- Annonse -
HjemElbilerNy elbil fra Volvo med sikkerhet i sentrum

Ny elbil fra Volvo med sikkerhet i sentrum

Volvo EX90 er fullstappet med sensorer og skal til og med skjønne hvordan føreren føler seg.

Som du kan se av bildet er det ikke av Volvos kommende el-SUV, og det er det en god grunn til. Nye EX90 er fortsatt ikke vist fram, og det skjer først 9. november.

- Annonse -

Men i mellomtiden løfter svenskene på sløret når det kommer til sikkerhet i den nye bilen, noe som Volvo kaller et kjerneinnhold for selskapet. Den nye bilen løfter ikke uventet sikkerheten til et helt nytt nivå.

Volvo sier at den nye SUV-modellen er utstyrt med åtte kameraer, fem radarer, 16 ultralydsensorer og en toppmoderne LiDAR-sensor. Sistnevnte bruker laserlys til å måle avstanden til objektene, og er dermed nøyaktig og pålitelig ‒ og svært viktig.

Svenskene mener at de ved å utstyre en allerede sikker bil med LiDAR kan redusere antall alvorlige skader med opptil 20 prosent, i tillegg til å øke muligheten for å unngå kollisjoner med 9 prosent.

Den takmonterte LiDAR til Volvo EX90 skal etter hvert komme som standard.

- Annonse -

Volvo opplyser at sensoren kan selv i høy fart oppdage fotgjengere på opptil 250 meters avstand, og selv et lite og nærmest usynlig dekk på svart asfalt på 120 meters hold. Videre sier de at ettersom teknologien ikke er avhengig av lys som for eksempel et kamera er systemet like effektivt midt på dagen som midt på natten.

Sikkerhetspakken kombinerer sensorer, programvare og bilens kjernedatamaskin, og dette skal gjøre at bilen har mer oversikt over flere potensielle farer enn noen gang tidligere.

Resultatet er ikke bare en bil som ikke bare kan gripe inn om det er nødvendig, men som også har en større forståelse for når og hvordan den best bør gjøre det, melder Volvo.

Dette skal ta de nærmere målet om at ingen skal bli drept eller hardt skadd i en ny Volvo, og svenskene melder at de gjennom systemene i Volvo EX90 er i ferd med å entre en ny epoke innen sikkerhet.

- Annonse -

– Vi tror EX90 er den tryggeste Volvo-bilen som noen gang har vært på veien, sier Joachim de Verdier, head of Safe Vehicle Automation i Volvo Cars.

‒ Vi kombinerer vår forståelse av det ytre miljøet med vår nye og mer detaljerte forståelse av sjåførens oppmerksomhet. Når alle våre sikkerhetssystemer, sensorer, programvare og datakraft jobber sammen, skaper de et beskyttelsesskjold rundt bilen og menneskene inni – som du ikke vet om, før du trenger det.

Sensorene øker selvsagt også muligheten for selvkjøring i en EX90, og Volvo sier at når sikkerhetsverifikasjoner er gjennomført, og alle nødvendige lovverk og godkjenninger er på plass, vil selvkjørende teknologi introduseres i den nye elbilen.

Men det er flere nyheter knyttet til sikkerhet.

Volvo EX90 kommer også med løsning de kaller «driver understanding system», en nyutviklet sikkerhetsteknologi som følger med på føreren og skal forstå den mentale og fysiske tilstanden til vedkommende.

Volvo sier at mange bilførere opplever øyeblikk der man kan være distrahert, stresset, trøtt eller av andre grunner ikke oppmerksom bak rattet, noe som kan skape farlige situasjoner. Tidligere tall fra Statens vegvesen har avdekt at uoppmerksomhet en medvirkende faktor i 1 av 3 dødsulykker.

– Vår forskning viser at ved å observere hvor sjåføren har blikket, og hvor ofte og hvor lenge de har øynene lukket, kan vi forstå mye om personens tilstand, sier Emma Tivesten, senior teknologiekspert ved Volvo Cars sikkerhetssenter.

– Sensorsystemet gir bilene muligheten til å oppdage om sjåførens evner er nedsatt, for eksempel på grunn av trøtthet, distraksjoner eller annen uoppmerksomhet. Systemet vil kunne tilby assistanse på den mest effektive måten i den aktuelle situasjonen, forklarer Tivesten.

Systemet består av to kameraer og et ratt med sensorer som kan plukke opp signaler som for eksempel indikerer at føreren helst ikke bør kjøre bil. Deretter vil systemet starte med en mer eksakt observasjon av førerens blikkmønstre og hodebevegelser.

Volvo forklarer at systemet kan oppdage om føreren har fokus rettet mot kjøringen eller andre ting ved å måle hvor blikket befinner seg, og dermed tolke disse signalene.

Kameraene sender data i form av numeriske verdier, ikke videodata, som beskriver føreren blikkretning og hodebevegelser. Algoritmene analyserer så dataene for å kunne oppdage og forstå førerens atferdsmønstre over tid, og dette skal gi føreren ekstra sikkerhet og kjørekomfort, ifølge det svenske bilmerket.

I videoen forklarer Volvo det nye «driver understandig»-systemet.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Verdens raskeste bil for akkurat 100 år siden, bygd av en nordmann, skal vises under Oslo Motor Show. (Fotos: Sabine Löwenthal/Oslo Motor Show)

100 år siden norsk fartsdemon satte verdensrekord

De færreste har nok hørt om Sigurd Haughdahl, men den «norske fartsdemonen» var verdens raskeste menneske på landejorden for...
Citroën Oli er et ganske så spektakulært konsept. (Fotos: Citroën)

Hva i alle dager har Citroën nå funnet på?

Selv navnet på denne bilen er unik. Den heter nemlig Oli, og det skal visstnok uttales «all-ë». For et par...
Oslo Motor Show får litt av et trekkplaster, nemlig Polestar 6 som ikke skal komme før i 2026. (Fotos: Polestar)

Polestar 6 vises på Oslo Motor Show

Det er fortsatt fire år til Polestar 6 kommer, men allerede nå skal den ene av de to konseptbilene...
En unik Rolex Daytona som ble gitt i premie etter en seier i Daytona 24-timers er solgt for 700.000 kroner. (Foto: Bruun Rasmussen/Porsche)

Unik Daytona 24-timers Rolex bikket 700.000 kr

En unik vinnerklokke fra Daytona 24-timers er solgt for en halv million danske kroner, og overskuddet går til Redd...
Ferrari viser nå fram nok en unik bil, og denne gang i rødt, hvitt og blått. (Fotos: Ferrari)

Hipp, hipp, hurra, en ny unik Ferrari

Drapert i norsk drakt viser den steilende oksen fram en ny og helt unik Ferrari, et toppløst mesterverk kalt...
Det koster å kjøre som James Bond, og spesielt når det er erkebilen Aston Martin DB5. (Fotos: Aston Martin)

Bond-bil gikk for 33 millioner

En replika av Aston Martin DB5 som ble brukt i fjorårets James Bond-film er solgt for hele 33,7 millioner...
Nye Smart kommer også til Norge, og den første bilen kalt #1 er meldt inn første halvår 2023. (Fotos: Smart)

Nye Smart kommer til Norge

Smart gjør noe som er ganske smart i disse tider, nemlig å gå over til elbiler. Og nå er...
Regjeringen vil nå skjerpe kravene for det offentlige når det kommer til tunge lastebiler. (Fotos: Maxus)

Vil kreve nullutslipp også for tunge varebiler

Regjeringen vil sette sluttstrek for offentlig innkjøp av tunge varebiler som gir lokal luftforurensing allerede fra 2023. ‒ For å...
Opel relanserer GSE, men denne gang heter det GSe. Først ut med den legendariske betegnelsen blir Astra GSe og Astra Sports Tourer GSe. (Fotos: Opel)

Her er nye Opel Astra GSe

Opel viser de første nye GSe-bilene i form av en ny Astra og Astra Sports Tourer. Det er elektriske tider,...
Polestar 3 får premiere i København om et par uker. (Fotos: Poelstar)

Polestar 3 får premiere i Danmark

Polestars første SUV har verdenspremiere 12. oktober, og det skjer i Danmark. Polestar nærmer seg nå et femsifret antall Polestar...
Historiens andre rene BMW M-modell nærmer seg nå, og ikke overraskende blir dette en svært så potent SUV. (Fotos: BMW)

Historisk ‒ kun den andre rene BMW M-modellen

BMW M sjokkerte en hel bilverden med M1 som kom i 1978. Nå, 44 år senere, kommer de med...
Den første lasten med Voyah Free er nå på tur til Norge. (Fotos: Electric Way)

Nå er Voyah Free på vei til Norge

Den norske importøren av Voyah er til og med på plass i Kina for å påse at alt går...
Citroën presenterer en ny logo som skal ta de inn i den moderne framtiden. (Fotos: Citroën)

Citroën med ny logo

Den 10. i rekken for det 103. år gamle bilmerket. Det er nye tider, og bilmerkene skal satse både på...
DS har gitt DS 3 flere oppdateringer, inkludert bedre rekkevidde. (Fotos: DS Automobiles)

DS 3 med fornyet design og mer rekkevidde

Det franske merket kan by på intet mindre enn fire nyheter rundt elbilen DS 3. Både Peugeot og DS i...
Det er ikke veldig lurt å lade elbilen på hytta for som er sør i landet. (Fotos: Volkswagen)

Svindyrt å lade elbilen på hytta

Norsk Hyttelag kommer med sterk oppfordring til elbilistene etter å ha gjort et regnestykke. ‒ Ikke lad elbilen på...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her