Audi A6 Allroad er såpass ny at prisene ikke er klare på de
ulike pakkeløsninger for utstyr enda, og på Audi Norge sine nettsider er det
ikke informasjon om bilen i skrivende stund, men jeg har likevel testet den en
tur. Du har kanskje fått med deg Audi sitt nye nummersystem som
skal gi indikasjoner på hvor mye krefter bilen har til rådighet, men om du ikke
har lest det før skal du få listen her:
- 25 fra 70 kw (93,83 hk)
- 30 fra 81 kw (108,58 hk)
- 35 fra 110 kw (147,45 hk)
- 40 fra 125 kw (167,56 hk)
- 45 fra 169 kw (226,54 hk)
- 50 fra 210 kw (281,50 hk)
- 55 fra 245 kw (328,42 hk)
- 60 fra 320 kw (428,95 hk)
- 70 fra 420 kw (563,00 hk)
har mellom 226,54 hk og 281,50 hk – så må man se på bilens spesifikasjon for å
finne ut at den har 231 hk. Et system jeg mistenker man må være tysk ingeniør for å
elske! Du får Audi A6 Allroad med 3,0 liter dieselmotor med V6, som
45, 50 og 55, der den største motoren leverer 349 hk. I Newtonmeter går det fra
500 Nm på testbilen og opp til 700 Nm på den sterkeste motoren. Bilen oppleves som sterk uten at den er spesielt kvikk av
den grunn med den minste motoren, men med den største kan nok dette oppleves
ganske annerledes, for der suser bilen fra 0-100 på 5,2 sekunder.
gasspedalen til det skjer noe, det skjer først litt moderat før det pøses på
med krefter, og du merker de 500 Nm samtidig med en trivelig V6-brumming fra
dieselmotoren. Jeg hadde bare bilen fra en dag til neste, og målte ikke
selv 0-100, men kan vel konkludere med at bilens største styrke er på litt
ujevnt underlag. På litt typisk hyttevei trykker du på Drive Select, og
velger Allroad eller OffRoad alt ettersom hvor slitsom veien er. Den maksimale bakkeklaringen er på 184 mm når hastigheten er
under 35 km/t, bilen senkes 15 mm i høyere hastigheter opp til 80 km/t, og 45 mm
mellom 80-120 km/t. Denne økte bakkeklaringen i sakte fart og OffRoad-modus
følges opp av støtdempere som tar humper, steiner og hull på en komfortabel og
god måte. Derfor mener jeg at dette må være en helt optimal hyttebil, om man
ikke vil ha SUV.
standard høyde, vi snakker altså hele 60 mm ulik høyde på øverste og laveste
nivå luftfjæringene leverer. Da er det virkelig et poeng med adaptive
luftfjærer. En annen styrke denne bilen har finner man om man drar fram
hengerfestet bakpå bilen, her kan du dra med deg opp til 2.500 kg, noe som bør
glede caravanentusiaster og hestefolk over hele landet. Det du ikke merker når du trykker hardt på gasspedalen er at
motoren er en mildhybrid, men bilen gir deg ørsmå signaler i gasspedalen om å
slippe opp, sammen med en grønn fot og en pil vekk fra gasspedalen. Bilen vet
om rundkjøringer og nedoverbakker og reduksjon i fartsgrenser, og istedenfor å
bremse ned hardt og kontant, så triller bilen utrolig godt takket være en
ørliten elmotor som bidrar. Disse trille-strekkene er lenger i mildhybrider enn
i motorer uten samme teknologi, og fører til redusert forbruk av diesel. En annen stor fordel er komforten i denne bilen, her kan du
kjøre lang og lenger enn langt og komme fram uten å være utslitt.
Kjørekomforten er en ting, men setekomforten er god den også, og du har et ratt
som er godt å holde i. Er komforten perfekt? Nja, jeg må innrømme at mulighet for
sideklemmejustering, ventilerte seter og massasje savnes i forhold til et par
konkurrenter fra Tyskland. Det er med andre ord rom for ytterligere
forbedringer på setejusteringene selv om utgangspunktet er svært godt. Og litt kresen må man ha lov til å være med tanke på prisklassen vi befinner oss i, for selv om ikke prisene er helt klare snakker vi om en startpris med avgifter (som påvirkes av 21-tommers hjul, motorvarmer og annet utstyr som er ekstrautstyr) på 812.000 kroner. Så kommer ekstrautstyret på toppen. Selv synes jeg dette førermiljøet er særdeles enkelt å
trives i, det er skinn og metall nesten over alt, og rene linjer og pent
design, kombinert med god funksjonalitet. Likevel tillater jeg meg å savne joystickløsning til
infotainmentskjerm, fordi jeg er aller mest glad i den løsningen. Her er det moderne skjermer med trykkrespons på skjermene,
lett å finne fram, og logisk lagt opp. Men det blir fingermerker, og pusseklut
i bilen er obligatorisk! Som du ser av videoen over så er det en pen bil og en
romslig bil, og selv om du ikke kan se komforten, så kan jeg skrive under på at
den er der. Lyden fra V6-dieselen kommer også frem ved akselerasjon inn på
motorveien. Første gang jeg ble kjent med det nye interiørdesignet som
stadig flere nye Audier får var da jeg testet Audi A7 i mai 2018. Må si jeg
liker det godt. Blir glad av å se design, materialvalg og funksjonalitet gå så
bra sammen som her. De som har lest noen av mine tester før vet at jeg er litt
mer glad i å kunne styre med cruisekontrollen fra rattet. Audi har valgt spak bakom rattet til dette, men rattet er
utformet slik at den ikke skjules for de som ikke helt husker hva man gjorde hvordan
med den spaken. Må få trekke fram et særdeles godt ryggekamera som Audi har
gått for i de bilene som har fått det nye infotainmentsystemet. I testbilen var
det også litt ekstrautstyr i forhold til ryggekameraet slik at du kan se rundt
hele bilen i 3D. 3D funksjonen har sin styrke ved at du får sett omgivelsene
slik de er rundt bilen, for bilen kan du «spinne» til den vinkelen du selv
ønsker å se den i, og da får man sett om det er noe på siden av bilen man må
passe seg for. Så er det jo ganske så fascinerende å se bilen «utenfra» når
du er i den, og se den bevege seg som om du satt i en drone like over bilen.
Kult og elegant. Til helt vanlig rygging foretrekker jeg nok visningen rett
bak bilen i kombinasjon med sidespeilene. Det er jo smak og behag ut fra situasjonen man er i og hva
man liker best, men at man kan velge er jo gull. Når jeg har skrytt litt av interiørdesignet så må jeg også
trekke frem forbedringspotensialet. Overgangen dashbord-dør er laget som om det var to ulike
avdelinger, en dashbordavdeling og en døravdeling. De snakket sammen om
materialvalg, farge på skinn og tråd til søm. Mål og form har de også delt, men
der stoppet samarbeidet. Kanskje ikke slik det skjedde, men sjekk hvordan overgangen
dør-dashbord er løst i Volvo XC90 eller i BMW 530e – en mer helhetlig
designløsning for slike overganger mellom ulike flater. Det meste ved designet til denne bilen gjør meg likevel
glad, som når jeg ser ut sidespeilet og ser de fine linjene, og ser at hjulbuen
bak skaper en ekstra form i karosseriet som jeg kan sette pris på. Bakom bilen der er også en fotograf jeg har begynt å
samarbeide mye med, så bilder du ser merket med SB Automotive er tatt av
Sander. Bakseter i en stasjonsvogn er optimalisert for to personer,
og de to kan ha det meget bra baki nye A6 Allroad. Her er det bra med luft over hodet mitt som rager omlag 185 cm
over bakken, og selv om baken min er romslig får jeg altså bra med hodeplass her.
Da føles heller ikke bakseteplassen trang. Selv om forsetet var stilt inn på meg selv, som betyr ganske
langt bak, så har jeg fin plass til mine knær. Dette er med andre ord en bil
jeg teoretisk sett kunne tilbragt mange timer i baksetet i, men for folk som er
glade i å kjøre bil er jo det naturligvis ren teori. I baksetet på testbilen var det et par ekstra klimasoner og
et par USB-plugger i tillegg til 12V. Her var det også knapper for setevarme for yttersetene. I bagasjerommet er det plass til 565 liter, og
bagasjerommets utforming gjør det lett å utnytte den tilgjengelige plassen. Det tredelte baksetet kan legges ned helt eller delvis om
man skal frakte mer enn bagasjerommet har plass til. Nede til høyre i bildet over ser du 12V plugg som kan være
kjekk å ha i bagasjerommet. Det er strikker til for eksempel spylervæskeposer,
og det er knagger til handleposer. Det er også spaker til å legge ned bakseter med, slik at man
kan få gjort det om behovet skulle oppstå når du laster inn. For mange forblir Audi A6 Allroad en drøm, men de som har
råd til den kan bare glede seg, for det er litt av en bil. Lekrere, kulere og bedre enn før. Men du skal være litt forsiktig med å teste en, for da kan
det nok være at du «må ha en» du også. Sjekk ut nybiltester for flere tester Les også:
- Her er verdens svarteste bil
- Porsche Taycan satte prestige-rekord
- Audis rimeligere e-tron under viktig prisgrense