- Annonse -
HjemNyheterRacerfører auksjonerer unik Daytona-klokke

Racerfører auksjonerer unik Daytona-klokke

Danske Michael Christensen har en helt unik (og rådyr) Rolex Daytona, og denne håper han kan gi sårt tiltrengte midler til barn i Ukraina.

De eksklusive klokkene kan sammenlignes med de eksklusive bilene på spesielt et område ‒ det er fullstendig bonanza når det kommer til videresalg.

- Annonse -

De som for eksempel klarer å hanke tak i en ny og eksklusiv bil til mange millioner, har mest sannsynlig gjort et varp. For de aller fleste av disse bilene har ikke det vanlige prisfallet, men øker bare i verdi med årene.

Det gjør også de dyre klokkene, og spesielt de som det er nærmest komplett umulig å få tak i. Slik som en Daytona, selve racerbilklokken fra verdens største luksusmerke for klokker ‒ selveste Rolex.

Rekorden for en slik klokke er så drøy at du nesten ikke tror det.

Tilbake i 2017 gikk nemlig en Rolex Daytona tidligere eid av Paul Newman, en av tidenes aller største Hollywood-stjerner, under hammeren. Klokken, en 1968-modell som skuespilleren fikk i gave av sin kone, ble solgt for nærmere 18 millioner ‒ dollar. I dagens verdi rundt 180 millioner kroner.

- Annonse -

Men også de «vanlige» Daytona-klokkene er verd mange hundretusen kroner ‒ og Urmaker Bjerke har blant annet en slik fra rundt 1963 til salgs for den nette sum av 560.000 kroner. En annen Daytona fra 2006 som de har inne har en pris på 325.000 kroner, mens de rett og slett ikke tilbyr helt nye Daytona-klokker for øyeblikket.

Så ja, slike er ganske umulige å få tak i.

Motorsport-entusiastene drar også kjensel på navnet Daytona, og dette er da også en ganske så ekte racerbilklokke.

Tilbake i 1963 ville Rolex lansere en ny serie som opprinnelig skulle hete Le Mans, ja, etter det berømte 24-timersløpet i Frankrike. Men Rolex fant raskt ut at Daytona klinget bedre.

- Annonse -

Så klokken er altså døpt etter 24-timersløpet i Florida, og har dukket opp i nærmest endeløse varianter siden den gang. Det er dog tre hovedgenerasjoner ‒ den fra 1963, en serie som startet i 1988 og den som kom i 2000.

Det spesielle med Daytona-modellen er at den er utstyrt med en kronograf (stoppeklokke), mens det på rammen av klokken er en såkalt tachymeter-skala som åpner for å beregne gjennomsnittshastigheten over en gitt distanse.

Den særs populære klokken er tilgjengelig i flere versjoner, inkludert i stål, gull og platina og med ulike urskivevarianter.

Men den som Michael Christensen nå skal auksjonere bort er hakket mer spesiell enn de man får i klokkebuktikken.

Racerføreren er kanskje ikke så veldig kjent her i Norge, men dette er en av de aller beste danske racerførerne som er fabrikksfører for Porsche. Og han har en CV som norske racerførere drømmer om.

Christensen har blant annet vunnet 24-timersløpet både på Le Mans, på Nürburgring og på Spa, tre av de virkelig store løpene i verden. Han har også gått til topps i 12-timersløpet på kjente Sebring, og han vant også FIA WEC-serie for GTE-biler i 2019.

Men er det en ting har aldri kommer til å glemme, er det 2017-utgaven av Daytona 24-timers.

Etter at hans medførere hadde overvunnet flere utfordringer som regn og kaldt vær, satte han seg inn i bilen vel to timer før løpet var over. Da lå bilen på 7. plass, og det var hans ansvar å få bilen over mållinjen.

Og Christensen var i storform, passerte samtlige konkurrenter og tok dermed det berømte målflagget. Ja, det betyr at bilen kom først i mål.

Så dermed kunne dansken ta turen opp til det øverste trinnet på seierspallen, hvor han også mottok den ikoniske Rolex Daytona som en del av premien. Den er i dag verdsatt til opp mot 300.000 danske kroner, og skal altså auksjoneres bort.

‒ Jeg er fullstendig klar over at det er nesten uhørt for en racerfører som har vunnet 24-timersløpet i Daytona å selge en av disse helt unike klokkene, sier den medfølende dansken.

‒ Klokken er en av mine mest verdsatte eiendeler siden den representerer en av mine største og stolteste seire. Samtidig er situasjonen i Ukraina uutholdelig og trist, og da jeg så på klokken tenkte jeg hele tiden at den kunne gjøre så mye mer nytte enn å bare ligge i bankboksen. Jeg har vært heldig nok å vokse opp i trygge omgivelser og kunne gjøre det jeg gjør nå, mens de fleste barn i Ukraina nå vokser opp under helt andre omstendigheter. Hvis jeg kan hjelpe bare litt, så de kan se fram til et bedre liv, så gjør jeg det, sier Michael Christensen.

Dette er altså en klokke for vinnere, og den som skal auksjoneres bort er dermed en videreutvikling av sportsmodellen som Rolex lanserte i 1963 under navnet Cosmograph og er designet for alle slags løp.

I tillegg til stoppeklokken og tachymeteret har Christensens klokke en lasergravert inskripsjon som bekrefter at denne klokken ble gitt som premie etter 24 Hours of Daytona-løpet. Boksen som klokken kommer i er også spesiell, ettersom dekorasjonen kun sees på Rolex-boksene for klokker vunnet i dette løpet.

‒ Det er allerede utrolig mange likheter mellom klokker og biler, ikke minst den store påskjønnelsen av ingeniør- og designarbeidet. Men det er sjelden man ser begge delene kombinert i en og samme auksjon. Mens mange Daytona-modeller kan virke like, er det nettopp i detaljene at ting begynner å bli spennende, sier Vilhelm Islandi Bramsen, leder for avdelingen for armbåndsur hos auksjonshuset Bruun Rasmussen.

‒ I tillegg til klokkens karakteristiske caseback, har den en sentimental verdi som kan være vanskelig å sette pris på da den ble gitt som førstepremie under et av verdens største løp. Det er en fantastisk historie, legger han til.

Nettopp historie er en viktig ting når eksklusive klokker selges, slik som den rekorddyre Rolexen til Newman er et stjerneeksempel på.

For klokkekjennere kan vi opplyse at den modellen som nå blir auksjonert bort er laget av 18k gull og stål med en hvit urskive, gulltimemarkører og visere og montert på et «Oyster»-armbånd med foldelås.

Klokken har et selvopptrekkende kronografverk, kaliber nummer 4130, opplyser auksjonshuset.

Danske Bruun Rasmussen er eid av det kjente auksjonshuset Bonhams, og Daytona-klokken til Christensen går under hammeren 28. september. Her kan du lese mer om klokken, løpet i 2017 og auksjonen, og så får vi bare håpe at det blir en skikkelig budkamp om denne.

For den er ganske så unikt, og ikke minst går overskuddet til de som virkelig trenger hjelp ‒ barn i Ukraina.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Kia EV9 kan by på mange spennende løsninger. (Fotos: Nybiltester)

Vi har sjekket ut Kia EV9

Vi ble med til Frankfurt for å se produksjonsmodellen av Kia EV9, en romslig elbil på rett over 5...
Mercedes-Maybach får nå en nattpakke som gjør den litt, tja, skummel. (Fotos: Mercedes)

Nattversjon av det mest eksklusive

På jakt etter det beste av det beste? Da går ferden muligens til Mercedes-Maybach, og de kan nå lokke...
Her er det nye og gamle emblemet til Porsche, og ser du forskjellen? (Fotos: Porsche)

Ny Porsche-logo

Finn en «feil» på bildet over! Den første utgaven av Porsches nå berømte emblem ble laget i 1952, og minner...
Dette er verdens første kvinnelige krasjdukke, og mammaen hennes. (Fotos: VTI)

Sjekk ut verdens første kvinnelige krasjdukke

Svenskene bare skal lede an når det kommer til trafikksikkerhet, og nå har de også laget verdens første kvinnelige...
Volkswagen viser nå fram en ID. Buzz med hele sju seter. (Fotos: Volkswagen)

Her er 7-seters Volkswagen ID. Buzz

Volkswagen viser nå en nærmere 5 meter lang ID. Buzz, og det betyr en versjon med plass til hele...
Både Volvo og Polestar baner nå vei for enda mer støtte til Apple CarPlay. Her innsiden av en Volvo XC40. (Foto: Volvo)

Volvo og Polestar med mer støtte til CarPlay

Gode nyheter for alle som kjører en moderne Volvo eller Polestar, og ikke minst for de som også har...
Rekkevidde-angsten lever i beste velgående, viser en ny undersøkelse. (Foto: NAF/Motor)

Rekkevidde-angsten lever i beste velgående

Selv om nye elbiler nå til og med strekker ut rekkevidden til over 600 kilometer, er det fortsatt mange...
Nybilsalget blomstret i mai, og en av bilene som ledet an var BMW iX1. (Fotos: BMW)

Bilsalget tok seg opp

Kom mai, du skjønne. Nybilsalget blomstret i siste måned før sommeren, men fortsatt er salget bak fjorårets. Det har vært...
Ingen har så langt i 2023 omkommet på sykkel eller moped. (Foto: Knut Opeide, Statens vegvesen)

Dødsulykker: En gruppe skiller seg positivt ut

I en periode hvor antall dødsulykker stiger er det et lyspunkt, nemlig de på sykkel og moped. I mai måtte...
Range Rover Sport SV er den nye sjefen i familien. (Fotos: Jaguar Land Rover)

Den sterkeste Range Rover Sport noensinne

Det er en ny sjef i Ranger Rover Sport-familien, nemlig en SV-utgave. Sport-utgaven til Range Rover har vært her siden...
Volvo gir oss en sniktitt på dashbordet til EX30. (Fotos: Volvo)

En sniktitt på innsiden av Volvo EX30

Ikke bare får elbilmodellen Volvo EX30 en senterskjerm med det meste av info, men også noe så spesielt som...
Det er fortsatt mange som er svært skeptiske til elbiler, viser en fersk undersøkelse. (Fotos: NAF)

Elbil? Nei, takk!

1 av 10 er fast bestemt på at de aldri skal ha elbil, og det hjelper heller ikke at...
Toyota Yaris får seg nå et løft. (Fotos: Toyota)

Toyota Yaris får flere krefter

5. generasjon hybrid gir den lille favoritten Toyota Yaris enda bedre ytelser, men det er ikke alt. Den får...
Bugatti skal bygge seg en ultraluksuriøs skyskraper. Jepp. (Fotos: Bugatti)

Bugatti bygger seg en skyskraper

Bugatti kan ikke være dårligere enn Aston Martin og Bentley, og byr på en 46 etasjers luksuskompleks som skal...
Dette forsikringsbeviset er smart å ha liggende i hanskerommet ut bilferien tar deg til det store utlandet. (Foto: If)

Forsikringsbeviset som bør ligge i hanskerommet

Om bilferien tar deg til det store utlandet er det smart å ha et forsikringsbevis liggende i hanskerommet. Mange gjør...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her