- Annonse -
HjemNyheterViktig test for selvkjørende biler på Andøya

Viktig test for selvkjørende biler på Andøya

De selvkjørende bilene kommer, men først må noen utfordringer løses. Som jamming av satellitt-signaler, som slike biler er svært avhengig av.

Senest for en måned siden kunne Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) melde om at det har vært en økt aktivitet av såkalte støyangrep mot Norge. De hadde da opplevd 31 tilfeller bare så langt i 2022, og dette er alvorlige greier.

- Annonse -

Slike angrep som har økt i omfang etter at Russland angrep Ukraina kan føre til at flyene mister sine satellittsignaler, og vil dermed påvirke navigeringen ettersom pilotene må benytte seg av andre løsninger.

Men det er ikke bare flyene som blir stadig mer avhengig av radio- og GPS-signaler, for også kjøretøyene på landeveien benytter seg stadig mer av disse. Og spesielt for framtidige selvkjørende biler og de stadig smartere veiene er disse helt sentrale.

Nå skal Norge hjelpe til med å løse noen av jamme-utfordringene.

Vi har som kjent plutselig blitt et land bilindustrien ser til på grunn av elbilene, og nå er deler av industrien på plass på Andøya i Nordland for å delta på «Jammetest 2022». Over 100 deltakere fra hele Europa er på øya for å teste sin egen teknologi mot forstyrrelser av satellittsignaler.

- Annonse -

‒ Norge har blitt lanseringsland for nye og moderne elbiler, og dette gir oss en unik mulighet til å høste nyttig erfaring og data fra avanserte systemer, sier Tomas Levin hos Statens vegvesen. 

‒ Det er viktig at kjøretøyene er robuste, og at vi har infrastruktur som støtter den teknologiske utviklingen ved mer automatisering. Det er derfor gledelig at industrien ønsker å jobbe tettere sammen med oss for å finne gode løsninger.

I tillegg til bilprodusenter har også myndigheter og teknologileverandører funnet veien til Andøya, som ifølge Nkom passer utmerket til slike jammetester som også inkluderer spoofing ‒ en annen viktig ting å bekjempe når det kommer til selvkjørende biler.

Jamming betyr altså at GNSS-signalene, et samlebegrep for globale satellittnavigasjons-systemer som inkluderer GPS (Global Positioning System), blir forstyrret eller blokkert av blant annet radio- og GPS-signaler.

- Annonse -

Spoofing betyr at det sendes ut falske signaler som lurer mottakeren til å ta de imot, og dermed kan disse tolkes som ekte signaler.

‒ Målet med jammetesten er finne løsninger på en økende sikkerhetsutfordring før det påvirker robustheten i veitransporten og andre viktige samfunnsområder, sier Levin.

Andøya har høye fjell som minimerer signalutbredelsen og har i tillegg lite flytrafikk som forstyrres, og den store interessen for testen viser at dette er blir en viktig utfordring i framtiden.

‒ Jammetest er et viktig arrangement, og her får både brukere og produsenter testet ut sitt eget navigasjonsutstyr i et realistisk miljø hvor signalene fra GPS eller andre satellittnavigasjonssystemer er forstyrret, forfalsket eller rett og slett utilgjengelig, sier Anders Rødningsby i Forsvarets forskningsinstitutt.

Ifølge Nkom kommer det til stadig flere tjenester som er avhengig av satellittnavigasjon, som i tillegg til å fastslå nøyaktig posisjon også brukes til tidssynkronisering. Det er mange viktige og kritiske samfunnsfunksjoner som er avhengig av slik informasjon, både i transportsektoren, kraftforsyning, finans, telekommunikasjon og søk- og redningstjenesten.

‒ Den økte avhengigheten av GNSS, som for eksempel GPS og Galileo, innen kritiske samfunnsfunksjoner gjør oss sårbare for forstyrrelser av satellittsignalene, sier Nicolai Gerrard i Nkom.

‒ Vi jobber derfor for å redusere sårbarheten gjennom å legge til rette for testing som igjen skal sikre robust teknologi og økt sikkerhet.

Den unike jammetesten er et samarbeidsprosjekt mellom flere norske myndigheter, og Norsk Romsenter er blant aktørene som vil følge dette med stor interesse. 

‒ Norsk Romsenter er opptatt av at det skal være trygt å bruke rombaserte tjenester som samfunnet har gjort seg avhengige av, sier Steinar Thomsen, avdelingsdirektør i Norsk Romsenter.

‒ Det nære samarbeidet med andre offentlige aktører i å tilrettelegge for jammetester gjør at brukere og utstyrsleverandører kan få testet konsekvensen av jamming på sine systemer under kontrollerte forhold. Romsenteret mener at økt kunnskap på dette området vil bidra til et tryggere samfunn.

Om «Jammetest 2022»

  • I testen vil stasjonært jammeutstyr og mobilt jammeutstyr, beslaglagt av Nkom og politi, bli benyttet.
  • Testen vil inkludere forsøk på vei og i lufta i områdene rundt Bleik på Andøya.
  • Kjøretestene foregår på en 8 kilometer lang teststrekning, tilrettelagt for bilprodusenter og måle- og utstyrsbiler.
  • I tillegg vil søk- og redningstjenester med drone og helikopter delta i testen.
  • Testen er et samarbeid mellom Nkom, Statens vegvesen, Forsvarets forskningsinstitutt (FFI) og Justervesenet.
  • Verdens største åpne jammetest blir gjennomført i perioden 19. til 23. september.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Verdens raskeste bil for akkurat 100 år siden, bygd av en nordmann, skal vises under Oslo Motor Show. (Fotos: Sabine Löwenthal/Oslo Motor Show)

100 år siden norsk fartsdemon satte verdensrekord

De færreste har nok hørt om Sigurd Haughdahl, men den «norske fartsdemonen» var verdens raskeste menneske på landejorden for...
Citroën Oli er et ganske så spektakulært konsept. (Fotos: Citroën)

Hva i alle dager har Citroën nå funnet på?

Selv navnet på denne bilen er unik. Den heter nemlig Oli, og det skal visstnok uttales «all-ë». For et par...
Oslo Motor Show får litt av et trekkplaster, nemlig Polestar 6 som ikke skal komme før i 2026. (Fotos: Polestar)

Polestar 6 vises på Oslo Motor Show

Det er fortsatt fire år til Polestar 6 kommer, men allerede nå skal den ene av de to konseptbilene...
En unik Rolex Daytona som ble gitt i premie etter en seier i Daytona 24-timers er solgt for 700.000 kroner. (Foto: Bruun Rasmussen/Porsche)

Unik Daytona 24-timers Rolex bikket 700.000 kr

En unik vinnerklokke fra Daytona 24-timers er solgt for en halv million danske kroner, og overskuddet går til Redd...
Ferrari viser nå fram nok en unik bil, og denne gang i rødt, hvitt og blått. (Fotos: Ferrari)

Hipp, hipp, hurra, en ny unik Ferrari

Drapert i norsk drakt viser den steilende oksen fram en ny og helt unik Ferrari, et toppløst mesterverk kalt...
Det koster å kjøre som James Bond, og spesielt når det er erkebilen Aston Martin DB5. (Fotos: Aston Martin)

Bond-bil gikk for 33 millioner

En replika av Aston Martin DB5 som ble brukt i fjorårets James Bond-film er solgt for hele 33,7 millioner...
Nye Smart kommer også til Norge, og den første bilen kalt #1 er meldt inn første halvår 2023. (Fotos: Smart)

Nye Smart kommer til Norge

Smart gjør noe som er ganske smart i disse tider, nemlig å gå over til elbiler. Og nå er...
Regjeringen vil nå skjerpe kravene for det offentlige når det kommer til tunge lastebiler. (Fotos: Maxus)

Vil kreve nullutslipp også for tunge varebiler

Regjeringen vil sette sluttstrek for offentlig innkjøp av tunge varebiler som gir lokal luftforurensing allerede fra 2023. ‒ For å...
Opel relanserer GSE, men denne gang heter det GSe. Først ut med den legendariske betegnelsen blir Astra GSe og Astra Sports Tourer GSe. (Fotos: Opel)

Her er nye Opel Astra GSe

Opel viser de første nye GSe-bilene i form av en ny Astra og Astra Sports Tourer. Det er elektriske tider,...
Polestar 3 får premiere i København om et par uker. (Fotos: Poelstar)

Polestar 3 får premiere i Danmark

Polestars første SUV har verdenspremiere 12. oktober, og det skjer i Danmark. Polestar nærmer seg nå et femsifret antall Polestar...
Historiens andre rene BMW M-modell nærmer seg nå, og ikke overraskende blir dette en svært så potent SUV. (Fotos: BMW)

Historisk ‒ kun den andre rene BMW M-modellen

BMW M sjokkerte en hel bilverden med M1 som kom i 1978. Nå, 44 år senere, kommer de med...
Den første lasten med Voyah Free er nå på tur til Norge. (Fotos: Electric Way)

Nå er Voyah Free på vei til Norge

Den norske importøren av Voyah er til og med på plass i Kina for å påse at alt går...
Citroën presenterer en ny logo som skal ta de inn i den moderne framtiden. (Fotos: Citroën)

Citroën med ny logo

Den 10. i rekken for det 103. år gamle bilmerket. Det er nye tider, og bilmerkene skal satse både på...
DS har gitt DS 3 flere oppdateringer, inkludert bedre rekkevidde. (Fotos: DS Automobiles)

DS 3 med fornyet design og mer rekkevidde

Det franske merket kan by på intet mindre enn fire nyheter rundt elbilen DS 3. Både Peugeot og DS i...
Det er ikke veldig lurt å lade elbilen på hytta for som er sør i landet. (Fotos: Volkswagen)

Svindyrt å lade elbilen på hytta

Norsk Hyttelag kommer med sterk oppfordring til elbilistene etter å ha gjort et regnestykke. ‒ Ikke lad elbilen på...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her