Nye Audi RS 3 er enda sintere

Med en enda mer fintunet «verdens beste motor» klarer nå lille Audi RS 3 sprintøvelsen på under 4 sekunder.


Ok, la oss ta det med «verdens beste motor» med en gang, for det er faktisk en kåring av disse.

Den motoren som har den tittelen er ikke en fra Volkswagen-gruppen, men en fra den potente steilende hesten kjent som Ferrari. Mer eksakt en 3.9-liters biturbo V8 som blant annet sitter i superbilen Ferrari 488, og kan i enkelte konfigurasjoner by på langt over 700 hestekrefter.

Men «International Engine of the Year» har også delt opp kåringen i forskjellige kategorier, og den 2.5-liters TFSI-motoren fra Volkswagen-gruppen har dratt i land klasseseieren ni ganger på rad. Så ja, det er en svært så imponerende motor.

Denne sitter også i nye Audi RS 3, og denne gang har Audis sportsavdeling fintunet den enda mer. Det betyr at den 5-sylindrede motoren nå byr på 400 hk og 500 Nm med dreiemoment mellom 2.250 og 5.600 r/min.

‒ Det finnes knapt mer ikoniske motorer i verden enn Audis 2.5 TFSI 5-sylinder, sier Andrew Doyle, sjef for Audi UK.

‒ Nå er den kraftigere enn noensinne, og med klasseledende ytelsestall som støtter det slående nye designet, og nye RS 3 Sportback og Sedan forsterker Audi Sports forpliktes til å sette referanseindeksen i alle segmentene.

Audi ga oss en forsmak på nye RS 3 i juni, men viser den nå i sin fulle prakt.

Under utviklingen har bilen vært en flittig gjest rundt Nordsløyfa på Nürburgring, har Audi kommet opp med noe nytt som skal sørge for nye rekordtider ‒ en elektronisk RS Torque Splitter.

En torque splitter fordeler dreiemoment i et drivverk slik at kreftene brukes mest mulig optimalt, og den nye elektroniske fordeleren er montert på bakakslingen og skal rett og slett sørge for at kommende RS 3 kan kjøre enda raskere gjennom svingene.

Kobler man denne sammen med den imponerende motoren og en ny 7-trinns dual-clutch-kasse bør det gå greit unna rundt Nordschleife.

Ja, og det hjelper selvsagt at Audi Sport også byr på noen spesielle kjøremoduser som skal gjøre RS 3 i stand til å takle de fleste situasjonene. Det er sju av disse, og på engelsk er de døpt comfort, auto, dynamic, efficiency så vel som RS Individual, RS Performance og RS Torque Rear. Sistnevnte sender kreftene til bakhjulene, så ja, dermed kan du drifte rundt på banen med bilen som i utgangspunktet har firehjulsdrift.

Audi har også utstyrt RS 3 med elektronisk stabilitetskontroll (ESC) koblet både til Torque Splitter, fjæring, dekk og de nye RS-kjøremodusene, og morsomt nok åpner også Audi opp for å skru dette helt av med å holde inne ESC-knappen i tre sekunder. Men da bør man helst befinne seg på en bane.

Tyske og europeiske biler skal helst ha toppfarten sperret til 250 km/t, og slik er det også med en racinginspirert Audi RS 3. Men det finnes løsninger som gjør at man kan utnytte alle kreftene til å sende den denne kompakte raketten godt over denne hastigheten også.

De som går for RS Dynamic-pakken og keramiske bremser kan nemlig kjøre i hele 290 km/t, men uavhengig av toppfarten går det uansett unna fra 0 til 100 km/t. Denne sprintøvelsen gjøres nemlig på 3,8 sekunder, og bilen befinner seg dermed under den litt magiske 4 sekunders-grensen.

Nye RS 3 er selvsagt også fornyet både utvendig og innvendig, og blant annet er bilen litt bredere enn nåværende utgave og på innsiden er den hakket med racing-inspirert.

Audi Sport har blant annet gitt den en klokken-12-stripe på rattet og satt inn RS Mode-knapp, og den kommer som standard med 19-tommers felger med 10-Y-design. Men det er også mulig å få felger i 5-Y.

Og for første gang er det også mulig å få bilen med semi-slicks Pirelli P Zero «Trofeo R», noe som bør gi enda bedre grep rundt banene.

Audi kan fortelle at nye RS 3 skal være klar til høsten, og at startprisen for Sportback-utgaven starter på 60.000 euro i Europa og sedanen har en utgangspris på 62.000 euro.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter