Jeep Avenger også som 4x4

Da Jeep endelig kunne vise elbilen Avenger under Paris Motor Show var dette en utgave kun med tohjulsdrift. Men merket hadde et lite ess som de spilte ut til slutt.


Stellantis-merket Jeep skal bli et helelektrisk merke, iallfall her i Europa. Og de har allerede staket kursen med kommende helelektriske modeller som Avenger, Recon og Wagoneer S. Og det er Avenger som skal lede an.

Under Paris Motor Show kunne Jeep endelig dra duken helt av den kommende elbilen, og det handler i korte trekk om 156 hk, 260 Nm, 54 kWh batteri og en rekkevidde på rundt 400 kilometer.

Men det handlet ikke om firehjulsdrift, noe mange muligens forventet ettersom dette er en bil fra terrengmerket Jeep. Men at det blir en ekte Jeep er det lite tvil om.

‒ Avenger har blitt designet som et Jeep-kjøretøy fra start av, og den helelektriske 4x2-modellen tilbyr allerede noe av de beste egenskapene i klassen som identifiserer Jeep-merket, sier Christian Meunier, administrerende direktør for Jeep. Men:

‒ Vi kunne ikke la være å lure på hva som ville skje om vi injiserte Jeep-merkets firehjulsdrevne elektrifiserte egenskaper i en kompakt pakke, samtidig som vi beholdt merkevarens unike designspråk, kapasitet og personlighet.

Og dermed introduserte han bilen Jeep Avenger 4x4 Concept.

Jeep sier selv at bilen som altså foreløpig kun er et konsept er en erketypisk Jeep-pakke som blander design, kapasitet og innovasjon i et kompakt karosseri. Og i samme slengen bekrefter de at denne kommer i framtiden.

«Iøynefallende, morsom og særegen, den nye bilen vil bli lagt til Jeeps utvalg av 4xe-modeller som kommer i framtiden», melder Jeep.

4x4 er litt røffere i utseende enn den vanlige Avenger, med flere slepekroker, bredere støtfangere og større og mer aggressive dekk. Den har også fått enda bedre vinkler som er viktig når man skal forsere bratt terreng. Her er angrepsvinkelen på 21 grader og utgangsvinkelen på 34 grader, mot 20 og 32 grader for 4x2-versjonen.

Bakkeklaring skal også overstige 20 centimeter som 4x2-utgaven har.

Foran har 4x4 enda bedre beskyttelse, og det er også ekstra innebygde flomlys for å forbedre sikten om man skulle forvirre seg langt inn i terrenget midt om natten.

På toppen kan Avenger 4x4 Concept skryte av et nytt lettvekts taklastsystem som kommer med et spesielt beltesystem og har ripesikker beskyttelse som sikkert mange setter pris på.

Slik ser det litt røffere utgaven ut:

Avenger og 4x4-konseptet av modellen føyer seg altså i rekken av helelektriske Jeeper som skal til Europa, og det inkluderer den rene elbilmodellen Jeep Recon som kommer i 2024 og den neste generasjonen av Wagoneer som skal bli helelektrisk og by på rekkevidder rundt 650 kilometer. Og denne er planlagt til 2024.

‒ Her i Paris har vi vist at vi har en full portefølje av nye helelektriske 4x4-kompatible Jeep-modeller rett rundt hjørnet ‒ med et klart mål i tankene, sier Meunier.

‒ Å bli det største elektrifisert SUV-merke i verden, og det mens vi fortsetter vår vei mot å nå vårt oppdrag om nullutslippsfrihet.

Her er bilder av Jeep Avenger 4x4 Concept:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter