Volkswagen pirrer med ny ID.3

At Volkswagen har dårlig tid viser ID.3, for allerede til neste år kommer det en ganske så ny versjon av det som er en ganske så fersk modell.


Som de fleste andre store merkene begynte også Volkswagen å forbedrerede seg på en ny helelektrisk æra under siste halvdel av 2010-tallet, og de gjorde det skikkelig.

For å utnytte potensialet til elbiler som verken trenger en stor motor, en stor girkasse eller en stor drivstofftank, bygde de seg en helt ny plattform som skulle utnytte alt dette.

Eller, det var Volkswagen-gruppen som sto bak denne, og her finner vi merker som Volkswagen, Audi, Skoda og Cupra ‒ alle disse har nå elbiler bygd på den nye plattformen kalt MEB.

Den aller første, banebryteren, kom i 2019, og var alt annet enn tilfeldig. Elbilen som het Volkswagen ID.3 skulle nemlig være en slags helelektrisk søster til folkebilen nummer en, Golfen.

ID.3 ble første gang vist fram som et konsept i 2016, og fikk premieren under Frankfurt Motor Show høsten 2019. Ett år senere var den på plass.

Elbilen er altså kun drøyt to år gammel, men det stopper ikke Volkswagen fra å fornye den ganske betraktelig. Ifølge tyskerne gjør de dette for å vise Volkswagens ambisjoner rundt bærekraft og framtidsrettet design.

Den nye generasjonen får en slags førpremiere allerede 8. desember, for da skal Volkswagen åpne for bestillinger av den ID.3 versjon 2.0. Ja, da blir også de nye prisene offentliggjort.

‒ Volkswagen ID.3 ble den første modellen bygget på vår ettertraktede elbilplattform MEB, og siden lansering har ID.-familien blitt utvidet med salgssuksessene ID.4, ID.5 og ID. Buzz, forklarer Thomas Meiner, direktør for Volkswagen Norge i Harald A. Møller. 

‒ Vi gleder oss stort til å få en oppgradert og fornyet ID. 3 inn i familien.

Den første utgaven av ID.3 klarte aldri å bli en folkefavoritt på linje med Golfen, og her i Norge er den forbigått av SUV-modellen ID.4 i popularitet. Men det ruller over 13.000 ID.3 rundt med norske skilt, så bilen har vært en salgssuksess, og totalt har Volkswagen levert ut over en halv million slike biler rundt om i verden.

2. generasjon av ID.3 skal produseres ved Volkswagen-fabrikkens anlegg i Wolfsburg, i Zwickau og i Dresden. Tyskerne forklarer at elbilen fortsatt skal leveres som en karbonnøytral bil til kunder, noe som betyr at det brukes kvotekjøp der man ennå ikke kan eliminere utslippene helt.

Dermed blir ID.3 en av ikonmodellene for Volkswagens klimainitiativ som heter Way To Zero.

Selve hovedpremieren av nye ID.3 skjer til våren, og da blir også detaljene rundt elbilen offentliggjort. Men noe er allerede kjent.

Ikke uventet blir nye ID.3 utstyrt med den aller ferskeste programvaren Volkswagen har å by på, og den åpner selvsagt for trådløse oppdateringer som gjør bilen enda bedre med årene.

Nytt av året blir også Plug & Charge, en intelligent Electric Vehicle Route Planne, en ny midtkonsoll med to koppholdere, en oppgradert Travel Assist og en Park Assist Plus som har minnefunksjon.

Volkswagen Norge melder også om flere nye funksjoner, og som bildet under viser ganske store utvendige designgrep.

Volkswagen Norge opplyser også at den nye utgaven kommer med en 12-tommers skjerm som standard, noe som betyr en skjerm på 30,5 centimeter.

‒ Oppdraget vårt er å bringe til markedet bærekraftige og innovative biler, tilgjengelig for det brede laget av folket. ID.3 leverer midt i kjernen av dette, og enda mer enn før med de oppgraderingene den kommer med i 2023, sier Meiner.

Det åpnes altså for bestillinger denne uken, og det er forventet at den nye bilen er på plass i Norge i løpet av i 3. kvartal 2023.

Her er de første dryppene rundt nye ID.3 i form av noen illustrasjoner:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter