Bekrefter luksuriøs elbil

Rolls-Royce viste nylig fram Spectre, og vi skrev at det blir verdens mest luksuriøse elbil. Vel, Cadillac vil ha et ord med i laget med sin Celestiq. Se bilder.


Det er selvsagt ikke bare de som lager vanlige personbiler som nå åpner slusene for elbiler, for også andre typer som sportsbiler, terrengbiler og luksusbiler skal elektrifiseres.

Nylig viste Roll-Royce fram sin luksuriøse elbil kalt Spectre, og som vanlig har ikke britene spart på noe. Faktisk skal elbilen heve den skyhøye lista som RR har satt, så flaket på 5,45 meter som skal komme i slutten av neste år tar for alvor det mest luksuriøse merket inn i den elektriske tiden.

Cadillac lager også biler for de mest bemidlede, og i sommer viste de fram en spennende bil kalt Celestiq.

Denne har faktisk litt finske gener i seg, for deler av det spesielle designet er inspirert av General Motors Technical Center i Michigan ‒ et offisielt nasjonalt landemerke i USA. Og det er tegnet av Eero Saarinen, sønn av Eliel Saarinen som står bak både Finlands nasjonalmuseum og sentralstasjonen i Helsinki.

Men det var en festbrems ‒ en ganske svær en.

Cadillac sa nemlig at dette kun er en showbil, og ville ikke si noe mer. Men vi hadde selvsagt våre mistanker, for Cadillacs eiere GM har nemlig på gang en ny plattform kalt Ultium som blant annet står bak Lyriq ‒ en annen kommende elbil fra Cadillac.

Og nå bekrefter merket at de faktisk skal sette Celestiq inn i produksjon, og denne blir så spesiell at ingen biler blir helt like. Jepp, vi kommer snart til det.

Bilen blir den mest teknologisk avanserte Cadillac noensinne, og henter inspirasjon og elementer fra alle epoker av Cadillacs rike arv. De hevder selv at dette blir en av de viktigste bilene de noen gang har laget.

Celestiq er som Spectre håndlaget, og et helelektrisk, ultra-luksuriøs flaggskip som i likhet med den britiske luksusbilen skal heve lista ytterligere ‒ og skal vise vei for Cadillacs elektriske framtid.

‒ Celestiq er det reneste uttrykket til Cadillac, som anerkjenner vår utrolige historie og driver oss til en dristigere og lysere framtid, sier Rory Harvey, Global Vice President for Cadillac.

‒ Det er et fullstendig skreddersydd verk av bilkunst, bygget rundt den mest avanserte og innovative teknologien som vi noen gang har laget for en bil.

Celestiq har altså et design som er litt finskinspirert, men Cadillac sier at også historisk viktige biler som V16 Aerodynamic Coupe fra 1933 og Eldorado Brougham fra 1957 er inspirasjonskilder.

Resultatet er en ganske unik elbil som ser slik ut:

Ingen biler blir altså like. Cadillac sier at hver og en Celestiq blir personlig skreddersydd, og at kundene vil jobbe direkte med sine forhandlere og Cadillac-designere slik at de kan lage sin helt egen drømmebil. Og kjenner vi rikfolket rett så blir det nok mye overdådig luksus og skinnende detaljer, men de om det.

I tillegg til denne unike muligheten for individualisering skal selvsagt Cadillac utnytte alt det GM-universet byr på av teknologi, så her blir det nok en masse førerassistenter, skjermer og tilkoblede tjenester. GM eier også bilmerkene Chevrolet, Buick og GMC.

‒ Celestiq er som ingen Cadillac før den, og klientopplevelsen er like eksepsjonell, sier Harvey.

‒ Hvert kjøretøy er et unikt uttrykk av eieren, og utnytter ledende teknologier som gjør kjøreopplevelsen personlig og givende.

Vi tviler ikke, og gleder oss til å følge kampen om verdens mest luksuriøse elbil.

Her er Cadillacs første bidrag, en elbil med det elegante navnet Celestiq:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter