Superhingsten fra Maranello har en helt ny og svært så eksklusiv satsing på gang, og denne er kalt Icona.
Her hjelper det ikke å være en mangemillionær, for denne serien er så eksklusiv at du må stå på spesielle kundelister for å bli vurdert. Og selv da er det ikke sikkert at du får lov til å kjøpe en slik bil.
-->
Ferrari har latt seg inspirere av superbiler fra fortiden med Icona-serien, og lager litt retorbaserte moderne superbiler som altså kommer i svært begrenset opplag.
Den ikoniske samlingen består så langt av tre modeller.
Ferrari Monza SP1 og SP2 er basert på de såkalte barchettas fra 1950-tallet, og var biler som deltok i løp som ikke utelukkende ble kjørt av profesjonelle førere fra Scuderia.
Nei, har handlet det også om rike gentlemans-førere som hadde litt for mye tid til overs. Så proffe og amatører kjørte mer enn gjerne side-om-side, noe som selvsagt resulterte i hyppige smeller ute på banene.
Den første barchetta var en toppløs versjon av 166 MM fra 1948, og da industrimagnaten Giovanni Agnelli som senere ble Fiat-sjef fikk øye på en slik, skal han ha sagt: «Barchetta». Det er italiensk og betyr liten båt, noe altså Agnelli mente den så ut som.
Ferrari Monza SP1 og SP2 tar altså utgangspunktet i slike biler.
Den tredje og den nyeste i Icona-serien heter Ferrari Daytona SP3, og ble vist fram i november i fjor.
Denne skal først og fremst hylle den fantastiske trippelen under 24-timersløpet på Daytona-banen i 1967. På Fords hjemmebane grabbet Ferrari til seg alle pallplassene, og ydmyket det amerikanske merket så det holdt.
Daytona SP3 er designmessig inspirert av biler som 512 S, 712 Can-Am og 312 P, men som vi kan se av bildet på en særs moderne måte.
Dette er rett og slett tidenes sterkeste gatebil fra Ferrari, og selvsagt har de ryddet plass til den prisbelønte V12’eren på 6.5 liter i motorrommet. Denne yter 840 hk ved 9.250 r/min, mens dreiemomentet er opplyst til 697 Nm ved 7.250 r/min. Motoren har et maks turtall på solide 9.500 r/min.
Motoren er koblet til en 7-trinns F1-girkasse, og vekten er trimmet ned til under 1,5 tonn.
Ferrari har skodd Daytona SP3 med 265/30 ZR 20 foran og 345/30 ZR 21 bak, og hele pakken flyr nærmest av gårde fra start av.
0-100 km/t skal gå unna på 2,85 sekunder, mens 0-200 km/t fyker unna på 7,4 sekunder. Toppfarten er opplyst til over 340 km/t.
Resultatet er altså en svært oppsiktsvekkende Ferrari, som på rekordtid har den hanket inn to svært så store designpriser.
I slutten av januar ble den kåret til den vakreste superbilen på Paris Automobile International Festival, og alle designpriser delt ut i motehovedstaden Paris henger selvsagt høyt.
Og nå har den dratt inn nok en høythengende en.
Red Dot deler ut svært mange priser, og bare siden 2015 har Ferrari dratt inn 23 slike røde prikker. Det er flest av alle bilmerkene, og i år har både 812 Competizione, 812 Competizione A og 296 GTB fått en Red Dot.
Men det finnes også noen røde prikker som henger litt høyere, nemlig Red Dots «Best of the Best». I løpet av de siste åtte årene har Ferrari hanket inn sju av disse prestigetunge prisene.
Det inkluderer også den aller nyeste, som altså er den gitt til Ferrari Daytona SP3.
Og når vi se bildene av den nye superbilen så skjønner vi jo hvorfor.
Dette er rett og slett en skulptur av en superbil:
Les også: