- Annonse -
HjemBiltesterTest: Ville og vakre Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio

Test: Ville og vakre Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio

Denne gangen har vi kjørt det villeste Alfa Romeo har å tilby i dagens marked. Det er hardt, vilt og sinna!

Den spreke motoren, flotte kjøreegenskapene og det flotte designet krever de deiligste veiene, derfor satte vi kursen vestover til svingete veier, fjell og dype daler!

- Annonse -

Alfa Romeo har laget biler siden 1910. Bilene har blitt bygget med lidenskap både for vakkert design, men også for sportslig kjøring. Kun de villeste bilene fra Alfa Romeo får firkløveren på frontskjermene. Den nye Giulia er intet unntak. Denne firkløveren symboliserer den sportslige arven til Alfa Romeo og daterer helt tilbake til 1923.

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio har en startpris på 1.319.900 kroner (prisliste 15/7). For den prisen får du en 2,9 liter V6 som yter 510 hestekrefter som blir sendt rett til bakhjulene gjennom en 8-trinns automat girkasse.

Testbilen hadde ekstrautstyr som komfortpakke, karbontak, grønn metallic lakk og til slutt, det nydelige Akrapovic-eksosanlegget i titan. Prisen på testbilen var på 1.394.700 kroner fordi den var priset før 15/7, men med nye priser bør en tilsvarende utstyrt modell lande på 1.474.600 kroner. Det er jo en del penger, noe som gjør at salgstallene er noe begrenset.

Som nevnt har Giulia Qadrifoglio en 2,9 liter turboladet V6 som yter ville 510 hestekrefter. Motoren er inspirert av V8-motoren som sitter i en Ferrari California. Alfa Romeo har videreutviklet den slik at den er ganske ulik Ferrari-motoren.

- Annonse -

Lyden motoren lager blir sendt ned og ut til dette Akrapovic-eksosanlegget i titan. Dette er et ekstrautstyr som koster 79.000 kroner. Med dette eksosanlegget får du en dyp og grom lyd som snerrer og smeller under giring. Kjører du i Race er ventilene åpne og lyden som kommer da er fantastisk.

Alfa Romeo har alltid designet noen spektakulære biler, og Giulia er intet unntak. Den aggressive fronten har skarpe linjer og den klassiske Alfa Romeo-grillen i midten. Skiltet er satt på venstre side av støtfangeren da skilt var noe de valgte å ikke ta hensyn til da bilens design i fronten ble laget.

På siden av bilen ser vi de sporty linjene med de knallgule bremsekalipperne. Bilen er en sedan og den bærer preg av praktiske egenskaper selv om dette er en bil for spesielle anledninger.

Bilen er 4,6 meter lang, 1,8 meter bred og 1,4 meter høy.

- Annonse -

Bakfra fortsetter det flotte designet og den aggressive stylingen. Bak på bilen finner du også de 4 store og sporty eksospottene. Bakfra er bilen faktisk ganske anonym når du kjører den. Det er få logoer eller designtrekk over potter og diffusere som tilsier at dette er en veldig spesiell bil.

Når du setter deg inn får du et interiør som er dekket i skinn, Alcantara og elementer av karbon gjennom hele bilen. Her er det få knapper, men de som er der er lette og finne frem til slik at du skal kunne fokusere på kjøringen.

Foran føreren har du et ratt som gjør en bilglad person litt ekstra glad. Rattet er trukket i Alcantara med et hint av karbon i nedre eike. Det er en stor og rød knapp som ligger der klar for å starte dette beistet.

Bakom rattet har du store og gode girpadler i maskinert aluminium som både føles fantastisk å gire med, men også nydelige å se på og ta på.

Den røde startknappen er kun å finne på Quadrifoglio modellen av Giulia, de andre Giulia-modellene har en svart startknapp.

Instrumentene i Giulia Quadrifoglio er en blanding mellom analogt i kantene og en LCD-skjerm midt på. Skjermen i midten kan vise flere typer informasjon, blant annet fart og kjøredata. Bytter du kjøremodus til Race vil du kun se farten her.

Videre i interiøret finner vi infotainment-systemet. Dette er forsåvidt et enkelt system, men fordi man ikke finner noe som er likt i andre biler kan det nok kreve litt tid å sette seg inn i.

Her finner du en 8-tommers display med mulighet for Apple CarPlay og Android Auto.

Setter du bilen i revers kommer ryggekameraet opp. Dette er et klart bilde som gir god oversikt, selv om man kanskje skulle ønske at det var en tanke større. Du har også parkeringssonsor både foran og bak.

Giulia Qadrifoglio byr på flere kjøreprogrammer. Når du bytter mellom kjøreprogrammene kommer det opp på displayet hva kjøreprogrammet du har valgt innebærer. I Race-modus som er vist på bildet over her, ser vi at alt av hjelpemidler er av og motor, lyd og opplevelsen er skrudd opp til 11.

Setter du bilen i «N», eller «balansert», så blir bilen balansert i kjøringen og den blir noe mer hverdagslig i kjøreopplevelsen.

Designet i interiøret er litt minimalistisk og førerfokusert, men noen vriknapper har man i midtkonsollen. En av dem er DNA-vrihjulet. Her velger du de ulike kjøremodusene.

Det største vrihjulet er en slags joystick til infotainmentskjermens menyer og valg.

Testbilen var utstyrt med en komfort-pakke. Denne pakken gir blant annet elektriske seter med minne. Det er også mulig å få Giulia QV med karbon bøtteseter, men det er ekstrautstyr.

Setene i testbilen gir god støtte og komfort. Samtidig gir de gode justeringsmuligheter. Sitteputen kan justeres opp og ned, samt i lengderetning.

I baksetene får du en blanding av Alcantara og skinn, med setebelter i en lekker grønnfarge. Bak har du også to ISOfix punkter. Her er det mulighet for å få med seg 3 personer, men i midten blir det veldig trangt hvis det er tre voksne der.

Benplassen i Giulia sitt baksete er ganske bra for å være en sedan. Jeg er 180 centimeter høy og har god plass til knærne mine.

Takhøyden bærer preg av at dette er en ganske lav sedan. Jeg med mine 180 cm går ikke i taket, men det er ikke langt unna.

Bagasjerommet rommer 480 liter. Under gulvet finner du et lite rom der du finner nødvendig utstyr om du skulle få en punktering. Bagasjerommet er ikke det største i klassen, men det er mer enn stort nok for en langhelg.

For å teste Giulia QV satt vi kursen vestover. Turen gikk først til Lysebotn, deretter til Bergen så over Hardangervidda og ned til Oslo. Turen ble lang og variert. På turen fikk jeg testet bilen på svingete veier, motorveier, småveier og våte veier.

Her kan du ikke bare se litt klipp av bilen i bevegelse, men også få høre den utrolige lyden Giulia Quadrifoglio lager! Noe av lyden er hentet utenfra, for inne i bilen blir ikke lydopptaket like spenstig som det man faktisk opplever og hører med egne ører.

Starten av turen hadde mye motorvei. Her overrasket Giulia på den måten at den var komfortabel til tross for det veldig stive oppsettet. Bilen glir smidig og komfortabelt på veien med komfort-pakken.

Da første fartsdump dukket opp fikk vi kjenne på det svært så stive oppsettet. Her merket man litt for godt at bilen var lav og stiv. Det gjør at du må kjøre mer forsiktig over dumper og andre ujevnheter i veien enn du må med andre biler. Kjører du for fort eller rett på vil det føles ubehagelig over fartsdumpen.

Videre på ferden mot Lysebotn møtte vi på en del sauer. Her var første smak av fjellveier og fin utsikt. Sauene var ikke like interessert i Giulia Quadrifoglio som jeg eller de fleste andre forbikjørende var.

Etter hvert fant vi veier der denne bilens egenskaper virkelig fikk skinne i sommersola. Svingete veier, sol, girkassen i Manuel og «Race» kjøremodus ble aktivert for å servere oss den gudommelige lyden. Så fort en sving nærmet seg skjøt bilen frem gjennom svingen, og de klebrige Pirelli Corza-dekkene gav bilen overlegent grep på asfalten.

Alfa Romeo har utvilsomt bygget denne bilen for akkurat denne type veier og det ble fort tydelig bak rattet.

Langs ruten endte vi opp med å stoppe ved flere anledninger. Både for å nyte utsikten du ser av bildene her, men også for å nyte en bil som Giulia Quadrifoglio.

Designet tar seg utrolig godt ut med utsikt så fin som norske fjellveier serverer.

Første mål på turen var Lysebotnveien. Her fant vi sving på sving, og jeg fikk virkelig testet hvordan Giulia ligger på veien i en sving.

Det beste ordet som beskriver hvordan denne bilen kjører på skikkelig svingete veier er «fenomenalt». Som nevnt sitter det Corza-dekk på bilen som holder de 510 hestekreftene på bakken slik at du kan høre lyden, gire og bare kose deg bak rattet.

Dette er en skikkelig entusiast-bil for alle som er glad i å kjøre bil!

I bunnen av Lysebotnveien stoppet jeg for å nyte utsikten. Både av naturen og av Giulia QV. Så langt på turen hadde jeg opplevd det beste av veier med det beste maskineriet. Giulia byr på en utrolig kjøreopplevelse!

Kommer Giulia QV seg greit inn på en ferge?

Svaret er ja, Bakkeklaringen er god nok til at du ikke skraper, men de andre vil nok kikke litt ekstra da du gjerne må kjøre litt mer forsiktig enn de andre som skal på fergen.

Etter mange timer bak rattet var vi fremme i Bergen der vi hadde en lengre pause.

Vi har opplevd bilen på motorvei, bakvei og skikkelig svingete vei. Entusiasmen har vært stor både for meg som fører, men også for de rundt meg. Dette er en bil folk snur seg etter!

På turen tilbake over Hardangervidda var ikke været like pent som på veien til Bergen. Det regnet og det var mye tåke. For første gang på turen opplevde jeg hvordan Pirelli Corza-dekk gjør dette til en utpreget godværsbil.

Er det vått på bakken må man kjøre utrolig varsomt. Dette er en bil forbeholdt de som kan kjøre varsomt, se langt fram og planlegge nøye. I et slikt vær er det liten tvil om at antispinn og ESP skal være på under hele kjøreturen.

Regnet byr både på utfordringer, men det byr også på flotte foto-muligheter. De lave og mørke dalene gjør at utsikten blir vakker og at grønnfargen på Giulia QV som heter «Verde Montreal» får en flott dybde.

Det som var bra med Giulia Quadrifoglio er den sjelen bilen har og den følelsen du får bak rattet. Dette er en av, om ikke den aller beste bilen jeg har kjørt.

Du har god kontroll, et digert smil rundt munnen og du har et oppsett hvor motor og chassis snakker samme språk. Språket de snakker er mitt for å si det sånn.

Andre gode ting med Giulia er interiøret. Her er det gode myke overflater og komforten er god, til tross for det stive oppsettet i bilens fjæringer.

Det er også noen litt mer negative ting som sitter igjen etter turen med Giulia Quadrifoglio.

Det første er størrelsen på bensintanken som er på 58 liter, noe som sikkert kan høres ok ut, men sammen med det høye forbruket gjør det at du blir stamkunde hos din lokale bensinstasjon. «Hei, er det deg igjen?»

Det andre er noen små kvalitetsproblemer innvendig. Det er noen paneler og litt knapper som ikke sitter så bra og som kan lage litt lyder man ikke setter så stor pris på i lengden.

Kjører man på vei som har ujevnheter vil de fleste biler ha et fjæringsoppsett som gjør at du merker ujevnhetene uten at det blir ubehagelig. Det har ikke denne bilen, her får du vondt, og kan lure på om det er noe feil med bilens fjæringer.

Dette er en bil for deg som er ute etter en sprek og unik bil.

Dersom en BMW M3 er på radaren er dette utvilsomt en bil du bør sjekke ut nærmere. Giulia QV er en bil for deg som vil ha noe unikt med masse sjel, krefter, kjøreegenskaper og praktiske egenskaper.

Dette er en bil som er skapt for bilentusiaster og de som elsker å kjøre bil.

For å oppsummere turen med Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio kan jeg trygt si at dette er en helt utrolig bil. Dette er en bil jeg hadde høye forventninger til da jeg hentet den, og den har levert på alt og litt til. Ja, det er noen småting som kunne vært litt annerledes, men det er så mye positive egenskaper som veier opp for de småtingene, at dette i sum har vært en av de beste bilturene jeg har vært med på!

Alt i alt er Giulia Quadrifolgio en bil enhver bilentusiast burde eie minst en gang i livet!

Les flere tester hos Nybiltester

- Annonse -

Flere nyheter

Verdens raskeste bil for akkurat 100 år siden, bygd av en nordmann, skal vises under Oslo Motor Show. (Fotos: Sabine Löwenthal/Oslo Motor Show)

100 år siden norsk fartsdemon satte verdensrekord

De færreste har nok hørt om Sigurd Haughdahl, men den «norske fartsdemonen» var verdens raskeste menneske på landejorden for...
Citroën Oli er et ganske så spektakulært konsept. (Fotos: Citroën)

Hva i alle dager har Citroën nå funnet på?

Selv navnet på denne bilen er unik. Den heter nemlig Oli, og det skal visstnok uttales «all-ë». For et par...
Oslo Motor Show får litt av et trekkplaster, nemlig Polestar 6 som ikke skal komme før i 2026. (Fotos: Polestar)

Polestar 6 vises på Oslo Motor Show

Det er fortsatt fire år til Polestar 6 kommer, men allerede nå skal den ene av de to konseptbilene...
En unik Rolex Daytona som ble gitt i premie etter en seier i Daytona 24-timers er solgt for 700.000 kroner. (Foto: Bruun Rasmussen/Porsche)

Unik Daytona 24-timers Rolex bikket 700.000 kr

En unik vinnerklokke fra Daytona 24-timers er solgt for en halv million danske kroner, og overskuddet går til Redd...
Ferrari viser nå fram nok en unik bil, og denne gang i rødt, hvitt og blått. (Fotos: Ferrari)

Hipp, hipp, hurra, en ny unik Ferrari

Drapert i norsk drakt viser den steilende oksen fram en ny og helt unik Ferrari, et toppløst mesterverk kalt...
Det koster å kjøre som James Bond, og spesielt når det er erkebilen Aston Martin DB5. (Fotos: Aston Martin)

Bond-bil gikk for 33 millioner

En replika av Aston Martin DB5 som ble brukt i fjorårets James Bond-film er solgt for hele 33,7 millioner...
Nye Smart kommer også til Norge, og den første bilen kalt #1 er meldt inn første halvår 2023. (Fotos: Smart)

Nye Smart kommer til Norge

Smart gjør noe som er ganske smart i disse tider, nemlig å gå over til elbiler. Og nå er...
Regjeringen vil nå skjerpe kravene for det offentlige når det kommer til tunge lastebiler. (Fotos: Maxus)

Vil kreve nullutslipp også for tunge varebiler

Regjeringen vil sette sluttstrek for offentlig innkjøp av tunge varebiler som gir lokal luftforurensing allerede fra 2023. ‒ For å...
Opel relanserer GSE, men denne gang heter det GSe. Først ut med den legendariske betegnelsen blir Astra GSe og Astra Sports Tourer GSe. (Fotos: Opel)

Her er nye Opel Astra GSe

Opel viser de første nye GSe-bilene i form av en ny Astra og Astra Sports Tourer. Det er elektriske tider,...
Polestar 3 får premiere i København om et par uker. (Fotos: Poelstar)

Polestar 3 får premiere i Danmark

Polestars første SUV har verdenspremiere 12. oktober, og det skjer i Danmark. Polestar nærmer seg nå et femsifret antall Polestar...
Historiens andre rene BMW M-modell nærmer seg nå, og ikke overraskende blir dette en svært så potent SUV. (Fotos: BMW)

Historisk ‒ kun den andre rene BMW M-modellen

BMW M sjokkerte en hel bilverden med M1 som kom i 1978. Nå, 44 år senere, kommer de med...
Den første lasten med Voyah Free er nå på tur til Norge. (Fotos: Electric Way)

Nå er Voyah Free på vei til Norge

Den norske importøren av Voyah er til og med på plass i Kina for å påse at alt går...
Citroën presenterer en ny logo som skal ta de inn i den moderne framtiden. (Fotos: Citroën)

Citroën med ny logo

Den 10. i rekken for det 103. år gamle bilmerket. Det er nye tider, og bilmerkene skal satse både på...
DS har gitt DS 3 flere oppdateringer, inkludert bedre rekkevidde. (Fotos: DS Automobiles)

DS 3 med fornyet design og mer rekkevidde

Det franske merket kan by på intet mindre enn fire nyheter rundt elbilen DS 3. Både Peugeot og DS i...
Det er ikke veldig lurt å lade elbilen på hytta for som er sør i landet. (Fotos: Volkswagen)

Svindyrt å lade elbilen på hytta

Norsk Hyttelag kommer med sterk oppfordring til elbilistene etter å ha gjort et regnestykke. ‒ Ikke lad elbilen på...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her