Regjeringen klasker to store avgifter på elbilen

Det blir både moms og vektavgift på nye elbiler fra 2023.


Bilaktører som NAF og Norsk elbilforening satte sin lit til SV når det kom til neste års statsbudsjett, for de to tidligere distriktsvennlige partiene Ap og Sp hadde sviktet folket med sitt foreslåtte statsbudsjett.

I det ville de nemlig både ha moms på nye elbiler og en ny vektavgift på alle nybilene, og enkelte elbiler ville med det blitt over 100.000 kroner dyrere over natta. Men SV, partiet som Ap og Sp måtte ha på lag for å få gjennom neste års statsbudsjett, var altså redningsmannen.

Slik gikk det ikke. For også SV sviktet bilistene, og dermed blir det både meravgift på elbiler og en ny engangsavgift fra nyttår.

‒ Dette er å bondefange bilistene med høye avgifter. Her slipper ingen unna, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.

‒ Nå blir alle elbiler dyrere, og dessverre blir det vanskeligere å overtale skeptikere til å bytte ut fossilbilen, sier Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen.

Tidligere i år stålsatte bilaktørene seg for en ny moms som de fleste trodde skulle treffe nye elbiler som koster over 600.000 kroner. Heller ikke en slik avgift er gode nyheter for et land som har en ambisjon om at alle skal kjøre elbiler, men de fleste godtok dette.

Men så billig slapp altså ikke bilistene unna.

Regjeringen senker innslagspunktet for moms til 500.000 kroner, slår til med en ny og overraskende vektavgift som treffer elbilene som i utgangspunktet er tunge grunnet batteripakken ekstra hardt og som lyder på 12,50 kroner per kilo over 500 kilo ‒ og gir seg ikke der.

De vil i tillegg fase ut avgiftsfordelen som ladbare hybrider har hatt fram mot 2025, og øke bompengetaktsene for elbiler opp til 70 prosent av full takst. Det blir også en ny firmabilskatt på elbilene, en økning i CO2-komponenten og en økning i trafikkforsikringen.

‒ Vanlige familier prøver å skjerme økonomien sin ved å gå over til elbil. Nå lukker politikerne det vinduet, akkurat i det elbil er i ferd med å bli den nye folkebilen, også i distriktene, sier en oppgitt Handagard hos NAF.

‒ Vektavgiften alene kommer til å utgjøre 200.00-25.000 kroner på en ny elbil. Det slår så klart inn i lommeboka på alle de som hadde planer om å kjøpe seg ny elbil i 2023.

Alle de nye avgiftene kommer altså i en tid hvor det mest blir dyrere, og bilistene sliter spesielt med høye drivstoffpriser og en strømpris som er mange ganger dyrere enn den har vært. Og det betyr at både eksosbiler og elbiler har blitt mye dyrere i drift i 2022.

Men regjeringen viser altså ingen nåde i statsbudsjettet, og det er ingen hjelp å få når det kommer til drivstoffprisene som aldri har vært høyere enn de er nå. Og her er det verd å merke seg at Sp før valget uttalte at det var uaktuelt å sitte i en regjering med bensin- og drivstoffpriser over 20 kroner literen. Det var reinspikket valgflesk.

‒ Vi hadde ventet solide tiltak mot de høye energiprisene, som avgiftskutt eller direktestøtte, til bilistene som nå sliter, sier Handagard.

‒ Etter mange måneder med priser godt over 20 kroner, er spørsmålet hvor høye drivstoffpriser denne regjeringen tåler før de gjør noe. De har åpenbart høyere tålegrense enn folk flest, legger hun til.

Alle elbilfordelene som altså har gjort Norge til et eksempel som mange andre land nå følger i overgangen til en grønnere klimapolitikk også i transportsektoren svekkes, og Elbilforeningen er mildt sagt skuffet.

‒ Framover må diskusjoner om elbilpolitikk handle mindre om avgifter på elbil, og mer om å kutte utslipp, sier en opprørt Christina Bu.

NAF har allerede gjort beregninger på hva nye elbilavgifter vil ha å si for salget, og disse vil bremse nybilsalget og føre til økte utslipp fra personbilene.

På bakgrunn av forskning fra Østli og Fridstrøm ved Transportøkonomisk Institutt har NAF regnet ut at avgift tilsvarende full moms på elbil vil gi 270.000 færre elbiler på veiene enn uten slike avgifter.

‒ Avgiftene gir en tredobbel smell fordi det blir dyrere å bytte til en elbil, utslippene blir større og folk i distriktene kan bli sittende med bensin- og dieselbiler som blir stadig dyrere i drift, sier Handagard.

‒ Det vil undergrave det grønne skiftet, det vil bli dyrere å bruke bilen man har, legger hun til.

Elbilforeningen er enige.

─ Dette elbilbudsjettet er spesielt krevende i den økonomiske situasjonen folk står i nå, sier Christina Bu.

─ Med et så dårlig resultat frykter vi nå for at vi ikke når målet om bare nye nullutslippsbiler i 2025, slår hun fast.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter