Det finnes ikke mange biler som er like historisk viktig som Toyotas Prius. For dette var nemlig bilen som for alvor brøytet vei for elektrifiseringen i bilverden, og bilen presentert i 1997 ble tidenes første masseproduserte hybrid.
Den bilen hadde et ganske så perfekt slagord: «Akkurat i tide til det 21. århundre».
-->
Siden har Toyota oppdatert modellen med tre nye generasjoner ‒ 2. generasjon kom i 2003, 3. generasjonen i 2009 og 4. generasjonen dukket opp i 2015. Denne var også den aller første bilen laget på Toyota New Global Architecture (TNGA), og totalt er det solgt over 5 millioner Priuser siden den kom.
Og det skal bli mer.
Det er altså sju år siden den siste store oppdateringen, og Toyota mener nå det er på tide med en helt ny utgave av den viktige bilen som igjen skal gjøre den konkurransedyktig.
Bilen er stadig gjenkjennelig med sitt skarpe knivdesign, som har blitt enda litt skarpere og mer modernisert nå som den skal inn i 2023. Den har selvsagt også en masse ny moderne teknologi og løsninger, og kommer som ladbar hybrid med en hyggelig elektrisk rekkevidde.
Priusen har altså brøytet vei for de elektriske bilene, og er en viktig bil når Toyota skal bygge løsninger som skal videre inn i framtidens biler. Det inkluderer hybrider, ladehybrider, elbiler og hydrogenbiler ‒ alle ting som Toyota nå forsker på.
Så hva kan 5. generasjon Prius by på av drivverk?
Toyota har utstyrt ladehybriden med en 2-liters motor som yter 152 hk i kombinasjon med en ny 163 hk transaksel-motor foran som gir en total systemeffekt på 223 hk. Sammenlignet med den nåværende generasjonens 122 hk i Plug-in Hybrid-konfigurasjon skal den økte kraften sikre sterk og responsiv akselerasjon, melder Toyota.
For en ladehybrid er selvsagt den elektriske rekkevidden viktig, for er denne lang nok kan en bil som denne brukes som en ren elbil i hverdagen. Og det kan nye Prius.
Den har nemlig en el-rekkevidde på 69 kilometer gjennom et nytt 13,6 kWh stort batteri. Her er cellene enda mer optimalisert pakket, noe som gjør at batteriet kan plasseres under passasjersetet bak og senker dermed tyngdepunktet for bilen. Det er viktig for kjøreegenskapene.
Og for å strekke ut den elektriske rekkevidden enda mer byr også Toyota på utgaver som har solceller på taket. Dette kan ifølge Toyota generere 8 kilometer med el-rekkevidde hver dag – eventuelt lade batteriet helt fullt om bilen står parkert i flere dager.
Solcellene er selvsagt bakt inn i det knivskarpe designet, som i jakten på en enda mer aerodynamisk profil har senket den totale høyden med 50 mm. Toppunktet for taket er også skjøvet bakover, mens bilen er nå er skodd med 19-tommers hjul.
På toppen av det hele har bilen faktisk krympet med 46 mm i lengden, og 5. generasjon Prius måler nå 4,6 meter i lengden. Det er så midt i C-segmentet som man kommer.
Resultatet av alt dette er en slik bil:
Den er selvsagt også en ny på innsiden, og er blant annet utstyrt med en førermodulen som har en 7-tommers skjerm direkte i synsfeltet. Så her trenger man ikke å ta øynene altfor langt unna trafikkbildet.
Men om man skal styre andre ting må man det, for som alle andre moderne biler har også nye Prius en sentral skjerm som man kan styre viktige ting på. Men det er også fysiske knapper til klimakontrollen, og det setter helt sikkert mange pris på.
Selvsagt har den viktige modellen også fått det Toyota kan by på av førerassistenter og sikkerhet, og bilen følger også dagens elbiler og bremser litt av seg selv når gasspedalen slippes opp.
Dette er altså den 5. generasjonen av Prius-modeller, og den første som også kom som ladbar hybrid dukket opp i 2012. Den var en av de første ladehybridene her i Europa, og kunne skryte av en elektrisk rekkevidde på 25 kilometer ‒ noe som den gang var ganske så bra.
I dag er det som kjent ikke veldig bra, og da er det greit at nye utgaven som skal være på plass i Europa i midten av neste år har en el-rekkevidde på 69 kilometer.
Her er bilder av ikonet som lever i beste velgående, helt nye Toyota Prius:
Les også: