Elbil: Ekstra viktig hvor du setter jekken

Elbiler har ofte batteripakken plassert i gulvet, og denne vil du ikke skade når du skifter hjul. Se hjulskifte-tipsene!


Det er slik at bilene har jekkpunkter til hvert av de fire hjulene, og det er her du skal plassere jekken slik at du ikke ødelegger noe under bilen.

For:

‒ Fester du jekken feil gir det skader, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Og dette er enda viktigere når det kommer til moderne elbiler, som ofte har batteriene plassert under både for å spare plass og for å gi bilen lavere tyngdepunkt og bedre kjøreegenskaper.

‒ På en elbil kan det fort bli dyre skader, sier Sødal.

‒ Grunnen er at hovedbatteriet ligger i bunnen av bilen. Jekker du opp der batterikassa er, kan det føre til kostnader i hundretusen-kroners klassen, legger han til.

Mange tør ikke å skifte hjul selv, men med riktige forberedelser og verktøy er det en ganske grei jobb og penger å spare på å gjøre jobben selv, mener Sødal

‒ Det er ikke vanskelig å bytte fra sommer- til vinterhjul, men du må ta noen forhåndsregler, sier NAF-rådgiveren.

Jekkpunktene er altså forsterket områder under bilen laget spesielt for å jekke opp bilen, og hvor man finner disse står beskrevet i bilens instruksjonsbok.

Når disse er funnet må bilen parkeres på et jevnt og fast underlag. Giret settes i park og håndbrekket aktiveres. Og eksperttipset er å løsne hjulboltene litt før bilen faktisk jekkes opp.

‒ Før du bytter hjul må du sjekke at vinterdekkene fra i fjor ikke har skader og at de har god nok mønsterdybde. NAF anbefaler minst 4 millimeter mønsterdybde. Har du piggdekk bør du også gå over dekket og kontrollere at piggene sitter og at det ikke er store forskjeller i antall pigger, forklarer Sødal.

En annen viktig ting er å etterstramme hjulboltene, for hjulskifte-sesongen er nemlig også høysesong for bilbergerne som må rykke ut til bilister som har mistet et hjul.

‒ Det er viktig å stramme hjulboltene med riktig moment, påpeker Sødal.

‒ Til det kan du enten bruke en momentstav eller en momentnøkkel. I tillegg må du etterstramme boltene etter noen mil for å være sikker på at de sitter slik de skal. Da skal de igjen trekkes til med korrekt moment – og det finner du i bilens instruksjonsbok.

Han minner også om at du må etterstramme hjulboltene selv om du lar et dekkverksted foreta hjulskiftet.

‒ Klarer du det ikke selv, eller om du ikke har riktig utstyr, bør du kjøre tilbake til dekkverkstedet og få de til å etterstramme boltene, sier Nils Sødal.

Sjekkliste ved hjulskift:

  • Plasser bilen på et jevnt og hardt underlag.
  • Sett elbilens gir i Park og dra til håndbrekket.
  • Løsne hjulboltene før du jekker opp bilen.
  • Bruk bilens jekkfester. Hvor de er står i instruksjonsboken.
  • Trekk til hjulboltene med korrekt moment. Du finner det i instruksjonsboken. Husk å etterstramme etter noen mil. Det gjelder også om du har latt et dekkverksted skifte hjulene for deg.
  • Sommerdekkene lagrer du best liggende, eller hengende etter felgen. De skal lagres mørkt, tørt og kjølig. Husk å vaske både dekk og felg før du lagrer dem
  • Sjekk dekktrykket. For å være sikker på at du har korrekt dekktrykk bør de sjekkes hver tredje uke. Hva dekktrykket skal være finner du i instruksjonsboken.
  • Bruker du piggdekk så husk på at du ikke kan kjøre med piggdekk før 1. november i Sør-Norge og 15. oktober i våre tre nordligste fylker. Unntaket er om du skal kjøre et sted der forholdene krever vinterdekk, men da må du igjen legge om til sommerdekk når du er tilbake i lavlandet.

* Kilde: NAF

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter Forbruker