Nye Nio EL7 har fått pris

Den nye mellomstore SUV-modellen Nio EL7 vil mest sannsynlig også bli tilgjengelig med det digre 150 kWh batteriet som åpner for store rekkevidder.


De som kjøper seg en elbil må vanligvis ta til takke med det batteriet som bilen er utstyrt med, for dette er normalt en integrert del av elbilen. Risikoen er dermed at elbilen om bare få år kan være utdatert når det kommer til rekkevidder.

Men slik trenger det ikke nødvendigvis å være ‒ det har iallfall Nio tenkt.

Merket som startet med å produsere elektrisk drivverk for Formel E-biler har nemlig tenkt svært så brukervennlig når det kommer til elbilene, og byr på noe ganske så smart som heter Battery as a Service ‒ forkortet BaaS.

Dette åpner for at man kan kjøpe en Nio uten et batteri, og deretter leie batteriet per måned. Dette grunnet noe kalt Power Swap som igjen åpner for batteribytter, for Nio tilbyr altså batteribytter som går unna på under fem minutter.

Å leie et batteri åpner også for å utstyre elbilen med forskjellige batteripakker alt ettersom hva man trenger, og skal man langt er det veldig greit å ha et stort batteri. Og et slikt har Nio under utvikling.

De har tidligere i år bekreftet at det kommer et 150 kWh stort faststoff-batteri i løpet av året, og dette åpner også muligheter for å benytte seg av disse som Power Swap. Og her åpner det seg svære rekkevidder.

Nio har tidligere antydet 1.000 kilometer rekkevidde for den sportslige sedanen ET7 med et slik batteri og i henhold til den kinesiske rekkeviddestandarden, og for en stor SUV som ES8 har det vært antydet 850 kilometer med rekkevidde.

En annen bil som åpner for BaaS er altså nye EL7, en litt mer kompakt SUV sammenlignet med ES8 og som Nio selv beskriver som «en perfekt SUV for Norge».

SUV-modellen er en av bilene som går inn i Nios satsting på enda mer selvkjørende biler, og er sportsbilrask opp til 100 km/t ‒ det går unna på kun 3,9 sekunder.

Når det gjelder det autonome egenskaper er hjertet en teknologi som er kalt NAD (Nio Autonomous Driving), og dette inkludert ting som Nio Aquila Super Sensing og Nio Adam Super Computing.

Nio Aquila Super Sensing består av intet mindre enn 33 sensorer, og inkluderer sju 8 megapikslers høyoppløselige kamera, 1 ultralang rekkevidde høyoppløselig LiDAR, 5 millimeter-bølge radarer, 12 ultralydsensorer og 2 høypresisjonsposisjoneringsenheter. Puh!

Aquila kan på sin side levere 8 gigabyte med data per sekund, og for å behandle denne enorme datamengden har merket utviklet noe som de har kalt «Nio Adam». Denne er utstyrt med grafikkprodusenten Nvidias supercomputer for biler som kan håndtere 1.016 TOPS. Dette står for Tera Operations per Second, så ja ‒ 1.016 trillion operasjoner per sekund. Jøss!

For å få dette til å samarbeide mest mulig har Nio også utviklet en egen persepsjonsalgoritme, lokalisering, kontrollstrategi og plattformprogramvare, og alt dette skal sikre maksimalt utbytte av alle sensorene.

Nio har også tenkt nytt når det kommer til ekstrautstyr, og har valgt å legge det meste inn som standard. Nio Norge opplyser at EL7 kommer med ting som «Waterfall Abient Lighting», tre klimasoner, massasje, og ventilasjon i forsetene og oppvarming i alle seter. Bilen er også utstyrt med Heads Up Display, 4K Dashboard kamera og Nomi Mate (Nios digitale assistent).

EL7 vil altså etter alle solemerker bli tilgjengelig med et batteri på 150 kWh, men først ut er det mulig å velge enten et batteri på 75 kWh eller et med 100 kWh. Det minste gir en oppgitt rekkevidde på 394 kilometer og det store på 100 kWh har en WLTP-rekkevidde på 513 kilometer.

Og med tiden dukker det altså opp et batteri på 150 kWh.

Når det gjelder pris er det altså mulig å kjøpe en EL7 uten et batteri, og heller leie dette. En slik løsning har også ES8, og Nio sier at 97 prosent av eksisterende kunder velger en bil uten batteri.

I så fall lyder prisen for EL7 på 619.000 kroner.

Med det minste batteriet på 75 kWh inkludert er prisen på 706.600 kroner, mens bilen inkludert et 100 kWh stort batterier koster 776.600 kroner.

Her er bilder av lillesøsteren til ES8, Nio EL7:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter