Ny versjon av luksusvogna byr på 550 hk

Det er en ny Bentley Flying Spur på vei, og den kommer lynfort.


Det finnes over 40.000 Flying Spur. Jepp. Dette er en superluksuriøs sedan som titt og ofte blir hyllet som den beste bilen i klassen, og den er drevet framover (og bakover!) av en diger V12-motor.

Vi, og muligens Bentley, har gått rundt og trodd at dette var en bil for direktørene. Og vi vet hva det betyr. En med hvite hansker bak rattet, og en dresskledd mann eller kvinne i baksetet.

-->
Men, Bentley har oppdaget at det ikke er helt sant.

Vel, fortsatt sitter det sikkert ganske mange alvorlig folk i baksetet på Flying Spur, men britene har for sikkerhets skyld sjekket dette opp.

Resultatet viser at over de siste ti årene har Bentley Flying Spur faktisk blitt litt av en kjørebil, noe som betyr at de bak rattet faktisk er de som også eier bilene. Globale undersøkelser har også avdekt at 40 prosent av bilene minst en gang i uken har folk i baksetene, og den nye åpenbaringen har satt fart Bentley.

De har kastet seg rundt og laget en ny firedørs grand tourer som fokuserer på føreren, men som selvsagt også har bevart den gavmilde kabinplassen.

For å sikre morsomme kjøreegenskaper har Bentley byttet ut den voldsomme V12-motoren med en 100 kilo lettere V8 på 4 liter. Det er også en drøss med hjelpemidler, som elektrisk styring, dynamiske karosserikontroll, adaptive fjærer og en rekke andre ting som gjør at kjøreturen går smidig og balansert.

Motoren er så moderne at den kutter ut fire sylindre når det ikke er bruk for all kraft, og tar dermed både forbruket og utslippet ned. Men dette går ikke utover kraften.

For her snakker vi om voldsomme 550 hk og et dreiemoment på 770 Nm allerede under 2.000 r/min, noe som gjør den til en aldri så liten, eller stor om du vil, sportsbil.

Den nye Flying Spur klarer 0-100 km/t på klart godkjente 4,1 sekunder, mens det er mulig å frese av gårde på Autobahn i hele 318 km/t.

Bilen er selvsagt full av ny teknologi og luksus, og det er mulig å nyte en og faktisk to flasker avkjølt champagnen i en av de to megakomfortable baksetene ‒ som selvsagt også byr på et bord til krystallglassene.

Det store minuset, foruten prisen som vi innbiller oss er litt over det de fleste har råd til, er at den ikke blir tilgjengelig i Norge. Faktisk ikke i Vest-Europa i det hele tatt, og vi regner med at grunnen har noe med utslipp å gjøre eller at den kommer ytterligere en ny versjon beregnet på oss.

Men vi kan iallfall se bilder av den nye versjonen av 3. generasjon Flying Spur som ble introdusert i fjor, og det koster som kjent ingenting:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter