AMG feirer 55 år med et banebeist av en bil

Om mot formodning en Mercedes AMG GT Black Series ikke er godt nok, tilbyr nå Mercedes-AMG den en enda villere Mercedes‑AMG GT Track Series.


Forkortelsen AMG står for Aufrecht, Melcher og Grossaspach, og har en veldig naturlig forklaring.

Det var nemlig de tidligere Mercedes-ingeniørene Hans Aufrecht og Erhard Melcher som dannet selskapet, og førstnevnte var fra byen Grossaspach. Det ble altså til AMG, som jo er et ganske slående navn.

Tuningselskapet ble dannet i 1967, og er dermed 55 år. Det må selvsagt markeres.

AMG ble i 1999 en offisiell del av Mercedes, og de mer potente modellene til merket kalles nå for Mercedes-AMG.

Det går for tiden unna i rekordfart i Affalterbach, for Mercedes-AMG ruller nå ut nye utgaver på løpende bånd.

Den foreløpig siste ble vist så sent som i forrige uke, en Mercedes-AMG EQE 43 med 473 hk og 858 Nm.

For et par uker siden kunne de også vise fram tidenes sterkeste kundebaserte AMG, en vanvittig hybrid kalt AMG GT 63 S E Performance med en systemeffekt på 843 hestekrefter og et dreiemoment på 1.400 Nm.

Andre ferske AMG-modeller er Mercedes-AMG SL som kommer til sommeren, Mercedes-AMG GT 4-dørs Coupé og selvsagt en AMG-utgave av det elektriske flaggskipet EQS.

Tilbake i 2020 kunne de også vise fram noe ganske så eksepsjonelt, nemlig en ny Black Series.

Dette er de kraftigste AMG-utgavene, og det finnes seks slike.

Den siste er Mercedes-AMG GT Black Series, og er ikke uventet et beist med 730 hk og 800 hk. Men, utrolig nok, får denne nå en storesøster.

Mercedes-AMG vil altså markere at de runder 55 år, og har på gang en baneversjon av GT Black Series kalt Mercedes‑AMG GT Track Series. Her har de i tillegg til Black Series-egenskapene også bakt inn enda mer kjørerettet egenskaper fra GT3 og GT4-bilene.

Fortsatt er det en 4.0-liters V8 biturbo som gjelder, men ingeniørene har tunet denne enda litt mer. Så GT Track Series kan skryte av 734 hk og 850 Nm.

Kanskje mer viktig for en bil som skal sluke racerbaner, vekten er trimmet ned til 1.400 kilo. I tillegg har Mercedes-AMG gitt den en racingrettede forbedringer. Det er blant annet en ny 6-trinns racingkasse, nye 18-tommers felger, nye frontsplitter og en rekke muligheter for egne innstillinger.

Her er det mulig å stille inn tilnærmet alt fra bremser, dempere, bakvinge til ratt og pedaler, og ja, det er nye luftinntak på panseret. Racerbiler trenger som kjent mye luft.

Det er også trinnbaserte traction-kontroll og ABS-bremser, og her er det 12 nivåer. Det øverste trinnet, 12, er ikke anbefalt, for da skrur du hjelpemidlene helt av.

På innsiden er det racingting som en datalogger slik at det er mulig å holde kontroll på rundetidene, noe som jo er kjekt når man skal raskest mulig rundt banen.

En annen ting som er viktig for banekjøring er dekkene, og Mercedes-AMG har skodd denne spesialmodellen med 325/660-18 foran og 325/705-18, og har også utstyrt den med en 120 liters motorsporttank.

Det som ikke er riktig så morsomt er prisen, for denne starter på 369.000 euro. Det er rundt 3,5 millioner kroner, og det er til og med uten merverdiavgift.

Men Mercedes vil uansett selge ut alle eksemplarene av GT Track Series, ettersom de setter en sluttstrek på 55 biler.

Det er en bil for hvert år AMG har eksistert, og hver av bilene er selvsagt nummeret.

Her er bilder av den svært potente Mercedes‑AMG GT Track Series:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter