Det er på vei en folkelig elbil som tar opp hansken til ikonet 2CV, så her kombineres rimelig pris med plass og komfort. (Fotos: Citroën)

Nye Citroën ë-C3 blir en av Norges billigste elbiler

Dagens svar på 2CV heter C3, en fire meter lang bil. Den nye har vokst ørlite og fått en akselavstand på 2,54 meter, og kommer også som ë-C3. Elbilen har folkebil-ambisjoner.


I fjor rundet legenden Citroën 2CV den respektable alderen av 75 år, en bil som i likhet med Bobla ble designet som en folkebil tilgjengelig også for de med lav inntekt. Prisen var altså viktig.

Ideen ble sådd allerede i 1936, og den første prototypen hadde oppsiktsvekkende nok kun en frontlykt og veide 370 kilo. Det ble også bestemt at bilen skulle ha fire sitteplasser, ta 50 kilo bagasje og ha en toppfart på 50 km/t. Og ja, denne måtte være komfortabel.

-->
Resultatet ble avduket i 1948, og 2CV som den het ble produsert fram til 1990. Den ble en umiddelbar suksess, og et par år etter at den ble introdusert var det ventelister på helt opp mot seks år. Ja, 6 år!

Den ble selvsagt Citroëns soleklar mest solgte bil med totalt 5,1 millioner eksemplarer, men det er den ikke lenger.

I fjor ble den skjøvet ned fra toppen av, ja, C3. Dette er bybilen som ble introdusert i 2002, og som det nå er på gang en 4. generasjon av. Denne generasjonen vil ta C3 forbi den neste milepælen ‒ 6 millioner eksemplarer. 

Den nye folkefavoritten skal også fokusere på pris, og her hjemme har ë-C3 som mål om å innta plassen som Norges billigste elbil. Da må selvsagt prisen presses, noe Citroën Norge også gjør. 

ë-C3 kommer i to utgaver, og den rimeligste bikker akkurat grensen på 200.000 kroner. Så ja, det er billig!

  • Citroën ë-C3: You: 208.900 kroner
  • Citroën ë-C3: Max: 238.900 kroner

Den nye generasjonen er satt samme på Stellantis-plattformen kalt Smart Car Platform selvsagt rettet mot de mer kompakte bilene, og har et batteri på 44 kWh som åpner for inntil 324 kilometer rekkevidde. 

ë-C3 er utstyrt med en motor som yter 83 kW/113 hk, og har en maks ladehastighet på 100 kW som sørger for 20-80 prosent lading på 26 minutter. Så denne bør fungere veldig greit også på langtur. 

Og det er noe oppsiktsvekkende med ë-C3. På innsiden finner vi nemlig ikke et tradisjonelt instrumentpanel. Nope. 

Citroën har droppet dette til fordel av en hybridløsning hvor det er en svart del på toppen av dashbordet og nedre del av frontruten, og der viser et nytt head-up-display viktig informasjon under kjøringen. Dett øker sikkerheten ettersom føreren ikke trenger å senke blikket. 

I tillegg til pris var komfort viktig for 2CV, og slik er det også med dagens Citroën-biler. Så selv den rimeligste utgaven av ë-C3 er utstyrt med Progressive Hydraulic Cusions, og dette åpner for den velkjente komforten og førerstøttesystemer som filholderassistent, nødbrems og parkeringssensorer bak.

Videre er Max-utgaven utstyrt med Citroën Advanced komfortseter, delt bakseterygg 40/60, oppvarmet skinnratt, parkeringssensor med ryggekamera, 3D navigasjon, trådløs Android Auto og Apple Carplay og oppvarmet frontrute.

Nye ë-C3 beholder altså lengden på drøyt fire meter, men takket være lengre akselavstand så øker den innvendige plassen. Den har tre centimeter mer innvendig høyde i tillegg til bedre plass både for fører og passasjerer. 

Bakerst er det et bagasjerom på 310 liter, og her er bredden på 101,5 centimeter slik at det bør være mulig å frakte utstyr som barnevogn og fritidsutstyr.

Så plass, komfort og pris, alle tre viktige elementer for 2CV, videreføres i 2024 med den nye ë-C3. 

‒ Sammen med den kommende ë-C3 Aircross vil den passe perfekt inn i en dyrtid der begrepet «mye bil for pengene» stadig blir viktigere for mange, sier produktsjef for Citroën hos Bertel O. Steen, Joachim Valstad.

Importøren legger til at den nye Citroën ë-C3 introduseres i Norge denne høsten, så den er ikke altfor langt unna.

Les også:

Debatt