Annonse
Hjem Elbiler Trådløs lading nærmer seg

Trådløs lading nærmer seg

Oslo kommer til å bli verdens første hovedstad som installerer høydrevne induksjonsladeplasser, altså et trådløst ladenettverk. Men det er en hake.

Ifølge Wikipedia kom den første induktive ladingen av et batteri allerede i 1894, og ja, løsningen var laget for å lade opp de elektriske bilene den gang.

Men som vi vet døde elbilene da forbrenningsmotoren gjorde sitt inntog på begynnelsen av 1900-tallet, og med disse forsvant også den trådløse ladingen.

På 1980-tallet begynte verden å fokusere på utslipp og forurensing, og den store bekymringen den gang var et stadig voksende hull i ozonlaget som hindrer at farlig stråling når jorda.

De store byene fikk også et annet problem, nemlig smog. Denne giftige skyen la seg som et teppe over byene, og luftkvaliteten var faretruende dårlig for millioner av mennesker rundt om på kloden. Og ja, fortsatt er.

Saken fortsetter under Annonsen

California tok ansvar, og innførte de første lovene som regulerte eksosutslipp, og dermed var det klart for en renessanse for elbilene.

I samme delstat dukket det også opp induktiv lading for busser på 1980-tallet, og de 10 siste årene har det blitt dannet flere organisasjoner og grupper som har jobbet med trådløs lading. Resultatet har vi blant annet sett for mobiltelfonene, som nå kan lades uten at man trenger å putte en ladekabel i dem.

Men noe av det nærmeste vi har kommet trådløs lading av elbiler er sikkerhetsbilene i formel E, men 21. mars 2019 sendte det store nyhetsbyrået Reuters ut en spennende nyhet som nådde alle verdenshjørner.

Trådløs lading av elbiler var endelig på vei, og det var et land som førte an. Ja, du gjettet riktig. Det var Norge, og mer eksakt Oslo.

Reuters er normalt til å stole på, og de hadde helt rett.

Oslo blir den første byen i et prosjekt kalt ElectriCity, hvor en rekke aktører har gått sammen for å utvikle morgendagens lading av elbilene. Dette er et samarbeid mellom nordiske drosjeoperatøren Cabonline (NorgesTaxi AS), den store ladepunktoperatør Fortum Recharge, den amerikanske teknologiutvikleren Momentum Dynamics og selvsagt Oslo kommune.

Nå melder Jaguar Land Rover at de skal samarbeide om dette, og dermed tar verdens første trådløse elbillading ytterligere ett skritt nærmere å bli en realitet.

Haken, iallfall for elbilistene i Oslo, er at dette i første omgang skal være en trådløs lade-infrastruktur for de elektriske drosjene i hovedstaden. Prosjektet er en pioner for helelektrisk næringskjøretøy, men implementerer også en ladeinfrastruktur som kan benyttes nesten hvor som helst i verden.

Dette vil dermed ifølge Jaguar Land Rover kunne bidra til rask lading for alle elektriske kjøretøy, så ambisjonene strekker seg langt utover det å kun lade opp drosjer.

Bakgrunnen for prosjektet er at elbiler normalt må plugges til et ladepunkt for å lades, noe som er langt fra ideelt for drosjer. Fortum Recharge har jaktet en mer effektiv måte å lade elektriske drosjer i Oslo, og dermed begynte snøballen å rulle.

Induktiv lading gjør at drosjene ikke trenger å bli tatt ut av ruten under arbeidstiden, noe som igjen åpner for at flere vil vurdere utslippsfrie drosjer.

Ladeplatene som har 50- til 70 kW hver blir installert i bakken på holdeplasser rundt om i Oslo, og åpner dermed for å lade opp de elektriske drosjene når de står parkert og venter på oppdrag. Ja, smått genialt.

Ladeplatene trenger altså ikke noe form for fysisk kontakt med bilene, og drosjene kan lades opp gjennom hele dagen.

De fleste store bilprodusentene kjører nå etter planer som skal sørge for å ta ned utslippene, og Jaguar Land Rover har sin kalt Destination Zero. Oslo ElectriCity-samarbeidet blir en viktig del av denne ambisjonen for det britiske merket.

Produsenten ser at den energieffektive trådløse ladeplattformen vil være kritisk for drosjenæringen i Oslo, byen som selv har store ambisjoner rundt det å redusere utslipp.

Den blir nå verdens første hovedstad som kommer til å by på trådløs lading av drosjene, og forhåpentlig er infrastrukturen på plass innen 2024.

Og takket være Reuters vet hele verden dette.

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,768FansLik
83FølgereFølg
82FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker