Du har kanskje gjettet det, men det altså på gang en ny BMW M4 CS. Ja, en Competition Sport av kjøreglade M4, og det kan neppe bli feil.
Den nye tar dermed opp hansken til BMW M4 CS introdusert i 2017 som kunne flekse med 460 hestekrefter, og ruller i hjulsporene til den nye M3 CS som kom så sent som i fjor.
For å komme raskest opp i disse jobber en 6-sylindret rekkemotor med 550 hk sammen med en 8-trinns M Steptronic-girkasse, M xDrive intelligent firehjulsdrift og en Active M Differential på bakakselen, og BMW sier at den nye spesialutgaven har en dynamisk balanse du kan stole på i enhver situasjon.
Maks dreiemoment, 650 Nm, leveres fra lave 2.750 omdreininger og helt til 5.950 r/min, mens drivverket byr på maks ytelse ved 6.250 r/min og treffer rødlinja ved 7.200 r/min.
Alt dette vises i 0-100 km/t, som går unna på 3,4 sekunder, mens 0-200 km/t tar 11,1 sekunder.
Videre klarer BMW M4 CS mellomsprinten fra 80 til 120 km/t på 2,6 sekunder i 4. gir og på 3,3 sekunder i 5. gir, så her er forbikjøringer en ganske enkel oppgave.
For en slik bil er også responsen når gasspedalen trykkes ned viktig, så BMW har gitt den et nytt motorfeste i tillegg til at selve bilen også er stivet av.
Når det går så unna er også bremser viktig, og M4 CS har M Compound-bremser med kalipere malt i et valg av rødt eller svart, og det er også mulig å velge M Carbon keramiske bremser.
Det er også karboneksponerte overflater både for taket og de to innrykkene meislet inn i panseret, mens frontlyktene lyser gult i stedet for hvitt som ekte racerbiler ‒ både når den hilser føreren velkommen og under vanlig bruk.
På innsiden er det selvsagt bøtteseter som standard, og ingen fare, det er varme i disse. For en BMW skal mikse både komfort og kjøreglede, og det gjelder selvsagt også en litt mer rendyrket utgave som BMW M4 CS.
BMW Norge sier at de åpner for bestilling mot slutten av mai, og har satt en startpris på 2.343.000 kroner for den helt nye BMW M4 CS.
Mer eksakt denne:
Les også: