Nye Corvette er et monster

Ingen andre V8-motorer uten turbo kan by på like mange hestekrefter som nye Chevrolet Corvette Z06.


Amerikansk muskelbil. Uttrykket er så innarbeidet at det føles som at det alltid har vært der. Og det er ikke langt unna sannheten.

For den første bilen som går under denne betegnelsen kom allerede i 1949 i form av en Oldsmobile Rocket 88, og denne kombinerte en potent V8-motor med lette materialer.

-->
Men det var først på 1960-tallet at «amerikansk muskelbil» ble brukt på en bil, og det skjedde da Pontiac benyttet dette markedsførings-trikset på sin nye GTO.

I dag kan en muskelbil være så mangt, men holder man seg til tradisjonen skal en slik være utstyrt med en sterk V8-motor. Dermed kan den nye Corvette Z06 trygt plasseres i denne kategorien.

Året før Pontiac fant ut at «muskelbil» sikkert ville dra kjøpere til GTO-modellen, fant Chevrolet ut at «Z06» kunne gjøre det samme. Så da de introduserte en ny Corvette i 1963 kunne også kundene hake av for en Z06-utgave, og denne var enkelt og greit en versjon som var preppet langt mer for baneracing. Den gang huset motoren 360 hk.

Siden har Z06 vært en slags perfekt kombinasjon av et banebeist og en superbil, noe man trygt kan si om den nye Corvette Z06.

‒ Den nye Corvette Z06 definerer den amerikanske superbilen, sier General Motors president Mark Reuss.

‒ Den bygger på den karakteristiske designet og den banebrytende dynamikken introdusert med Corvette med midtmotor, og løfter den til å levere raffinerte, men kompromissløse, baneegenskaper med ytelse i verdensklasse.

Den Corvetten han sikter til med midtplassert motor er Stingray-utgaven som debuterte i 2019.

Den forrige Z06-utgaven kom i 2015 og kunne by på solide 650 hestekrefter, så en ny generasjon må iallfall matche dette. Og det gjør den.

Nye Z06 er utstyrt med en 5.5-liters V8 uten turbohjelp som har en rødlinje på hele 8.600 r/min, og ved 8.400 r/min yter den ganske så ville 670 hk. Dreiemomentet er greit det og, for ved 6.300 r/min er dette på 623 Nm.

En 8-trinns DCT-kasse sørger for å sende kreftene til hjulene, og 345/25ZR21 bakdekk sørger for grepet. Foran er Z06 skodd med 275/30ZR20, og Michelin har faktisk utviklet dekkene spesielt for Z06. Disse er kalt Michelin Sport Cup 2 R ZP.

Launch control skal i tillegg sørge for minimalt hjulspinn om man trenger hjelp fra start av, men det betyr ikke at det generelt er dårlig med grep hos en Z06.

Chevrolet har selvsagt gjort sitt ytterst til å holde 2023-utgaven slank og aerodynamisk, og kan opplyse at bilen med de enda litt mer ekstreme Z07-valgene som er tilgjengelig da veier kun 1.561 kilo og har et marktrykk på 333 kilo ved toppfarten som er på 300 km/t.

0-100 km/t går også unna. Vel, mer eksakt 0-60 mph, som er den amerikanske sprintdistansen. Fra 0 og til 96,5 km/t bruker Z06 2,6 sekunder, noe som er et par tiendeler raskere enn Stingray.

Den aller første Z06 (C2-generasjonen) kunne altså by på en V8 med 360 hk, mens C5-generasjonen introdusert i 2001 hadde 385 hk. Dette ble økt til 405 hk med en oppdatering i 2002.

C6-utgaven kom i 2006, og da var antall krefter økt til 505 hk, mens C7 som kom i 2015 som sagt hadde 650 hk.

Den nye øker dette altså til 670 hk, og aldri før har en V8 uten turbo hatt så mange hestekrefter.

Baksiden? I Europa handler det meste nå om elbiler, så om denne i det hele tatt kommer hit er jo et godt spørsmål.

Men det er jo lov å håpe.

‒ Racing var grunnen til at Z06 ble utviklet i 1963, og den fortsetter å støtte utviklingen av gatemodellene som gjør dem bedre på gaten og banen, sier Tadge Juechter, administrerende sjefsingeniør i Corvette.

‒ Det betyr også at vi har testet Z06 på de beste banene rundt om i verden, fra Circuit of the Americas her i USA til Nürburgring i Tyskland.

En ting i iallfall sikkert. Bilder av det nye monsteret av en Corvette blir vi ikke snytt for, og her er de:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter Superbilene