- Annonse -
HjemNyheterRacerfører auksjonerer unik Daytona-klokke

Racerfører auksjonerer unik Daytona-klokke

Danske Michael Christensen har en helt unik (og rådyr) Rolex Daytona, og denne håper han kan gi sårt tiltrengte midler til barn i Ukraina.

De eksklusive klokkene kan sammenlignes med de eksklusive bilene på spesielt et område ‒ det er fullstendig bonanza når det kommer til videresalg.

- Annonse -

De som for eksempel klarer å hanke tak i en ny og eksklusiv bil til mange millioner, har mest sannsynlig gjort et varp. For de aller fleste av disse bilene har ikke det vanlige prisfallet, men øker bare i verdi med årene.

Det gjør også de dyre klokkene, og spesielt de som det er nærmest komplett umulig å få tak i. Slik som en Daytona, selve racerbilklokken fra verdens største luksusmerke for klokker ‒ selveste Rolex.

Rekorden for en slik klokke er så drøy at du nesten ikke tror det.

Tilbake i 2017 gikk nemlig en Rolex Daytona tidligere eid av Paul Newman, en av tidenes aller største Hollywood-stjerner, under hammeren. Klokken, en 1968-modell som skuespilleren fikk i gave av sin kone, ble solgt for nærmere 18 millioner ‒ dollar. I dagens verdi rundt 180 millioner kroner.

- Annonse -

Men også de «vanlige» Daytona-klokkene er verd mange hundretusen kroner ‒ og Urmaker Bjerke har blant annet en slik fra rundt 1963 til salgs for den nette sum av 560.000 kroner. En annen Daytona fra 2006 som de har inne har en pris på 325.000 kroner, mens de rett og slett ikke tilbyr helt nye Daytona-klokker for øyeblikket.

Så ja, slike er ganske umulige å få tak i.

Motorsport-entusiastene drar også kjensel på navnet Daytona, og dette er da også en ganske så ekte racerbilklokke.

Tilbake i 1963 ville Rolex lansere en ny serie som opprinnelig skulle hete Le Mans, ja, etter det berømte 24-timersløpet i Frankrike. Men Rolex fant raskt ut at Daytona klinget bedre.

- Annonse -

Så klokken er altså døpt etter 24-timersløpet i Florida, og har dukket opp i nærmest endeløse varianter siden den gang. Det er dog tre hovedgenerasjoner ‒ den fra 1963, en serie som startet i 1988 og den som kom i 2000.

Det spesielle med Daytona-modellen er at den er utstyrt med en kronograf (stoppeklokke), mens det på rammen av klokken er en såkalt tachymeter-skala som åpner for å beregne gjennomsnittshastigheten over en gitt distanse.

Den særs populære klokken er tilgjengelig i flere versjoner, inkludert i stål, gull og platina og med ulike urskivevarianter.

Men den som Michael Christensen nå skal auksjonere bort er hakket mer spesiell enn de man får i klokkebuktikken.

Racerføreren er kanskje ikke så veldig kjent her i Norge, men dette er en av de aller beste danske racerførerne som er fabrikksfører for Porsche. Og han har en CV som norske racerførere drømmer om.

Christensen har blant annet vunnet 24-timersløpet både på Le Mans, på Nürburgring og på Spa, tre av de virkelig store løpene i verden. Han har også gått til topps i 12-timersløpet på kjente Sebring, og han vant også FIA WEC-serie for GTE-biler i 2019.

Men er det en ting har aldri kommer til å glemme, er det 2017-utgaven av Daytona 24-timers.

Etter at hans medførere hadde overvunnet flere utfordringer som regn og kaldt vær, satte han seg inn i bilen vel to timer før løpet var over. Da lå bilen på 7. plass, og det var hans ansvar å få bilen over mållinjen.

Og Christensen var i storform, passerte samtlige konkurrenter og tok dermed det berømte målflagget. Ja, det betyr at bilen kom først i mål.

Så dermed kunne dansken ta turen opp til det øverste trinnet på seierspallen, hvor han også mottok den ikoniske Rolex Daytona som en del av premien. Den er i dag verdsatt til opp mot 300.000 danske kroner, og skal altså auksjoneres bort.

‒ Jeg er fullstendig klar over at det er nesten uhørt for en racerfører som har vunnet 24-timersløpet i Daytona å selge en av disse helt unike klokkene, sier den medfølende dansken.

‒ Klokken er en av mine mest verdsatte eiendeler siden den representerer en av mine største og stolteste seire. Samtidig er situasjonen i Ukraina uutholdelig og trist, og da jeg så på klokken tenkte jeg hele tiden at den kunne gjøre så mye mer nytte enn å bare ligge i bankboksen. Jeg har vært heldig nok å vokse opp i trygge omgivelser og kunne gjøre det jeg gjør nå, mens de fleste barn i Ukraina nå vokser opp under helt andre omstendigheter. Hvis jeg kan hjelpe bare litt, så de kan se fram til et bedre liv, så gjør jeg det, sier Michael Christensen.

Dette er altså en klokke for vinnere, og den som skal auksjoneres bort er dermed en videreutvikling av sportsmodellen som Rolex lanserte i 1963 under navnet Cosmograph og er designet for alle slags løp.

I tillegg til stoppeklokken og tachymeteret har Christensens klokke en lasergravert inskripsjon som bekrefter at denne klokken ble gitt som premie etter 24 Hours of Daytona-løpet. Boksen som klokken kommer i er også spesiell, ettersom dekorasjonen kun sees på Rolex-boksene for klokker vunnet i dette løpet.

‒ Det er allerede utrolig mange likheter mellom klokker og biler, ikke minst den store påskjønnelsen av ingeniør- og designarbeidet. Men det er sjelden man ser begge delene kombinert i en og samme auksjon. Mens mange Daytona-modeller kan virke like, er det nettopp i detaljene at ting begynner å bli spennende, sier Vilhelm Islandi Bramsen, leder for avdelingen for armbåndsur hos auksjonshuset Bruun Rasmussen.

‒ I tillegg til klokkens karakteristiske caseback, har den en sentimental verdi som kan være vanskelig å sette pris på da den ble gitt som førstepremie under et av verdens største løp. Det er en fantastisk historie, legger han til.

Nettopp historie er en viktig ting når eksklusive klokker selges, slik som den rekorddyre Rolexen til Newman er et stjerneeksempel på.

For klokkekjennere kan vi opplyse at den modellen som nå blir auksjonert bort er laget av 18k gull og stål med en hvit urskive, gulltimemarkører og visere og montert på et «Oyster»-armbånd med foldelås.

Klokken har et selvopptrekkende kronografverk, kaliber nummer 4130, opplyser auksjonshuset.

Danske Bruun Rasmussen er eid av det kjente auksjonshuset Bonhams, og Daytona-klokken til Christensen går under hammeren 28. september. Her kan du lese mer om klokken, løpet i 2017 og auksjonen, og så får vi bare håpe at det blir en skikkelig budkamp om denne.

For den er ganske så unikt, og ikke minst går overskuddet til de som virkelig trenger hjelp ‒ barn i Ukraina.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Verdens raskeste bil for akkurat 100 år siden, bygd av en nordmann, skal vises under Oslo Motor Show. (Fotos: Sabine Löwenthal/Oslo Motor Show)

100 år siden norsk fartsdemon satte verdensrekord

De færreste har nok hørt om Sigurd Haughdahl, men den «norske fartsdemonen» var verdens raskeste menneske på landejorden for...
Citroën Oli er et ganske så spektakulært konsept. (Fotos: Citroën)

Hva i alle dager har Citroën nå funnet på?

Selv navnet på denne bilen er unik. Den heter nemlig Oli, og det skal visstnok uttales «all-ë». For et par...
Oslo Motor Show får litt av et trekkplaster, nemlig Polestar 6 som ikke skal komme før i 2026. (Fotos: Polestar)

Polestar 6 vises på Oslo Motor Show

Det er fortsatt fire år til Polestar 6 kommer, men allerede nå skal den ene av de to konseptbilene...
En unik Rolex Daytona som ble gitt i premie etter en seier i Daytona 24-timers er solgt for 700.000 kroner. (Foto: Bruun Rasmussen/Porsche)

Unik Daytona 24-timers Rolex bikket 700.000 kr

En unik vinnerklokke fra Daytona 24-timers er solgt for en halv million danske kroner, og overskuddet går til Redd...
Ferrari viser nå fram nok en unik bil, og denne gang i rødt, hvitt og blått. (Fotos: Ferrari)

Hipp, hipp, hurra, en ny unik Ferrari

Drapert i norsk drakt viser den steilende oksen fram en ny og helt unik Ferrari, et toppløst mesterverk kalt...
Det koster å kjøre som James Bond, og spesielt når det er erkebilen Aston Martin DB5. (Fotos: Aston Martin)

Bond-bil gikk for 33 millioner

En replika av Aston Martin DB5 som ble brukt i fjorårets James Bond-film er solgt for hele 33,7 millioner...
Nye Smart kommer også til Norge, og den første bilen kalt #1 er meldt inn første halvår 2023. (Fotos: Smart)

Nye Smart kommer til Norge

Smart gjør noe som er ganske smart i disse tider, nemlig å gå over til elbiler. Og nå er...
Regjeringen vil nå skjerpe kravene for det offentlige når det kommer til tunge lastebiler. (Fotos: Maxus)

Vil kreve nullutslipp også for tunge varebiler

Regjeringen vil sette sluttstrek for offentlig innkjøp av tunge varebiler som gir lokal luftforurensing allerede fra 2023. ‒ For å...
Opel relanserer GSE, men denne gang heter det GSe. Først ut med den legendariske betegnelsen blir Astra GSe og Astra Sports Tourer GSe. (Fotos: Opel)

Her er nye Opel Astra GSe

Opel viser de første nye GSe-bilene i form av en ny Astra og Astra Sports Tourer. Det er elektriske tider,...
Polestar 3 får premiere i København om et par uker. (Fotos: Poelstar)

Polestar 3 får premiere i Danmark

Polestars første SUV har verdenspremiere 12. oktober, og det skjer i Danmark. Polestar nærmer seg nå et femsifret antall Polestar...
Historiens andre rene BMW M-modell nærmer seg nå, og ikke overraskende blir dette en svært så potent SUV. (Fotos: BMW)

Historisk ‒ kun den andre rene BMW M-modellen

BMW M sjokkerte en hel bilverden med M1 som kom i 1978. Nå, 44 år senere, kommer de med...
Den første lasten med Voyah Free er nå på tur til Norge. (Fotos: Electric Way)

Nå er Voyah Free på vei til Norge

Den norske importøren av Voyah er til og med på plass i Kina for å påse at alt går...
Citroën presenterer en ny logo som skal ta de inn i den moderne framtiden. (Fotos: Citroën)

Citroën med ny logo

Den 10. i rekken for det 103. år gamle bilmerket. Det er nye tider, og bilmerkene skal satse både på...
DS har gitt DS 3 flere oppdateringer, inkludert bedre rekkevidde. (Fotos: DS Automobiles)

DS 3 med fornyet design og mer rekkevidde

Det franske merket kan by på intet mindre enn fire nyheter rundt elbilen DS 3. Både Peugeot og DS i...
Det er ikke veldig lurt å lade elbilen på hytta for som er sør i landet. (Fotos: Volkswagen)

Svindyrt å lade elbilen på hytta

Norsk Hyttelag kommer med sterk oppfordring til elbilistene etter å ha gjort et regnestykke. ‒ Ikke lad elbilen på...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her