Drømmetest: Fire heftige Mercedes-AMG biler!

Bertel O. Steen inviterte oss med på en forrykende dag med fire helt spesielle biler. Alle hadde en stor V8-motor og ingen kostet under 3 millioner kroner. Det lovet godt!


Stjernen på turen var den helt nye AMG GT 63 S E Performance. Dette er en bil med en 4-liters V8 som med et ladbar hybridsystem er koblet sammen med  F1-teknologi for å gi en systemeffekt på 843 hestekrefter og totalt 1.470 Nm dreiemoment.

Med så mye krefter sparker det godt. Her snakker vi en helt vill bil!

Til tross for de enorme kreftene kan den også kjøre inntil 13 kilometer rent elektrisk, men det er liten tvil om at hybridsystemet er med for å levere sykere akselerasjon. 0-100 km/t tar bare 2,9 sekunder.

Testbilen hadde en pris på litt over 3 millioner.

Vi fikk også kjenne på den nye SL 63 AMG. Her har du en 4-liters V8 som yter hyggelige 585 hk og 800 Nm dreiemoment. Disse kreftene blir sendt til alle hjulene via 4Matic+.

Bilen har plass til fire mennesker og du kan ta ned taket. Testbilen hadde en prislapp på 3,08 millioner kroner.

Neste bil på listen er en bil vi skal lage en lengre og en mer dedikert test av om ganske kort tid, men et ikon uansett.

Det er nemlig en G63 AMG ‒ på hvite skilter! Her har du 4-liters V8 med 585 hestekrefter og 850 Nm dreiemoment i en stor SUV. Testbilen hadde en pris på 3,48 millioner kroner.

Siste bilen vi skulle få teste er et ikon og langt ifra det nyeste fra Mercedes, men en bil jeg aldri trodde jeg skulle få muligheten til å oppleve.

Nemlig en Mercedes-Benz SLR McLaren.

Under panseret sitter en kompressorladet 5,4-liters V8 som yter 626 hestekrefter og 780 Nm dreiemoment. Bilen er kun produsert i 2.157 eksemplarer og er noe helt spesielt. Prisen da denne var ny i 2006 lød på 5,4 millioner kroner!

Ja, det ble mye klyping i armen på en dag som dette!

Det hele startet sjokkartet ‒ det var nemlig en SLR som jeg skulle få prøve først.

Det første du opplever er dørene og den spesielle følelsen du får bare av å sette seg inn i bilen. Det var spennende å se hvordan det ypperste av teknologi var i 2006 opp mot stjernen på turen, GT 63 S E Performance som har dagens nye teknologi.

Vi fikk prøve SLRen på litt motorvei først. Hvis du ikke har vært stresset bak rattet før, så blir du det i en SLR. Du sitter lavt nede og langt bak, perfekt for sportslig kjøring.

Ikke fult så optimalt gjennom Oslo i lett rush. Så fort vi svingte av motorveien kunne jeg slappe litt mer av og nyte bilen litt.

Mange moderne biler er behagelig og stille. Her er det helt motsatt. Den store kompressoren gir et fantastisk lydbilde og gir føreren en utrolig følelse. I tillegg er det en analog og nesten ubeskrivelig følelse du får fra førersetet.

Interiøret i SLRen skriker tidlig 2000-tallet, men her kan man ikke si noe annet enn at dette er knalltøft og tidsriktig til bilen på alle måter.

Neste bil som stod for tur var den nye GT 63 S E Performance.

Her får du det ypperste av alt bilverdenen kan gi. Under panseret sitter som nevnt over 840 hk i systemeffekt. Sparker det godt? ja, uten tvil! Her er det så mye krefter at du skal passe godt på, 0 til 100 km/t går unna på bare 2,9 sekunder.

Bak rattet på GT 63 opplever du en bil med mange ulike personligheter. På den ene siden er det en stille og komfortabel bil som glir langs veien. I kjøremodus komfort bruker den strøm og forbrenningsmotor om hverandre for den optimale kjøringen.

I kjøremodus Race er alt på for å gi mest mulig krefter til enhver tid. Fjæringen blir stivere noe som gjør at bilen blir veldig stabil i svingene, men du merker ujevnhetene i asfalten mye mer.

Designet på bilen er aggressivt, men med et hint av diskret. Grillen er stor og ser ut som et rovdyr i sidespeilene, men den er jevnt over veldig elegant.

Bak på bilen finner du fire store eksospotter som gir en indikasjon om hva slags bil dette er. Med spoileren oppe slik som på bilde får også bakenden en mye mer aggressiv holdning. Settes spoileren ned blir den mer anonym med en gang.

Innvendig i GT 63 er det veldig flott. Alle overflater er trukket i skinn og har den følelsen og kvaliteten du forventer av en Mercedes. Kupeen føles romslig og luftig ut under turen.

Setene i GT 63 kan også nevnes, for her snakker vi sportslige seter som holder deg godt fast. Setene var AMG Performance-seter. Vil du ha alle kreftene fra bilen, men mer komfort, kommer den heldigvis med litt mer komfortable seter som standard.

GT 63 kan kjøre helt elektrisk. Det er noe som burde oppleves, for den lyden som elsystemet lager under kjøring er noe helt unikt. Lyden er mer intens og mer «racing»-preget enn andre hybrider.

En ny og uventet lydopplevelse, men helt klart noe som falt i smak.

Neste bil vi fikk teste var SL 63.

Vi fikk nøklene etter lunsj, så da smilte solen til oss og vi bare måtte ta ned taket. Vi var også så heldige at vi fikk kjøre bilen på noen fantastiske svingete veier hvor vi kunne teste bilen litt skikkelig.

På svingete veier og med bilen i Race er den flotte V8-motoren i sitt rette element. Lyden som kommer fra eksosen og med taket nede er brutal, dyp og veldig innbydende for en bilentusiast. Det smeller godt fra eksosen om du girer på litt turtall.

Innvendig i bilen blir du møtt av et interiør som ikke er så ulikt GT 63, men her har Mercedes spekket bilen mer rettet mot komfort og langtur. Du setter deg lett inn i bilen, og den kan cruise lett fra A til B som å kjøre på svingete landeveier.

En ting som jeg merket på turen med SL 63 var den utrolig presise og direkte styringen du får. Her er det en ekte kjøremaskin blandet med en bil du kan kjøre på europatur med uten problemer!

Siste bil vi kjørte er et ikon på lik linje med de andre, nemlig G63.

Denne var fikk vi oppleve på både svingete veier, men også en del på motorvei. Uten å si for mye om denne bilen da det kommer en egen test på denne snart.

Jeg kan meddele at dette er en bil som både gir og ikke gir mening. Så mye hester og en så stor bil, det er en oppskrift som er spesiell. Mercedes har virkelig fått det til med den!

Testbilen var spekket via den nye G manufaktur. Dette er et spesielt program for G-serien som lar deg spekke bilen i unike spesifikasjoner akkurat slik du ønsker å ha nettopp din G-klasse.

Selve turen startet på Lørenskog og tok oss ut til Drøbak for noen flotte veier med flere foto-stopp langs ruten. Jeg har vært heldig med mange fine biler på fine veier, men en kombinasjon av V8 og Drøbaks svingete veier er helt opp på toppen av listen.

Sol, blå himmel og en gjeng kraftfulle AMG-biler er ingen dum kombinasjon.

Det er virkelig ikke hver dag du kan kjøre en SL 63 bak en SLR. Her snakker vi fort en uforglemmelig dag bak rattet!

Hele turen var utrolig innholdsrik, veiene var fantastiske og bilene gjorde turen enda bedre.

For meg så var det SLRen og SL 63 som satte mest spor, men det har mest å si hvilke veier jeg kjørte de på.

Jeg skulle likt å oppleve GT 63 S E Performance på en lengre test for å kunne komme med en bedre beskrivelse av bilen. For etter den turen har jeg bare et ord som beskriver akkurat den bilen: RÅTT!

Les flere tester hos Nybiltester

Les mer om:

Nyheter Tester