Du husker Ford Escort, gjør du ikke? Denne legendariske modellen ble introdusert allerede i 1968, så da vi begynte å nærme oss et nytt millennium var tiden kommet for å erstatte den pålitelige eskorten.
Inn kom en modell som het Focus, og siden introduksjonen i 1998 har den nådd fire generasjoner. Den siste kom så sent som i 2018, men det er likevel på tide å oppdatere den nå.
-->
Ford klinker til med tre utgaver av 2022-utgaven, og vi drar raskt kjensel på versjonene. Den røffe i Active X, den litt mer sportsligere i ST-Line X og den mer eksklusive i versjonen Active Vignale.
Nyhetene inkluderer både fronten, infotainment og førerassistenter.
– Ford Focus er mer enn 20 år med suksesshistorier for oss, og attraktivt design og førsteklasses kjøreegenskaper har alltid vært bærebjelker, sier Per Gunnar Berg, administrerende direktør hos Ford Motor Norge.
‒ Med et enda tøffere design, ny teknologi som Sync 4, og en stor, brukervennlig touchskjerm vil nye Focus-kunder oppleve en kombinasjon av kjøreglede, praktiske egenskaper og en brukervennlig og moderne teknologi.
Det utvendige designet får seg et løft via et nytt panser, og det er også en ny plassering av logoen som flyttes til sentrum av den øvre grillen. Ford har også spandert nye LED hovedlykter foran, samt LED-baklys med et mørkere glass og med et nytt design med et nytt lysmønster.
Focus kan for øvrig fås enten som en 5-dørs kombivariant eller en stasjonsvogn, og sistnevnte får blant annet en ny våtsone, et lettrenset teppe og bagasjeroms-inndeler.
Berg nevnte også Sync 4, dette infotainment-systemet. Den nye generasjonen bruker blant annet maskinlærings-algoritmer som lærer av førerens bruk, foreslår ting og tilpasser seg bruken.
Via den 13,2 tommers berøringsskjermen er det mulig å styre en rekke funksjoner, inkludert varme og ventilasjon som tidligere ble kontrollert via fysiske knapper.
Resultatet er en renere og mer oversiktlig midtkonsollen, og systemet åpner også for trådløs kobling til både Apple CarPlay og Android Auto.
Nye Focus har også et heldigitalt instrumentpanel, og åpner også for trådløs innstallering av programvare.
Den nye utgaven er også koblet til en app, og tilbyr også de ganske kule og viktige SecuriAlert. Dette systemet overvåker bilen og varsler om noen forsøker å komme seg inn i den, og kan da sende melding via appen. Her er det mulig å definere når og om man ønsker disse varslene.
Flere førerassistenter har blitt vanlige siden 2018, og nye Focus kan skilte med noen nye den og.
En ny blindsonevarsler som fungerer over 65 km/t, og denne har også en hengerfunksjon. Her er det mulig å taste inn lengde og bredde på hengeren i Sync 4-systemet, og det vil automatisk ta høyde for dette når et annet kjøretøy kommer inn i blindsonen.
Focus blir også tilgjengelig med veikryss-assistanse som fungerer opp til 30 km/t, så om man forsøker å svinge på tvers av møtende trafikk i kryss kan systemet aktivere bremsene for å unngå eller redusere omfanget av en mulig ulykke.
Ford Norge opplyser at den nye Focus blir tilgjengelig med tre forskjellige EcoBoost-motorer. En 1-liters mildhybrid med 125 hk og en med 150 hestekrefter. Her er det en 7-trinns Powershift automatgirkasse som gjelder, samt en 1.5-liters diesel med 120 hk koblet til en 8-trinns automatkasse.
Med en ny Focus følger det også nye priser, og her er de:
Sportslige ST-Line X fra 365.500 kr
SUV-inspirerte Focus Active X (40 mm høyere bakkeklaring enn ST-Line) fra 367.000 kr
Active Vignale som er basert på Active X men mer eksklusiv fra 415.800 kr