Nye GLC på siste vintertester

Mercedes har på gang en ny generasjon av populære GLC, og den ploger seg nå vei i Nord-Sverige under de avsluttende vintertestene.


Det virker kanskje som at Mercedes GLC er en ganske så gammel modell, men det er den faktisk ikke.

Tyskerne introduserte denne så sent som i 2015, og da skulle den ta over for GLK-klasse produsert fra 2008.

Mercedes har gjort det ganske enkelt når det kommer til forskjellige størrelser, så mens GL står for SUV-modeller betyr C at den tilhører den populære C-klassen. Det betyr at en GLC er godt plassert i midten av familien, mellom lillesøster GLA og storesøster GLS.

Og selv om den nåværende generasjonen, som gikk gjennom en såkalt facelift i 2019, ikke er i nærheten av 10 år, blir den nå fornyet.

Slik ser den kommende utgaven ut:

‒ GLC har lenge vært en populær modell, og nå kommer den snart som en helt ny utgave, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge hos Bertel O. Steen.

‒ Spesielt spennende er det at den som ladbar hybrid får en rekkevidde på over 100 kilometer etter WLTP-standarden. Det gjør det mulig å tilbakelegge det meste av den daglige kjøringen helt elektrisk, samtidig som den ekstra rekkevidden fra forbrenningsmotoren er tilgjengelig når du trenger den.

Det bør være et perfekt kompromiss for de som fortsatt ikke er helt klar til å gå over til rene elbiler ‒ men som er lei rekordhøye drivstoffpriser.

Og den bør også funke greit i norsk vinterklima.

For Mercedes har et testsenter langt oppe i nord, nærmere bestemt Arjeplog i Nord-Sverige. Her tester de bilene i iskalde omgivelser, og det er nok av utfordringer for en kommende ny bil som GLC.

Her er det stigninger på opptil 20 prosent, underlag som med svært varierende grep og spesielle ferdighetsbaner.

Alt dette utfordrer både bilen, drivverket og kontrollsystemene.

Nå har Mercedes en stor fordel, for den nye GLC bygger på den forrige modellen som er veldig godt testet gjennom mange år.

Den arver også teknologi fra modeller som for eksempel nye S-klasse og C-klasse, og er også utstyrt med 2. generasjons MBUX multimediasystem. Og denne har noe alle litt mer terrengbaserte biler hadde trengt ‒ røntgensyn!

Nye GLC er utstyrt med et 360-graders kamera som kan gjøre panseret gjennomsiktig på skjermen i off-road-modus, og dermed er det mulig å se bakken under fronten.

En annen ting som er kjekt både i terrenget og i byene er bakakselstyring, og dette er mulig å få til nye GLC og da med 4,5 graders styringsvinkel.

En annen ettertraktet ting som nye GLC kan by på er de digitale lysene som Mercedes kan by på, og disse åpner også for projiseringsfunksjoner.

Men det kanskje aller mest spennende er den elektriske rekkevidden nye GLC kan by på.

Som plug-in hybrid er nemlig den elektriske rekkevidden så stor at den fint kan fungere som en ren elbil i hverdagen. Her pirrer Mercedes nemlig med 100 kilometer rekkevidde.

Ladehybridene blir tilgjengelig både med en 2-liters bensinmotor med 255 hk (190 kW) og et dreiemoment på 400 Nm, og en dieselmotor med 261 hk (195 kW) og 550 Nm.

I tillegg yter den elektriske motoren 100 kW (134 hk) og 440 Nm, og 4. generasjons-hybriden er også utstyrt med 9G-Tronic automatgir.

Mercedes gjennomfører nå de avsluttende testene, og det markerer faktisk en utviklingsperiode som har tatt fire år.

Totalt har testbilene tilbakelagt om lag 7 millioner kilometer, og om alt går etter planen får den nye generasjonen Mercedes-Benz GLC sin debut til høsten.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter