Ny Lotus-modell får AMG-motor

Arvtakeren til Elise, Exige og Evora får også den «vanlige» V6 Toyota-motoren, men Emira blir også tilgjengelig med en AMG-motor.


Det skjer ikke veldig ofte at konsernkamerat til Volvo og Polestar i Geely-gruppen, britiske Lotus, kommer med en ny modell.

De siste årene har merket klart seg med tre modeller som alle begynner med bokstaven E, Elise, Exige og Evora, men de har også noe helt nytt på gang.

-->
Som vi har erfart satser Geely tungt på elbiler, og Lotus har hengt seg på trenden med den ganske så spinnville Evija. Og vi mener virkelig spinnvill.

Evija vil få mer enn 2.000(!!!) hestekrefter og noen helt elleville ytelser, faktisk så vilt at den selv får hyperbilen Bugatti Chiron til å virke som en traktor. For da Top Gear fikk teste fartsmonsteret hadde den kun rundt 1.600 hk, men likevel kunne journalisten slå fast at den kun brukte tre sekunder fra 200 til 300 km/t ‒ halve tiden av det en Chiron bruker.

Evija følger også tråden med en E først i navnet, men innleder altså en helt ny æra for Lotus.

Men det betyr ikke at Elise, Exige og Evora ikke får sin arvtaker, for det gjør de.

Hils på Lotus Emira:

Emira tar altså over stafettpinnen, og skal vi tro Jenson Button er det bare å glede seg. Og dette er altså en tidligere verdensmester i formel 1, så han bør vite hva han snakker om.

‒ Den er eksepsjonell, og jeg er en stor fan, sa briten etter å ha fått testet en tidlig utgave av Emira rundt Lotus testbane i 30 runder.

‒ Du forventer alltid at Lotus skal ha godt mekanisk grep gjennom svingene, men det var også mye marktrykk rundt høyhastighetshjørnene. Det betyr at følelsen av god balanse er den samme uansett hvordan du kjører den, slo han fast.

Suksessoppskriften følges selvsagt også med Emira. Det betyr en liten og lett sportsbil til en ganske så grei pris.

Emira måler 4,41 meter i lengden, er 1,90 meter bred (eks. sidespeil), 1,23 meter høy og har en akselavstand på 2,58 meter. Vekten starter på 1.405 kilo, mens prisen for den rimeligste utgaven er satt til under 60.000 pund i England.

Kjøreegenskapene er altså ifølge Button på plass, men hva med kreftene?

Lotus har på gang en «First Edition» av Emira, og disse får den velkjente 3.5-liters V6-motoren vi finner i Exige og Evora. Men Lotus nøyer seg ikke med bare denne som kan fås både med manuelle og automatiske gir.

Neste år kommer det også en utgave som har en 2-liters turbomotor fra AMG, og nå snakker vi ikke lenger om V6. For dette er en 4-sylindret motor, men ettersom den stammer fra sportsavdelingen til Mercedes bør nok også denne røre greit på seg. Denne kraftpluggen er koblet til en DCT-kasse.

Lotus sier ikke spesifikt noe om kreftene i de to motorene, men opplyser at alle utgavene får mellom 360 og 400 hk ved lansering, og at 0-100 km/t skal gjøres på under 4,5 sekunder og toppfarten går opp mot 290 km/t.

Ellers sier Lotus at de har løftet alle de gode tingene fra de tre tidligere E’ene inn den nye E’en, og selvsagt brukt ny teknologi og moderne løsninger. Så her er både LED-lys, en masse førerassistenter og en 10,25-tommers berøringsskjerm på plass.

Emira er for øvrig satt sammen på den nye plattformen kalt Lotus Sports Car Architecture, så fansen kan forvente seg noen helt nytt som ruller ut fra Hethel-fabrikken.

Og at en tidligere F1-mester gir tommelen opp, bør vel heller ikke være negativt?

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter