Tilbake i 2020 kunne Polestar endelig vise fram sin første elbil, som riktignok het Polestar 2. Grunnen til navnet var at Polestar 1 allerede kom i 2018, men dette var en ladehbrid.
Det svenske merket er som kjent et rent elbilmerke, så 1’ern var bare en slags test før de vred all fokus over på de helelektriske bilene. Alle kommende biler fra Polestar skal være elbiler.
-->
På samme tid som de presenterte elbilen Polestar 2 kunne de også vise et annet helelektrisk kjøretøy ‒ dog et med kun to hjul.
Dette gjorde de sammen med vennene i Cake, en svensk MC-produsent som i likhet med Polestar fokuserer på elektriske drivlinjer og satser hardt på skandinavisk design. De to har også en felles svensk venn i Öhlins, denne gjengen som lager de imponerende støtdemperne. Både Polestar og Cake er kunder av Öhlins.
Så sammen hadde de to laget en spesiell moped som skulle markere at Polestar hadde startet på elbilsatsting, en som var kalt Kalk OR. Dette var altså en spesialutgave av den vanlige Cake Kalk.
Året etter fulgte de opp med et samarbeid som også involverte en norsk aktør, nemlig Hydro. De tre, samt industridesigneren Konstantin Grcic, tok nemlig utfordringen til Wallpaper.
Dette designmagasinet ba nemlig en gruppe selskaper om å komme med forslag til hvordan man kunne levere pakker på en mer miljømessig måte, og Polestar, Cake og Hydro var ikke vonde å be.
De laget et framkomstmiddel som hadde passet perfekt for en viss rødkledd fyr på julaften, nemlig en motorisert liten slede. Ja, selvsagt en rullende slede.
Re:Move hadde tre hjul og en bred plattform. Kjøretøyet var kompakt og mobil nok for de fleste sykkelfelt, men også stor nok til å tåle last opp til 275 kilo. Sleden var bygget av resirkulert aluminium ved hjelp av Hydro, og var en ganske så imponerende greie. Ja, du skal få se bilder av den.
Når det gjelder den første mopeden de to svenske merkene laget, var denne lakkert i Polestars signaturfarge Snow ‒ og ble utsolgt like fort som den kom. Men ingen fare, det kommer en ny mulighet nå.
Polestar og Cake har nemlig klar en ny spesialversjon av Cake Makka, og denne gang handler det om den samme blåfargen som det imponerende roadster-konseptet har fått. Ja, du skal også få se et bilde av den toppløse bilen.
Det svenske bilmerket kan fortelle at den nye mopeden har flere særegne designelementer som skiller den fra den originale mopeden.
Og ja, den ser litt, tja, søt ut?
I tillegg til fargen, har spesialutgaven en slank frontlykt og vi kan selvsagt ikke komme utenom dempere fra Öhlins.
Makka Polestar har også et avtakbart bagasjebrett for lettere transport av last, som kan konfigureres med tanke på frakt av esker, for stativer, med passasjersete og annet. Dette gjør ifølge Polestar denne elektriske pendleren enda mer fleksibel.
Polestar sier at Cake Makka Polestar har en toppfart på 45 km/t og kommer med kjøremoduser som skal optimalisere både rekkevidde og ytelse.
Elmopeden er allerede mulig å bestille over hos Polestar, og har en startpris på 5.300 euro. Gang det med 10 så har du sånn cirka norske kroner.
Her er bilder av den tredje skapningen til Polestar og Cake, og som lovet finner du også et bilde av pakkesleden og det toppløse konseptet her:
Les også: