Per i dag er det to forskjellige Enyaq-modeller. Den første som kom er bare er kjent som Enyaq, eller Enyaq iV om du vil, og den ganske ferske Enyaq Coupé som følger linjene til konseptet som førte til elbilen tilbake i 2020. Denne heter mer eksakt Enyaq Coupé RS iV, og er altså litt mer sportslig.
Nå utvides familien med nok et medlem, og nok en gang handler det om den sagnomsuste RS-betegnelsen. Denne har Skoda brukt siden 1974, og står for intet mindre enn Rallye Sport.
-->
Den litt sportsligere SUV-modellen kan skilte to elektriske motorer og dermed med firehjulsdrift, og har en systemeffekt som er oppgitt til 220 kW ‒ akkurat det samme som søsteren Enyaq Coupé RS.
Og kanskje blir den nye Enyaq RS den 100.000. Enyaq som blir produsert, for denne milepælen passerer Skodas elbil om noen få dager. Ikke verst! Elbilen er også den eneste som lages på MEB-plattformen i Europa utenfor Tyskland, og bilen settes sammen i tsjekkiske Mlada Boleslav.
Enyaq RS kommer selvsagt med et sportsunderstell som standard, og det er mulig å velge mellom 20- eller 21-tommers hjul. Den har i tillegg en toppfart på 180 km/t, 20 km/t mer enn standardutgaven og det samme er coupé-varianten som også bærer RS-symbolet.
0-100 km/t er oppgitt til 6,5 sekunder, og i tillegg til nærmere 300 hestekrefter kan den også skryte av et dreiemoment på 460 Nm. En Enyaq 80x har for øvrig 195 kW og 425 Nm, og klarer sprinten på 6,9 sekunder.
RS-bilen er utstyrt med et batteri på 82 kWh, og rekkevidden er opplyst til over 500 kilometer. Den kan lades med 135 kW, noe som åpner for 10 til 80 prosent på 36 minutter.
Som alle andre RS-utgaver har også Enyaq RS iV sitt litt mer spesielle ytre som gjør den gjenkjennelig, deriblant svart høyglans både på rammegrillen, i vindusrammer, utvendige speildeksler og bakre diffusor.
Den nye utgaven kommer også med en mer RS-spesifikk front, «krystall»-ansiktet som standard og andre detaljer som lakkerte sideskjørt som skiller den fra en standard Enyaq. Standard for RS-modellen er også LED Matrix frontlykter og LED baklykter.
På innsiden er det mer pionlakk og selvsagt RS-striper og farger, og den har også noen karboneffekter som skiller utgaven fra den vanlige Enyaq-modellen.
Til tross for at Skoda, som mange andre bilprodusenter, har hatt problemer med produksjonen både grunnet delemangel, krig og pandemi, er Enyaq en av Norges aller mest populære nybiler.
Totalt ruller det rundt 12.000 slike elbiler med norske skilt, og Enyaq er etter årets ni første måneder Norges tredje mest populære nybil med nærmere 5.000 registreringer.
Og med en ny RS på gang kan nok Skoda Norge regne med et ytterligere salg, og slik ser det ferskeste medlemmet i familien ut: