Det er selvsagt mulig at du har hørt om Bertrand Piccard, men
de færreste her hjemme drar nok kjensel på navnet. Men dette er uansett litt av en type, og han har allerede gjort
krumspring som for lengst har skrevet seg inn i historiebøkene.
noe som blir virale greier på sosiale medier, kappes det om å være først til å
gjøre alt mulig rart. Men det er de virkelige bragdene vi kommer til å huske, som førstemann
til polene og lignende. Bertrand Piccard har to som er verd å hylle. Barnebarnet av ubåtbyggeren Jacques Piccard, den første til
å studere verdens dypeste grop, Marianergropen 11.034 meter under havflaten, har
nemlig to ganske store bragder i beltet. Bertrand Piccard ble den første til å reise jorda rundt med en
luftballong, og ble også den aller første rundt jordkloden i et solkraftdrevet
fly. Så to solide rekorder der. Nå har han satt en tredje som er ganske imponerende,
iallfall rent teknologisk.
rekordene er han også veldig opptatt av miljøet. Og nå ville han vise at nullutslippsbiler faktisk kan
fungere på lik linje med eksosbiler, og det skulle han gjøre i en Hyundai Nexo. Dette er den nyeste hydrogenbilen til det sørkoreanske
merket, og Piccard fylte opp tanken på et par minutter i byen Sarreguemines og
satte i gang. Målet var Le Bourget, hvor flymuseet Musée de l'Air et de
l'Espace ligger, og underveis plukket han opp en rekke prominente gjester som
fikk være med på den historiske ferden.
Albert II av Monaco. Dagen etter han startet kom han til mål, og dermed klarte
han å tilbakelegge hele distansen på 778 kilometer på en tank. Det er verdensrekord. Faktisk hadde han mye saft igjen også når han ankom museet,
mer eksakt en gjenstående rekkevidde på 49 kilometer. Så han kunne kjørt over 800 kilometer, noe som er på linje
med mange av dagens tradisjonelle biler. Hydrogenbilene har møtte mye motstand de siste årene, og
spesielt mange ebil-entusiaster er negative til slike biler. For Piccards del var det viktigste å vise at en nullutslippsbil
kan fungere som en tradisjonell bil, og med en like rask påfylling og en tilnærmet
lik rekkevidde har han klart nettopp det. ‒ Med dette eventyret har vi bevist at vi med moderne og
rene teknologier ikke lenger trenger eksperimentelle prototyper for å oppnå nye
rekorder. Vanlige mennesker kan nå gjøre det samme med et ordinært
nullutslippskjøretøy, sa Piccard etter å ha fullført rekordturen, og la til: ‒ En ny æra for bilens prestasjoner har startet, og det til
nytte for klimaet. Hyundai var det første merket som satset på hydrogen, og startet
utviklingen av denne teknologien allerede i 1998. Merket har fortsatt tro på denne teknologien, og nylig investerte
de i tre hydrogenselskaper som skal hjelpe til å gi fart rundt H2-satsingen. Her hjemme har hydrogenbilene skapt overskrifter for en helt
annen grunn. En hydrogenstasjon i Sandvika utenfor Oslo tok nemlig fyr i
sommer, noe som førte til full stopp for hydrogenfyllingen i Norge. De norske hydrogenspesialistene Nel foretok grundige
undersøkelser, og konkluderte med at det var en feilmontert plugg som var årsaken
til eksplosjonen. Tidligere denne måneden åpnet en hydrogenstasjon på Høvik et steinkast unna Sandvika, og dermed er det igjen mulig å fylle tanken på de norske hydrogenbilene. Les også: