Nye Audi Q5 med viktig verdensnyhet

Nye grill og lykter, høyere bakkeklaring, lengre, finjustert design, nytt infosystem, nye motorer samt en viktig verdensnyhet. Audi har virkelig finjustert Q5.


Vi kan ikke påstå at Audi Q5 er en gammel modell, men den
populære SUV-modellen har faktisk rukket å runde 12 år.

Den fikk en facelift i 2012, og kom deretter med Audis nye design i 2018. 2. generasjonen er kun to år, men utviklingen går nå så fort at tyskerne følte at det var på tide med en oppdatering allerede nå.

-->

Og det er en ganske så ny bil Audi presenterer, og den er oppgradert
både utvendig, innvendig og under panseret. Ja, den kommer faktisk med en
verdensnyhet også, så Audi sparer ikke på kruttet.

Den store nyheten med nye Q5 er baklysene som kommer med
OLED-teknologi. Dette er noe vi har hørt om i forbindelse med TV-panelene i noen
år allerede, men hva betyr egentlig dette?

Jo, dette er en teknologi som bruker dioder som utstråler
lys (LED) men som har et ekstra organisk lag på toppen av dette, så det blir
litt som ekstra glasur på toppen av kaka. Dette er ekstremt effektivt, og åpner
for at lysene kan lage mer homogene lysbilder. Og det er viktig, spesielt når
det kommer til baklysene.

Vi vet at mange uhell skjer ved at biler blir påkjørt bak av
bilister som ikke er oppmerksom på at det er en bil foran, og med OLED-baklys er
det faktisk mulig å advare andre trafikanter om at det står en Q5 noen meter
lengre framme.

En stillestående Q5 «ser» om det nærmer seg en bil bakfra, og er den under to meter unna bakfangeren kjører den på med tiltak. Bilen vil fyre opp OLED-lysene, og advarer dermed trafikanten om at den faktisk står der. Smart, og ikke minst viktig.

Foran må nye Q5 nøye seg med LED-lys, men også disse som er
plassert enda høyere kommer med nye lysignaturer som skal gjøre hele fronten
mer komplett. For Audi har også gitt den en ny oktagonal singelframe grill og
nye luftinntak, og alt dette skal utstråle enda mer kraft.

Sees den nye Q5 fra siden er det også mulig å spotte at
dette er en ny bil, for Audi har redesignet stigtrinnet og løftet bilen litt
mer opp fra bakken. I tillegg til OLED-lyktene har også Audi montert inn en
dekorliste mellom baklyktene og den nye diffusoren.

En annen nyhet med den kommende Q5 er infotainmentsystemet.
I likhet med plattformer som biler lages på finnes det også plattformer for
infosystemet, og Volkswagen-gruppen har et kalt Modular Infotainment Platform,
ja forkortet akkurat som den gamle storfilmen Men in Black ‒ MIB.

De har nå kommet til den 3. generasjonen, og Audi Q5 får MIB
3. Også dette er en viktig nyhet, for MIB 3 byr på hele ti ganger mer computer-kraft
enn forgjengeren. Ting vil altså gå mye raskere når det trykkes, ellers prates,
til infosystemet.

Som vi vet sparer Audi mye til de som betaler for ekstrautstyr, og det er nå mulig å hake av for et høyoppløselige skjerm på 12,3 tommer for nye Q5. Som standard kommer den med en 10,1-tommers frittstående berøringsskjerm kalt MMI, og vrihjulet i midtkonsollen er også erstattet av en pekerplate. Audi har også redesignet menyene, slik at det skal bli enklere å finne fram.

Selvsagt er nye Q5 også tilkoblet internett og byr dermed på
den nye teknologien som er kalt Car2X, og bilen kan altså kommunisere med
eksterne kilder og dermed motta info direkte fra slike. Og selvsagt kommer den
med nye førerassistenter, og som standard har den en pakke med assistenter som
skal hjelpe til med å forhindre kollisjoner i lav fart.

Audi er ikke helt klar for å skrote dieselmotoren, og først
ut for 2021-versjonen av Q5 er en 40 TDI som byr på mildhybridteknologi. Dette
tar forbruket ned, og sparer ifølge Audi 0,3 liter per 100 kilometer.

Motoren er ganske så kraftig med 204 hestekrefter og 400 Nm,
og når 100 km/t på 7,6 sekunder.

Men de som gjerne vil ha noe annet under panseret trenger
ikke å vente altfor lenge. Audi har klar ytterligere to 4-sylindret dieselmotorer,
en V6 TDI og to 2-liters TFSI-motorer som går på bensin.

Hva som eventuelt kommer til Norge får tiden vise, men at Audi
Norge vil ta inn den ladbare hybriden som også kommer kan vi være ganske så
sikre på.

Normalt sett pleier bilprodusentene å slå til med en
lanseringsutgave når de har helt nye modeller på gang, men Audi syns nye Q5 er
såpass ny at de like godt klinker til med en slik versjon også.

Den heter «edition one», og har et S line-eksteriør sammen
med svarte elementer og litt ekstra karbon. Denne byr også på en fancy løsning
som viser Audi-ringene på bakken når dørene åpnes, for ja, hvorfor ikke?

Spesialutgaven er også hakket mer sportslig på innsiden, og
kommer med 19-tommers hjul (standard er 17 tommer, S line har 18 tommer, mens
Audi Sport vil tilby felger på 19, 20, og 21 tommer).

Så nye Audi Q5 er virkelig ny, og eventuelt kunder kan glede
seg til at den er meldt sammen med høststormen.

Her er flere bilder:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter