Det kommer en ny Toyota Land Cruiser. (Fotos: Toyota)

Nye Land Cruiser med dieselmotor

Med en ny 2.8-liters turbodieselmotor skal Toyota Land Cruiser 250 bane vei for en helt ny utgave av legenden som har brøytet seg vei i over 70 år.


Ikke mange bilmodeller har en like lang blodlinje som Toyota Land Cruiser, som ble presentert allerede i 1951. 73 år senere er det klart for en ny utgave kalt Land Cruiser 250, og som alltid har Toyota laget en bil som skal takle alle forhold som slenges mot den.

– Vi er svært stolte av denne lanseringen av nye Land Cruiser 250, sier Piotr Pawlak administrerende direktør i Toyota Norge.

‒ Det er en bil med et kvalitetsstempel som vi nå har forbedret med moderne teknologi og design.

Vi ser stadig at gamle modeller blir elektrifisert, og Land Cruiser skal også ta sitt første steg. For til neste år skal det komme en mildhybrid, men den første som er klar har en ny dieselmotor koblet sammen med en ny 8-trinns automatkasse.

  • 2.8-liters turbodieselmotor med 204 DIN-hk/150 kW, nyutviklet for bedre kjøreegenskaper og effektivitet
  • Ny 8-trinns automatgirkasse
  • 48V mildhybrid modell i Land Cruiser 250-serien i løpet av 2025
  • Permanent firehjulsdrift
Nye Land Cruiser 250 er for øvrig satt samme på GA-F plattformen og har en karosseri-på-ramme-løsning. Dette blir også den første Land Cruiser som har elektrisk servostyring (EPS), og byr også på et nytt bremsesystem inkludert Downhill Assist Control (DAC) og Crawl Control som lar deg holde en stabil lav fart nedover.

Det er mer «første».

Bilen baner også vei for noe kalt stabilisator frakoblingsmekanisme (SDM), og dette skal gi både bedre offroad-egenskaper og mer komfortabel kjøring på vanlige veier. Den er også utstyrt med Multi-Terrain Select (MTS) som justerer bilens styring, drivkraft og hydrauliske bremsekontroll i ulike terrengsituasjoner, og nytt av året er en ekstra Auto-modus.

Nye 250 tilhører Land Cruises Light Duty-serie som er den viktigste her i Europa, og slike utgaver kom første gang i 1985. Disse har med årene utviklet seg til litt større biler, og 250 skal altså ta terrengbilen nærmere røttene.

– Vi har endret oppfatningen vår og mener at denne Land Cruiser-modellen bør tilbys som en praktisk og rimelig offroadbil, forklarer sjefsingeniør Keita Moritsu.

‒ Vi bestemte oss for at det å gå tilbake til røttene våre skulle være kjernen i Land Cruiser merket framover.

På de 73 årene Land Cruiser har eksitert har det rullet ut godt over 11 millioner eksemplarer i over 170 land, og Toyota drar fram følgende egenskaper for den nye 250:

  • Designet uttrykker autentisk «offroader» i en blanding av tradisjon og moderne designvalg
  • Silhuetten og kjøretøyets proporsjoner er en referanse til Land Cruisers designarv
  • Tiltak for å sikre utmerket utsikt for føreren, inkludert et panser med forhøyede hjørner og senket midtparti
  • Kraftig frontdesign med det klassiske Toyota-emblemet
  • Karosseriet er formet for å unngå skader under tøffe forhold, og delene er utformet slik at de enkelt kan skiftes ut
  • Interiøret har et funksjonelt design av høy kvalitet med skreddersydd digitalt instrumentdisplay og Toyotas nyeste multimediepakke
  • Sitteplasser for opptil sju personer om bord, med et generøst lasterom

Sele designet skal sende tankene til de tidlige modellene som 40- og 70-serien, og bilens dimensjoner er 4,93 meter lang, 1,98 meter bred og hele 1,94 meter høy. Den innvendige plassen er ivaretatt med en akselavstand på 2,85 meter.

Toyota byr også på to forskjellige fronter, en standard med en slank, avlang, trippel LED-lykt eller en mer klassisk i form av en rund bi-LED-projektor sammen med vertikalt plasserte blinklys og kjørelys.

Det er også mulig å få Land Cruiser 250 med enten 18- eller 20-tommes hjul, og det er også mange fargealternativ inkludert Smoky Blue og Sand, kombinert med et lysegrått tak, opplyser Toyota.

På innsiden finner vi også en del fysiske knapper i tillegg til digitale instrumenter og en senterskjerm, og gjennom Panoramic View Monitor (PVM) får man full oversikt over området rundt bilen i tillegg til Multi-Terrain Monitor (MTM)-funksjonen under bilen.

Bilen er tilgjengelig både som en 5- og 7-seter, og bakerst er det en topphengt bakdør, og Land Cruiser 250 kan også trekke en henger på 3.500 kilo.

 

Det er også gjennomført tiltak for å dempe både støy og vibrasjoner, så 250 bør også løfte den innvendige komforten et hakk.

Sikkerheten er også ivaretatt gjennom Toyota Safety Sense, så terrengbilen har alle de førerassistentene som du forventer fra en vanlig moderne SUV.

Toyota sier at de har kjørt modellen gjennom ekstreme tester både i Japan, Midtøsten og Australia, så Land Cruiser 250 bør håndtere det meste av terreng som den møter.

‒ Vi gleder oss til de første bilene kommer til Norge i september, sier Piotr Pawlak, og de er nok ikke de eneste som gjør det.

Les også:

Debatt