Slagordet som følger Toyota Land Cruiser er sånn cirka dette: «Kjør alle plasser og steder, og kom deg tilbake hel og sikkert».
Og alle plasser og steder er iallfall noe Land Cruiser nå har gjort i 70 år, for den særs populære SUV-modellen til Toyota er solgt i 170 land og i et antall som for lengst har bikket 10 millioner eksemplarer.
-->
Dagens versjon tilhører 200-serien som ble introdusert i 2007, men etter 14 år har Toyota endelig feid den under matta og har klar en splitter ny generasjon ‒ 300-serien.
Denne er så ny som det er mulig å bli, for utgangspunktet er nemlig den berømte TNGA-plattformen som gjør den ganske så moderne anno 2021.
Så TNGA-F har bidratt til at bilen er slanket med voldsomme 200 kilo, den har fått en sterkere struktur, det har kommet til nye motorer og girkasser, og selvsagt ny teknologi og digitale løsninger.
Slik ser den nye utgaven av Land Cruiser ut:
Nye Land Cruiser må ha satt en slags ny rekord når det kommer til testing, for Toyota har like godt sendt denne til Dakar-rallyet hvor den virkelig har fått kjørt seg. Målet har ikke bare vært å lage en bil som takler det aller meste av underlag, men som også er enkel å kontrollere både på og utenfor veien.
Så for å sikre at dekkene faktisk har mest og best mulig kontakt med underlaget har Toyota utviklet verdens første Electronic Kinetic Dynamic Suspension System (E-KDSS), og for sikkehetsskyld har Toyota for aller første gang også satt inn systemet Multi-Terrain Monitor som gir føreren sanntids-oversikt under og rundt bilen og hjulenes posisjon. Multi-Terrain Select systemet vurderer også automatisk underlaget og velger en passende kjøremodus.
Kreftene skal det heller ikke stå på, selv om det drivstoffglade V8-monsteret nå er historie. Nye får en 3.5-liters V6 bensinmotor og en 3.3-liters V6 dieselmotor, begge med doble turboer, og med på lasset følger også en ny 10-trinns automatkasse som bør hjelpe godt til når man skal over utfordringer i terrenget. Disse grepene fører også til en reduksjon av CO2-utslippet med 10 prosent, ifølge merket selv.
Toyota sier at rent størrelsesmessig er den nye Land Cruiser lik den som i dag er kjent som Land Cruiser SW, noe som står for Station Wagon.
Som du kan se av bildene under har den også blitt ganske så ny innvendig, og kan også skilte med 2. generasjon av Toyota Safety Sense og alle de førerassistene den inneholder, inkludert å spotte gående i veibanen på natten.
Toyota melder at de vil lansere nye Land Cruiser i sommer, men om den eventuelt dukker opp i Norge er dessverre et helt annet spørsmål.
Her går det som kjent for det meste i lavutslippsbiler, slik som ladehybriden Toyota Rav4 ‒ en litt mindre SUV som så langt er Norges mest solgte bil i 2021.
Men mange kunne nok tenkt seg selve terrengsymbolet fra Toyota, den nye og nå moderne Land Cruiser 300: