Stor vinterdekktest: Et dekk rett og slett disket

Da NAF og Motor gjennomførte sin årlige vinterdekktest falt piggene av et av dekkene. Produsenten lover å rydde opp.


Det er ganske normalt at NAF og dekktesterne opplever ganske store kvalitetsforskjeller når de tester nye dekk, men det som skjedde da de skulle teste vinterdekk til SUV-modeller er ganske oppsiktsvekkende.

Et av dekkene ble rett og slett diskvalifisert fra testen, for så dårlig var kvaliteten på dette.

‒ Har du kjøpt Falken Winterpeak F-Ice 1 anbefaler NAF å ta kontakt med dekkforhandleren for å få nye dekk. Det er bra at produsenten nå rydder opp og gir nye dekk til de som er berørt av feilen, sier Jan Harry Svendsen som er rådgiver i NAF.

Den oppsiktsvekkende diskvalifiseringen kom da NAF og Motor skulle gjennomføre sin årlige vinterdekktest sist vinter, og de oppdaget at piggene falt av etter kun 50 mil. Men ikke bare det.

Ved nøyere undersøkelser viste det seg også at flere av piggene også satt skjevt på dekket.

Falken har meldt til NAF at dette kun gjelder et lite antall dekk som er produsert i en kortere tidsperiode. NAF opplyser at dekket ellers gjorde det godt i testen. 

Dekktesten som altså var rettet mot dekk som passer til SUV-modeller inkluderte både piggfrie vinterdekk og piggdekk, og NAF sier at det som vanlig var store forskjeller på kvaliteten.

‒ Dekk handler om å balansere ulike egenskaper. Et dekk som har svært gode egenskaper på snø, kan prestere dårligere under andre forhold. Denne testen viser at det fortsatt er store forskjeller mellom de beste og de dårligste dekkene, forklarer Svendsen.

NAF-rådgiveren sier bilistene bør tenke over hvilket føre de kjører mest på når de skal kjøpe nye vinterdekk, og velge et dekk som har gode egenskaper for nettopp det underlaget.

‒ Det er ikke noe vits i å kjøpe et dekk som har veldig gode egenskaper på våt vei om man stort sett kjører på snø, sier Svendsen.

‒ Premiumdekkene er gode under alle forhold, men ikke best i noen. Så har vi noen dekk i testen som gjør det veldig godt på barmark, mens andre er best på snø. Så du må velge dekk ut ifra vinterføret du skal kjøre på.

Testen ble gjennomført i Älvsbyn i Sverige i februar med en Volvo XC40 og inkluderte 16 dekk, 8 piggfrie og 8 piggdekk.

Den klart høyeste scoren oppnådde det piggfrie vinterdekket Nokian Hakkapeliitta R5 SUV som endte på 87 poeng, og blant de piggfrie vinterdekkene fulgte Goodyear UltraGrip Ice 2 nærmest med 81 poeng og Continental VikingContact 7 med 79 poeng.

Blant piggdekkene delte Michelin X-Ice North 4 SUV og Nokian Hakkapeliitta 10 SUV 1. plassen med 82 poeng, mens Goodyear UltraGrip Arctic 2 tok den siste pallplassen med 79 poeng.

NAF sier at testvinnerne er solide dekk som gjør det jevnt over godt i testen, men understreker at om du kun kjører på snø, eller på våt vei, finnes det dekk som har bedre egenskaper på disse spesielle områdene enn testvinnerne. Men disse dekkene gjør det da dårligere under andre forhold.

Samtidig viser testen at det er forskjell på dekk med pigg og piggfrie dekk.

‒ Spesielt om man begynner å skli er forskjellene store, med en stor og tung SUV er det mer krevende å gjenvinne kontrollen enn om man kjører en mindre og lettere bil. Firehjulsdriften skjuler i mange tilfeller at det er glatt helt til man skal bremse, avslutter Svendsen.

Over hos NAFs Motor.no kan du sjekke alle resultatene.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter Forbruker