Ariels elbil har 1.180 hk

Skal man følge opp den lynraske og morsomme Atom må man lage noe spektakulært. Det har iallfall Ariel tenkt.


Som mange vet kalles de aller verste bilene «hypercars» på engelsk, og dette tar lille Ariel Motor bokstavelig når det utvikler sin første elbil. Den er nemlig døpt Hipercar, men så er den også helt klart en hypercar.

Første gang britene hintet om en elektrisk superbil var tilbake i 2017, så dette er ikke gjort i en vending. Men nå er all usikkerhet blåst på havet, og de kan endelig bekrefte at denne lille, rare og imponerende elbilen faktisk kommer. Og dette blir noe elvilt.

Ariel har vært smarte nok til å skjønne at de ikke kan lage det elektriske drivverket på egenhånd, og har gått til britiske Advanced Propulsion Centre (APC) for hjelp. Denne organisasjonen er litt som norske Enova, og gir økonomisk hjelp til britiske selskaper som utvikler mer miljøvennlige løsninger.

Videre har Ariel knyttet kontakt med GKN Automotive, et selskap som utvikler drivsystemer ‒ og som åpenbart vet hva de driver med.

Sammen har Ariel, GKN og APC utviklet noe ganske så spektakulært, for det er den riktige beskrivelsen av Hipercar.

Navnet er en fancy og elegant forkortelse av High Performance Carbon Reduction, og bilen skal bli tilgjengelig med både tohjuls- og firehjulsdrift. Og det er voldsomme tall Ariel kan vise til.

Drivverket huser nemlig elleville 1.180 hk og vanvittige 1.800 Nm med dreiemoment, og det gir noen særdeles hakeslippende ytelser for bilen som ser særdeles sint ut. Fronten har to par øyne som stirrer olmt mot deg, og bilen blir ikke mindre skremmende av to par haifinner på hver side. Sjekk dette:

Ok, så hva med ytelsene? Vel, 0-60 mph, 96,5 km/t, skal gå unna på 2,09 sekunder, mens 0-100 mph, 161 km/t, fyker av gårde på 4,4 sekunder. Men det bor mer i Hipercar.

Ariel sier at med full dreiemomentvektorering, altså enda bedre styring av dreiemomentet, skal bilen snike seg under 2 sekunder på 0-60 mph og under 4 sekunder på 0-100 mph. Det gjør den i så fall til en av verdens desidert raskeste biler, og til og med kjappere enn en Formel 1-bil opp til 100 km/t.

Bilen er basert rundt en lett aluminium, limt chassisstruktur med aluminium front- og bak underrammer og har en ren karbonfiberkropp.

Videre opplyser Ariel at strømmen kommer fra en Cosworth 800 Volt, 62 kWh litium-ion, avkjølt og oppvarmet batteripakke, og rekkevidden er på 150 miles i henhold til WLTP. Det betyr 241 kilometer, og det åpnes både for hjemmelading og raskere utelading.

Men Hipercar byr også på en slags turbinforlenger fra Cosworth, og denne kan lade batteriene når man kjører. Så nei, her er det ikke noe rekkeviddeangst å snakke om.

Selve motoren er på 220kW (295 hk) og 450 Nm, og de med drift på alle fire hjulene kan altså by på fire slike og totalt formidable 880 kW ‒ noe som altså betyr 1.180 hk. De med tohjulsdrift har 440 kW (590 hk) og 900 Nm.

Det kan Ariel altså takke GKN for.

‒ Test- og utviklingsarbeidet utført av GKN Automotive for Ariels Hipercar’s elektriske drivlinje har vært avgjørende for å vise at denne fungerer, og har ytelse og er pålitelighet nok for produksjonsmodellen, sier Simon Saunders, grunnlegger og direktør for Ariel.

Resultatet er en elbil som helt klart tar opp hansken til morsomme Atom, og slik ser en Ariel Hipercar ut:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter