Suzuki vil ha flyvende taxier

Det japanske merket har inngått et samarbeid med SkyDrive, og målet er å vise en flyvende taxi i 2025.


Du begynner vel ikke å bli lei av å høre om flyvende biler, gjør du?

Nei, selvsagt ikke, og nå har Suzuki en nyhet på dette området.

Det japanske selskapet SkyDrive ble etablert så sent som i 2018, og navnet beskriver målet ‒ å kjøre i luften.

På bedre norsk betyr dette flyvende biler, eller mer riktig ‒ eVTOL.

Det betyr elektriske dronelignende doninger, for VTOL står for «vertikal takeoff og landing».

VTOL er altså en krysning av et helikopter og et fly, og setter man også hjul på slike kan vi plusse på biler.

Det har altså SkyDrive gjort, og har på rekordtid også vist fram en prototype.

Under årets store teknologimesse kalt CES i Las Vegas kunne de vise fram et fartøy som heter SD-03, en fire meter lang, fire meter bred og to meter høy eVTOL.

Denne har kun plass til piloten, og består av åtte propeller og har en maksimal takeoff-vekt på 400 kilo.

SD-03 kan cruise i 50-60 km/t, og har ikke en så veldig imponerende flytid. Maks 10 minutter i luften.

Men dette er altså bare et skritt mot flyvende taxier. Denne versjonen er kalt SD-05, og målet er å få den klar som en lufttaxi til verdensutstillingen i Osaka i 2025.

At SkyDrive har store ambisjoner viser plasseringen av hovedkvarteret, for dette ligger rett og slett i Toyota City.

Dette er området hvor Toyota har mange av sine lokaler og fabrikker, og bilgiganten har også gitt navnet til byen som er litt mindre enn Oslo i antall innbyggere.

Suzuki går nå i partnerskap med dette ambisiøse selskapet, og skal samarbeide om en 2-seters elektrisk flygende bil. Og planene er ikke bare å fly rundt i Toyota City, men her er det globale planer og en fullskala produksjon.

Den flyvende taxien er utstyrt med tre hjul, to hjul foran og ett bak, og foreløpig viser dataene at den har en toppfart på rundt 60 km/t og en rekkevidde på anslagsvis 20-30 km.

Suzuki og SkyDrive skal samarbeide innen forretnings- og teknologiområder, og dette inkluderer teknologisk forskning og utvikling, planlegging av produksjons- og masseproduksjonssystemer, utvikling mot utenlandske markeder og ikke minst oppnå karbonnøytralitet.

Suzuki er for tiden på plass i de to andre elementene, med biler og motorsykler på land og påhengsmotorer på vann.

Men som det så fint heter; «sky is the limit» ‒ og det har åpenbart Suzuki tenkt å ta bokstavelig.

Les også:

Les mer om:

Nyheter