HjemNyheterNye Corvette er et monster

Nye Corvette er et monster

Ingen andre V8-motorer uten turbo kan by på like mange hestekrefter som nye Chevrolet Corvette Z06.

Amerikansk muskelbil. Uttrykket er så innarbeidet at det føles som at det alltid har vært der. Og det er ikke langt unna sannheten.

- Annonse -

For den første bilen som går under denne betegnelsen kom allerede i 1949 i form av en Oldsmobile Rocket 88, og denne kombinerte en potent V8-motor med lette materialer.

Men det var først på 1960-tallet at «amerikansk muskelbil» ble brukt på en bil, og det skjedde da Pontiac benyttet dette markedsførings-trikset på sin nye GTO.

I dag kan en muskelbil være så mangt, men holder man seg til tradisjonen skal en slik være utstyrt med en sterk V8-motor. Dermed kan den nye Corvette Z06 trygt plasseres i denne kategorien.

Året før Pontiac fant ut at «muskelbil» sikkert ville dra kjøpere til GTO-modellen, fant Chevrolet ut at «Z06» kunne gjøre det samme. Så da de introduserte en ny Corvette i 1963 kunne også kundene hake av for en Z06-utgave, og denne var enkelt og greit en versjon som var preppet langt mer for baneracing. Den gang huset motoren 360 hk.

- Annonse -

Siden har Z06 vært en slags perfekt kombinasjon av et banebeist og en superbil, noe man trygt kan si om den nye Corvette Z06.

‒ Den nye Corvette Z06 definerer den amerikanske superbilen, sier General Motors president Mark Reuss.

‒ Den bygger på den karakteristiske designet og den banebrytende dynamikken introdusert med Corvette med midtmotor, og løfter den til å levere raffinerte, men kompromissløse, baneegenskaper med ytelse i verdensklasse.

Den Corvetten han sikter til med midtplassert motor er Stingray-utgaven som debuterte i 2019.

- Annonse -

Den forrige Z06-utgaven kom i 2015 og kunne by på solide 650 hestekrefter, så en ny generasjon må iallfall matche dette. Og det gjør den.

Nye Z06 er utstyrt med en 5.5-liters V8 uten turbohjelp som har en rødlinje på hele 8.600 r/min, og ved 8.400 r/min yter den ganske så ville 670 hk. Dreiemomentet er greit det og, for ved 6.300 r/min er dette på 623 Nm.

En 8-trinns DCT-kasse sørger for å sende kreftene til hjulene, og 345/25ZR21 bakdekk sørger for grepet. Foran er Z06 skodd med 275/30ZR20, og Michelin har faktisk utviklet dekkene spesielt for Z06. Disse er kalt Michelin Sport Cup 2 R ZP.

Launch control skal i tillegg sørge for minimalt hjulspinn om man trenger hjelp fra start av, men det betyr ikke at det generelt er dårlig med grep hos en Z06.

Chevrolet har selvsagt gjort sitt ytterst til å holde 2023-utgaven slank og aerodynamisk, og kan opplyse at bilen med de enda litt mer ekstreme Z07-valgene som er tilgjengelig da veier kun 1.561 kilo og har et marktrykk på 333 kilo ved toppfarten som er på 300 km/t.

0-100 km/t går også unna. Vel, mer eksakt 0-60 mph, som er den amerikanske sprintdistansen. Fra 0 og til 96,5 km/t bruker Z06 2,6 sekunder, noe som er et par tiendeler raskere enn Stingray.

Den aller første Z06 (C2-generasjonen) kunne altså by på en V8 med 360 hk, mens C5-generasjonen introdusert i 2001 hadde 385 hk. Dette ble økt til 405 hk med en oppdatering i 2002.

C6-utgaven kom i 2006, og da var antall krefter økt til 505 hk, mens C7 som kom i 2015 som sagt hadde 650 hk.

Den nye øker dette altså til 670 hk, og aldri før har en V8 uten turbo hatt så mange hestekrefter.

Baksiden? I Europa handler det meste nå om elbiler, så om denne i det hele tatt kommer hit er jo et godt spørsmål.

Men det er jo lov å håpe.

‒ Racing var grunnen til at Z06 ble utviklet i 1963, og den fortsetter å støtte utviklingen av gatemodellene som gjør dem bedre på gaten og banen, sier Tadge Juechter, administrerende sjefsingeniør i Corvette.

‒ Det betyr også at vi har testet Z06 på de beste banene rundt om i verden, fra Circuit of the Americas her i USA til Nürburgring i Tyskland.

En ting i iallfall sikkert. Bilder av det nye monsteret av en Corvette blir vi ikke snytt for, og her er de:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Cadillac Lyriq befinner seg nå i soloppgangen, og er snart på plass i USA. (Fotos: Cadillac)

Cadillac Lyriq har fått rekkevidde og pris

Muligens inspirert av den ekstreme interessen rundt Ford F-150 Lightning, har Cadillac trykket på gasspedalen såpass mye at Lyriq...
Rolls-Royce har gitt Phantom en midtlivs-oppdatering. (Fotos: RR)

Phantom ‒ ånden kjører videre

Rolls-Royce har gitt Phantom en ansiktsløfting, uten at de har endret altfor mye på generasjonen som kom i 2017. Vi...
For første gang har en robot lakkert et avanserte kunstverk på en bil. (Foto: ABB)

For første gang har en robot lakkert bilkunst

En robot lakkerte kunstverk på bare en halv time. Se bilder og video. Det er ABB Robotics som kan fortelle...
Renault trekker seg nå ut av Russland. (Foto: Renault)

Renault selger sin store Russland-virksomhet

45.000 ansatte i Russland får nye arbeidsgivere. Det franske Renault-konsernet gikk faktisk mot strømmen da Putin fant ut at han...
Bilia kjøper opp den norske Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. (Fotos: Bilia)

Oslo-forhandleren som ledet an I-Pace-salget er solgt

Bilia har kjøpt opp Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. Insignia, forhandler av Jaguar, Land Rover og ikoniske Morgan, levde et ganske...
Nio har åpnet det første servicesenteret i Norge. (Fotos: Nio)

Nio åpnet sitt første servicesenter

Ny norsk milepæl for merket som også tilbyr mobil service. Vi har blitt vant til at nye kinesiske bilmerker med...
Dette er en fullstendig selvkjørende Hyundai Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 5 blir robotaxi

Mange drømmer kanskje om å sette seg bak rattet til prisvinnende Ioniq 5, men neste år kommer det faktisk...
Dette er Cher’s 1966 Ford Mustang som ble solgt for 643.000 kroner i 2016. Det var 56 prosent mer enn hva en vanlig Mustang av denne typen gikk for den gang. (Fotos: Hagerty)

Hva koster egentlig bilene eid av kjendiser?

Hva har prinsesse Diana, Paul Newman, Tupac, Carroll Shelby og paven til felles? Vel, de er alle på hver...
BMW Norge kan nyte solnedgangen, for de har nemlig svært så fornøyde kunder. (Fotos: BMW)

BMW med de mest fornøyde norske bilkundene

BI har offentliggjort Norsk Kundebarometer 2022, og den viser at BMW har de mest fornøyde kundene av bilmerkene. Handelshøyskolen BI...
Mazda har oppgradert sin to år gamle elbil, MX-30. (Fotos: Mazda)

Mazda MX-30 får litt raskere lading

Elbilen får også en ny motorlyd! Ganske nøyaktig to år etter at Mazda satte sin helelektriske SUV-modell inn i produksjonen...
Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler, noe som vil gi en stor ekstraregning til mange bilkjøpere. (Foto: NAF)

Momssjokket: ‒ Sjekk rettighetene og unngå stor ekstraregning

Regjeringen vil skrote dagens momsfritak på nye elbiler fra 2023, og det kan føre til en stor ekstraregning for...
I en ny undersøkelse er elbilene marginalt mer populære enn andre biltyper. (Foto: NAF)

Svært lav interesse for bildeling

Elbilene har nå kjørt forbi bensin- og dieselbilene når det kommer til hva folket vil gå for når de...
Dette er en elektrisk pickup signert Volkswagen-gruppen. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen skal komme med el-pickup

Det har vært hysteriske tilstander rundt Ford F-150 Lightning i USA. Nå kaster Volkswagen-gruppen seg inn i kampen om...
Denne rekker akkurat årets norske sommer. (Fotos: Mercedes)

Dette koster den ultimate sommerbilen

Planlegger du en ny kabriolet til sommeren? Mercedes Norge kan i så fall lokke med en helt ny SL-modell. Over...
Christina Bu i Elbilforeningen er svært skeptisk til det nye forslaget fra regjeringen. (Fotos: Norges elbilforening)

Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler

– Regjeringens forslag til moms på elbil er håpløst, uforutsigbart og ubrukelig. Dette spenner bein under Norges mest vellykkede...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her