Annonse
Hjem Nyheter Nybilsalget sviktet hos Bertel O. Steen

Nybilsalget sviktet hos Bertel O. Steen

Norges nest største bilimportør opplevde sviktende salg i 2019, og det gir et skuffende økonomisk resultat.

Bertel O. Steen, Norges eldste bilimportør, står bak bilmerkene Mercedes, Kia, Peugeot, Citroën, DS, Opel og Smart. Og i 2019 var det kun Kia som hadde reelle elbilutfordrere i det norske markedet, e-Soul og e-Niro.

Men det hjalp dessverre lite, for Kia Norge slet voldsomt med å få inn biler som de kunne levere ut til kundene. Og da lider selvsagt også salget.

2019 var faktisk så dårlig for Bertel O. Steens sju bilmerker at ingen av disse hadde modeller inne blant de 20 mestselgende biler i Norge da vi rundet inn i 2020.

Nybilsalget til gruppen ble redusert med formidable 30,4 prosent i forhold til 2018, mens det generelle elbilsalget i samme periode vokste med 30,9 prosent.

Saken fortsetter under Annonsen

Konsernsjef Bjørn Maarud peker da også på mangelen av elbilmodeller som hovedårsak når han forklarer et sviktende salg og skuffende resultater for 2019.

‒ Mangel på elektrifiserte modeller og betydelige forsinkelser i leveransene bidro til at Bertel O. Steen leverte et svakere resultat for 2019 enn tidligere år. På grunn av at vi både er importør og detaljist treffes vi dobbelt når nybilsalget svikter, sier han.

‒ Samtidig har vi en positiv utvikling på bruktbil, vi har kuttet betydelig i våre kostnader og vi har investert i nytt logistikksenter, ny forhandler på Lørenskog og felles IT-system på tvers av konsernet.

Konsernsjef Bjørn Maarud
Konsernsjef Bjørn Maarud.

Konsernets økonomiske resultater for 2019 viser at driftsinntektene ble på 15.027 millioner kroner, ned 5 prosent. Driftsresultat før avskrivninger ble på 456 millioner (535 i 2018), mens resultatet før skatt endte på 7 millioner (269 i 2018).

Med mange nye modeller, også elektriske, er importøren bedre stilt i 2020.

Men nå venter en enda større utfordring, nemlig koronaviruset og dens ringvirkninger.

Bilbransjen blir truffet tungt, og et konsern som Bertel O. Steen blir rammet både med at de ikke får inn nybiler, at kundene setter seg på gjerdet i svært usikre økonomiske tider samt at en svak kronekurs driver opp nybilprisene.

Bertel O. Steen må altså forberede seg på en tøff periode.

‒ Permitteringer rammer dessverre mange medarbeidere i vårt konsern nå. Vi gjør alt vi kan for å kunne gjenoppta normal drift og opprettholde flest mulig trygge arbeidsplasser når situasjonen normaliserer seg, sier konsernsjefen.

Han selv har allerede tatt et lønnskutt på 25 prosent for å hjelpe til i en vanskelig økonomisk situasjon, mens resten av konsernledelsen har tatt et lønnskutt på 15 prosent.

‒ Det leveres et fantastisk arbeid på alle nivåer i organisasjonen i denne krisen, og vi ønsker derfor ikke å be medarbeidere under konsernledelsen om å ta et lønnskutt ‒ selv om jeg vet mange har ønsket å bidra, sier konsernsjef Bjørn Maarud.

Alt er ikke bekmørkt for Bertel O. Steen.

For andre året på rad er de den største aktøren i varebil-segmentet. Konsernet har fire merker i denne porteføljen, Peugeot, Mercedes, Citroën og Opel, og i 2019 var markedsandelen på hele 29,7 prosent.

Av disse vokste Peugeot, Mercedes og Opel mer enn markedet generelt.

Bertel O. Steen ble grunnlagt av Bertel Otto Steen i 1901, og i begynnelsen solgte de blant annet håndvåpen og barberblader.

I 1907 utvidet selskapet til også å selge biler, og den første bilen som ble solgt var faktisk en Cadillac. Samme år ble de også importører av Mercedes lastebiler.

Siden har de altså utvidet med en rekker merker, og sist med Opel i 2018.

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,717FansLik
80FølgereFølg
82FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker