BMW pimper opp M2-modellen

Om du ikke er helt fornøyd med en standard M2, viser nå tyskerne fram en utgave pimpet med nye deler fra BMW M Performance Parts.


I år er det 50 år siden M-avdelingen til BMW så dagens lys, og det har tyskerne feiret så det synger. Den aller siste hyllestmodellen ble vist fram så sent som denne uken, en flott BMW 3.0 CSL som du kan lese mer om i en av lenkene under bildene helt nederst.

Halvannen måned før dette viste de fram en bil som helt sikkert kommer til å gå sin seiersgang rundt om i verden, for det var nemlig en helt ny BMW M2. Ja, den klassiske M-bilen med bakhjulsdrift som byr på et lass av kjøremoro.

Den nye M2 er utstyrt med en 3-liters rekkesekser som byr på 460 hk og 550 Nm som er tilgjengelig i store deler av turtallsregisteret, og kreftene sendes til bakhjulene via en 8-trinns automatgirkasse.

Hva, automatkasse? Ingen fare, den er også mulig å få med en 6-trinns manuell girkasse. For ja, den skal tross alt hylle BMW 2002 turbo fra 1973.

Dette åpner for en sprint opp til 100 km/t enten på 4,1 sekunder eller 4,3 sekunder, og toppfarten er som vanlig begrenset til 250 km/t. Men med M Driver’s package øker dette til 285 km/t, noe som jo er fint for de som har virkelig dårlig tid på Autobahn.

Bilen har også et sportslig ytre, med en rammeløs nyregrill, markerte hjulbuer, sideskjørt ‒ og ikke minst fire stusser som viser hva som bor i denne bilen.

BMW Norge har tidligere meldt at bilen skal komme i april, og at startprisen befinner seg rett over millionen. Så vi får håpe den fortsatt ligger an til dette.

Men det blir mulig å få nye BMW M2 enda sportsligere.

For til Essen Motor Show 2022 som jo er viktig for tyske merker viser BMW fram en utgave som skiller seg fra den nye utgaven som nylig er vist fram, og det takket være avdelingen BMW M Performance Parts.

Det bayerske merket sier at i tillegg til at bilens ytre design får seg et ytterligere løft, vil også de nye delene gi enda bedre kjøreegenskaper. Det lover jo veldig bra.

Pakken inkluderer nye deler både foran, bak og på siden, og disse er laget av karbonfiberforsterket plast (CFRP) forseglet med et gjennomsiktig belegg slik at man kan se den typiske fiberstrukturen til materialet.

Karbondelene som også inkluderer bakdiffusoren og bakspoileren skal ifølge merket understreker de puristiske racinggenene til den nye BMW M2, og på samme tid har de selvsagt en positiv effekt på de aerodynamiske egenskapene og dermed også kjøreegenskapene.

Resultatet er en slik BMW M2:

Men BMW M Performance Parts kan by på mer enn kun dette. De byr for eksempel på et M Performance Titanium lyddempersystem som slanker bilen med åtte kilo, i tillegg til at den også skal fremme lyden fra den 460 hk sterke motoren på en enda mer intensiv måte.

På innsiden melder BMW at M Performance byr på ting som karbon og Alcantara, og andre grep på innsiden skal sikre at du sitter som støpt også når bilen runder svingene i heseblesende hastigheter.

Så om du mot formodning skulle være litt misfornøyd med den kommende BMW M2, finnes det altså løsninger.

Med disse får du en splitter ny BMW M2 som ser slik ut:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter