Husker dere den utrolige historien fra fjorårets Genève Motor Show? Ikke?
Ok, vi gjenforteller den mer enn gjerne.
-->
Den sveitsiske bilutstillingen er en av de aller viktigste, og de som har helt nye biler på gang bør kjenne sin besøkelsestid. Og det gjelder spesielt de som er helt nye bilmerker.
Hispano Suiza er langt fra det, for dette merket kan spore sine røtter helt tilbake til 1904. Da opprettet spanske José María Castro Fernández og sveitsiske Marc Birkigt et selskap som produserte flymotorer og luksusbiler, og navnet de falt ned på var Hispano Suiza.
Men på det glade 60-tallet forsvant merket i røykskyen, og har siden støvet ned i historieboka. Inntil Genève Motor Show 2019.
For der møtte det utrolig nok opp to forskjellige Hispano Suiza, passende nok en fra Spania og en fra Sveits.
Begge merkene kan spores tilbake til den originale Hispano Suiza fra 1904, begge hevder at de har rett på navnet og logoen ‒ og begge skal konkurrere i det samme superbil-segmentet. Selvsagt skal de det.
Vel, forhåpentligvis fokuserer de begge på å bygge biler istedenfor for å krangle, og det virker det som at det spanske merket også gjør.
For nå har de klar sin andre superbil, en evolusjon av den første kalt Hispano Suiza Carmen lansert i fjor.
Nummer to i rekken heter Hispano Suiza Carmen Boulogne, og er en 2-seters Grand Tourer.
Bilen har fått sitt Boulogne-navn etter racerbilversjonen som ble laget av H6 Coupé i 1921, og som innkasserte en rekke seire i årene etter. Det betyr altså at Boulogne er en slags racerbilversjon av Carmen, og er da også hakket råere.
Hispano Suiza Carmen Boulogne byr på 1.114 hestekrefter, 95 mer enn Carmen, og veier 1.630 kilo, 60 mindre enn søsteren.
Det gjør at den klarer 0-100 km/t på lynraske 2,6 sekunder, mens toppfarten fornuftig nok er sperret til 290 km/t.
De fire elmotorene, ja, dette er en elbil, kan også by på et dreiemoment på voksne 1.600 Nm hele veien opp til 6.500 r/min, så her er det bare å klype seg fast så godt som mulig.
Batteriet er på 80 kWh, noe som gir den en rekkevidde opp mot 400 kilometer. Vi regner med at det er kombinert kjøring, for presser du høyrefoten ned forsvinner nok saften raskere enn det i glasset på julebordet.
Men det er et par party-killere med denne også.
Prisen er for eksempel satt til 1,65 millioner euro, og det skal kun lages fem eksemplarer av den elektriske hyperbilen. Det betyr at det totalt skal lage 19 biler av Carmen-modellen.
Men har du pengene og bøller deg fram i køen, kan du forvente deg levering en gang i 2022.
Om du henter den i Spania, kan du for eksempel svinge innom hotellet med en 18-hulls golfbane, en 3-stjerners Michelin-restaurant og en prisbelønt vingård.
Alle tre er eid av Peralada-gruppen, som ja, ble stiftet en av de spanske investorene bak Hispano Suiza, og som også eier den spanske versjonen av bilmerket.
Les også: