Ny sikkerhetsbil i formel 1

Det er ikke bare formel 1-bilene som er nye når årets sesong tar til, men Mercedes-AMG har også oppgradert sine sikkerhet- og legebiler som brukes i sirkuset.


Verdens raskeste sjåfører er raske å klage om en sikkerhetsbil kjører for sakte.

Nesten hver gang det har skjedd en ulykke og sikkerhetsbilen må ut og føre feltet gjennom rundene, ser at vi føreren som ligger nærmest denne prøver å presse opp farten ved å kjøre helt opp på siden.

-->
Noen ganger går de hakket lenger, og klager på lav fart over radioen.

Grunnen er ganske enkelt at formel 1-bilene er laget for å kjøre fort, og går det for sakte blir både dekkene og andre systemer til bilene for kalde. Det kan igjen førte til dårligere grep og lengre bremselengder, noe som igjen kan skape farlige situasjoner.

Og en sikkerhetsbil er jo der for å hindre farlige situasjoner.

Så løsningen er å ha sikkerhetsbiler som faktisk kan ta formel 1-bilene rundt banene i et tempo som også er akseptabelt for racerførerne, og da må man langt opp på hylla.

De hyllene som er øverst i Mercedes-hierarkiet har bokstavene AMG på seg, og skal du ha det som er øverst på AMG-hylla må du gå for en Mercedes-AMG GT.

Den utgaven som er kalt AMG GT Black Series er rett og slett verdens nest raskeste serieproduserte bil, og bør kunne klare å lose F1-bilene rundt banene i en grei fart.

For det er nettopp GT-modellen som er valgt ut som offisielle FIA-biler i formel 1, med Black Series som den nye sikkerhetsbilen og GT 63 S 4Matic+ som den nye legebilen.

Black Series erstatter Mercedes-AMG GT R som har vært offisiell sikkerhetsbil de tre siste sesongene.

Slik ser den nye ut:

‒ De siste årene har Mercedes-AMG feiret et stort antall fantastiske suksesser i formel 1, sier Philipp Schiemer, administrerende direktør i Mercedes-AMG.

‒ Åtte konstruktørtitler og syv førertitler i løpet av de siste åtte årene taler ettertrykkelig for seg selv. I tillegg kommer den omfattende og utbredte overføringen av teknologi og image fra denne største av alle motorsporter over til våre produksjonsbiler.

Men det går også motsatt vei, for nå har altså Mercedes-AMG hentet den nye generasjonen av GT-bilene fra Mercedes-AMG-garasjen og over til formel 1.

‒ Motorsport betyr så mye for oss, og det samme gjør best mulig sikkerhetsnivå. Det var absolutt ingen tvil om at vi etter mer enn 25 år ville utvide vårt engasjement som leverandør av sikkerhetsbilen og medisinsk bil – med to helt enestående kjøretøy fra vårt utvalg, sier Schiemer.

Her er den duoen:

AMG-folkene hadde en ny versjon av GT klar i 2020, og før de slapp den helt løs ville de sjekke monsteret rundt verdens mest krevende racerbane, selveste Nordschleife i Nürburgring.

Denne er kalt «det grønne helvete», og her måles bilene mot hverandre. De som er raskest får den uoffisielle tittelen «verdens raskeste».

I november 2020, under langt fra ideelle forhold, smadret AMG GT Black Series rekorden satt av Porsche 911 GT3 halvannen måned før, og ble med det verdens raskeste serieproduserte bil.

Porsche var misfornøyd, men heldigvis for dem hadde de et svar. I fjor sommer sendte de en Porsche 991 GT2 RS rundt Nordsløyfa, og den tok tilbake tittelen med knappe fem sekunders margin.

Uansett, Black Series er et monster med den velkjente 4-liters V8 biturbo AMG-motoren i motorrommet, og i de svarte serien byr den på vanvittige 730 hestekrefter og et dreiemoment på 800 Nm mellom 2.000-6.000 r/min.

0-100 km/t? 3,2 sekunder.

Toppfart? +320 km/t.

Mercedes-AMG har gjort Black Series-utgaven så nær motorsport som en gatelovlig kan være, og som sikkerhetsbil har den også fått nytt oppsett som passer perfekt til Pirelli P Zero-dekkene.

F1-utgaven skiller seg også ut med noen aerodynamiske endringer, en ny frontsplitter og bakvinge, men ellers er den ganske original.

Vel, foruten alt utstyret en sikkerhetsbil i formel 1 må ha.

Det inkluderer flere skjermer, en del nye knapper og selvsagt blinkende lys.

Og nå har du muligheten til å lære deg hva lyssignalene til en sikkerhetsbil betyr, for her kommer forklaringen:

  • Oransje: Så snart sikkerhetsbilen tas i bruk, tennes de oransje lysdiodene. De oransje lysene som blinker i midtseksjonen bak og lyser jevnt på hver side foran betyr «absolutt ingen forbikjøringer».
  • Grønn: Om AMG GT Black Series kommer inn på banen midt i feltet ved starten av en «safety car»-fase, aktiveres de grønne modulene foran og bak. Dette signaliserer til racerførerne at de kan kjøre forbi sikkerhetsbilen.

Alle moduler er fullt dimbare for å tillate at lysintensiteten kan tilpasses forholdene, som for eksempel racing om natten under flomlys eller veldig sterkt sollys om dagen.

Den bakre nummerplaten er også opplyst i enten oransje eller grønt synkronisert med sikkerhetslysene.

Likeledes har frontlysene og baklysene en viktig rolle å spille i signaleringen. Når sikkerhetsbilen er på banen, tiltrekker den raske blinkingen enda mer oppmerksomhet, forklarer Mercedes.

Foran på bilen er det tre små oransje lysmoduler og en stor grønn modul plassert på hver side av AMG-logoen, i nivå med solskjermene.

I det øvre bladet på bakspoileren er det 13 oransje lys, tre på ytterkantene på hver side som lyser jevnt, og ytterligere syv lys i midten som blinker ved behov.

Det er også ytterligere fire bredere, grønne LED-moduler.

To bittesmå videokameraer er installert i spoilerstaget på høyre side og bildene vises inne i bilen. Det ene kameraet fungerer som et elektronisk bakspeil for passasjeren (liten skjerm i takvinduet til høyre for det konvensjonelle bakspeilet), mens det andre sender en direktesendt TV-strøm.

Til slutt er det også info til publikum. Det er en lysmodul i hvert av de bakre sidevinduene som viser «SC» (Safety Car) i oransje når bilen er i aksjon, slik at de på tribunen enkelt kan skjønne hva som foregår.

Nytt av året er også legebilen, som helst bør være ganske raskt den og. Og ha litt god innvendig plass

Legebiler rykker ut når det har skjedd en ulykke, og en Mercedes C 63 S AMG bør holde greit.

Den nye offisielle F1 Medical Car er i beredskap for rask nødrespons, og er bemannet av opptil tre leger, inkludert FIAs medisinske redningskoordinator, doktor Ian Roberts.

I baksetene sitter enten en eller to lokale leger, og de kommer gjerne fra en spesialistklinikk i nærheten av den respektive racerbanen.

Legebilen står klar i depotet sammen med sikkerhetsbilen, og kan rykke ut i løpet av sekunder.

En Mercedes-AMG C 63 er ikke noe sinke den heller, og byr på en V8 med 639 hk. Utgaven 4-dørs coupé klarer 0-100 km/t på 3,2 sekunder, og toppfarten er 315 km/t.

Uansett hvor kule sikkerhetsbilen og legebilen er, la oss håpe at vi ser minst mulig til de to bilene når formel 1-sesongen tar til for alvor på søndag.

Sesongen åpner med et løp i Bahrain, og det er planlagt hele 22 runder før det hele avsluttes 20. november.

Regjerende mester er Red Bulls Max Verstappen fra Nederland, og ifølge oddsselskapene er han også favoritt foran årets sesong.

Britiske Lewis Hamilton hos Mercedes, sju ganger tidligere verdensmester, er nestfavoritt, mens Charles Leclerc hos Ferrari er tredjefavoritt hos oddsspillerne rundt om i verden.

Om du er en gambler kan du sette pengene på enten kinesiske Guanyu Zhou hos Alfa Romeo eller kanadiske Nicholas Latifi hos Williams. Begge gir 1.000 ganger pengene hos flere oddsselskaper.

Når det gjelder lagtittelen er Mercedes satt som favoritt, etterfulgt av Red Bull, Ferrari, McLaren og Alpine.

De to lagene som det levnes minst håp til er Alpha Tauri og Alfa Romeo, så får vi se om noen av disse kan gjøre forhåndstipsene til skamme.

For som fjorårssesong viste, alt kan skje i formel 1.

Her er årets terminliste for formel 1:

  • 20. mars: Bahrain Grand Prix
  • 27. mars: Saudi Arabia Grand Prix
  • 10. april: Australia Grand Prix
  • 24. april: Imola Grand Prix
  • 8. mai: Miami Grand Prix
  • 22. mai: Spania Grand Prix
  • 29. mai: Monaco Grand Prix
  • 12. juni: Aserbajdsjan Grand Prix
  • 19. juni: Canada Grand Prix
  • 3. juli: Britisk Grand Prix
  • 10. juli: Østerrikes Grand Prix
  • 24. juli: Frankrike Grand Prix
  • 31. juli: Ungarn Grand Prix
  • 28. august: Belgia Grand Prix
  • 4. september: Nederland Grand Prix
  • 11. september: Italia Grand Prix
  • 2. oktober: Singapore Grand Prix
  • 9. oktober: Japans Grand Prix
  • 23. oktober: USA Grand Prix
  • 30. oktober: Mexico City Grand Prix
  • 13. november: Sao Paulo Grand Prix
  • 20. november: Abu Dhabi Grand Prix

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter Motorsport