En Toyota Hilux på hydrogen

Og BMW setter også i gang produksjonen av en liten serie med hydrogenbiler i form av iX5.


Bilfolket har muligens glemt hydrogen, men det har åpenbart ikke bilmerkene. For nå viser to skikkelige tungvektere, japanske Toyota og tyske BMW, fram to nye eksempler på biler som bruker hydrogen som drivstoff.

Toyota har vært det mest skeptiske av de store bilmerkene når det kommer til rene elbiler, og mest av alt har de vært bekymret for den rene batteridriften slike biler har.

De har mer erfaring enn de fleste andre på dette området, for allerede i 1997 kunne de presentere det som skulle bli den aller første masseproduserte hybriden i verden ‒ Prius som også kunne kjøre på ren elektrisk kraft.

Toyota har holdt igjen elbilsatsingen, og har ikke minst ventet på utviklingen av de nye faststoff-batteriene som har en rekke fordeler kontra dagens flytende batterier. Men en slik utvikling skjer ikke over natta, og for å ikke miste helt kontakten med elbiler har de nå endelig lansert sin første rene elbilmodell ‒ SUV-modellen bZ4X utstyrt med et «vanlig» litium-ion-batteri.

Men de akter ikke å legge alle eggene i elbilkurven, og ser blant annet over på hydrogen som et alternativ. Allerede for over 20 år siden staket Toyota ut en mer karbonnøytral kurs som inkluderte både hybrider, ladehybrider, elbiler og hydrogenbiler.

For sistnevnte er hydrogenbilen Mirai selvsagt svært viktig, og denne kunne Toyota presentere allerede i 2014.

Også hydrogenbiler har flere fordeler over dagens elbiler, som raskere fylling av tankene som kun tar noen minutter og potensielt enda bedre rekkevidder. Hydrogenbiler slipper kun ut noen dråper vann, så de er like vennlig mot det lokale klimaet som elbiler.

Over i England har Toyota Motor Manufacturing (TMUK) nå startet opp et prosjekt sammen med flere andre britiske aktører, slik som Ricardo, ETL, D2H og Thatcham Research, og sammen skal de komme opp med en ny versjon av 2. generasjons drivverk som dagens Mirai benytter.

TMUK har nå fått støtte til dette prosjektet fra britiske myndigheter, og det betyr at de skal gå løs på Hiluxen slik at den blir en slags storebror til Mirai.

‒ Storbritannia er et av nøkkelmarkedene for pickuper, og er et viktig marked for Toyota. Denne finansieringen representerer en enorm mulighet til å utvikle en nullutslippsløsning i et kritisk markedssegment, sier Matt Harrison, president og administrerende direktør i Toyota Motor Europe.

‒ Vi vil gjerne takke den britiske regjeringen for finansieringen som vil gjøre konsortiet i stand til å undersøke utviklingen av en brenselcelledrevet drivlinje for Toyota Hilux, som støtter vår ambisjon om karbonnøytralitet.

Slik ser en hydrogendrevet Toyota Hilux ut:

Målet er i første omgang å utvikle prototyper, og går det som Toyota håper på skal de første være klare allerede til neste år. Produksjonen skal foregå i TMUK’s anlegg i Burnaston.

På samme tid melder også BMW om en fornyet innsats på hydrogenfeltet, og de snakker om en såkalt miniserie av hydrogendrevne biler.

De som har fulgt godt med vet at BMW allerede har vist fram en iX5, som er navnet på den X5-modellen som er hydrogendrevet. Denne er utstyrt med 5. generasjon av BMW eDrive-systemet, og har altså et brenselcellesystem montert under panseret.

Slik ser en slik bil ut:

Den nye lille serien skal være på plass i løpet av 2023 og skal testes ut i flere utvalgte regioner, og målet er altså å se hvordan denne karbonfrie løsningen fungerer i praksis.

‒ Hydrogen er en allsidig energikilde som spiller en nøkkelrolle når vi går videre mot klimanøytralitet, sier Frank Weber, et styremedlem i BMW AG med ansvar for utvikling.

‒ Vi er sikre på at hydrogen kommer til å bli viktig for individuell mobilitet, og anser derfor en blanding av batteri- og brenselcelle elektriske drivsystemer som en fornuftig tilnærming på lang sikt. Drivstoffceller krever heller ingen kritiske råvarer som kobolt, litium eller nikkel, så ved å investere i denne typen drivsystem styrker vi også den geopolitiske kraften til BMW-gruppen.

BMW iX5 Hydrogen blir bygd i et pilotanlegg ved utviklingssenteret i München, og rundt 900 personer jobber med bilen. Hver og en har seks biler de jobber med, og basismodellen kommer fra den amerikanske Spartanburg-fabrikken som setter sammen den vanlige X5-modellen.

‒ Vår BMW iX5 Hydrogen testflåte vil gi oss ny og verdifull innsikt, noe som gjør oss i stand til å presentere kunder med et attraktivt produktspekter når hydrogenøkonomien blir en utbredt realitet, sier Weber.

Med merker som Toyota og BMW som fornyer innsatsen rundt hydrogenbiler, er det altså altfor tidlig å avskrive slike biler.

For som bildet under viser jobbes det også på dette området.

Les også:

Les mer om:

Nyheter Hydrogen