I 1989 kom av alle merker Isuzu med en spennende bil, nemlig en krysning mellom en vanlig personbil, en terrengbil og en stasjonsvogn. Bilen het enkelt og greit MU ‒ Mysterious Utility.
Denne mystiske bruksbilen var noe nytt og oppsiktsvekkende ‒ og så forlokkende at flere andre merker gjerne ville selge denne som sin egen. Det inkluderte Opel, som kalte sin versjon for Frontera.
Bilen var det som vi i dag kjenner som en SUV.
Nå børster det tyske merket støvet av navnet, og dette er fortsatt en SUV. Men denne gang en helelektrisk sådan.
‒ Frontera-navnet passer perfekt til vår nye spennende SUV. Med en selvsikker karakter plasserer den seg i kjernen av dette markedet, sier Opel-sjef Florian Huettl.
Nye Frontera blir faktisk litt historisk, for dette blir den første elbilen som bærer det nye det nye Blitz-emblemet. Den baner også vei for den nye designprofilen til Opel, og tyskerne lover også mange spennende og smarte løsninger.
De litt mer stasjonsvogn-egenskapene er også på plass i nye Frontera, som skal rette seg mot de litt større familiene som trenger mye plass og en litt mer allsidig elbil.
Frontera fronter også Opels store helelektriske satsting, for neste år skal alle nye biler de introdusere være elbiler. Dette markerer også neste generasjon av Grandland som skal dukke opp senere i år.
Opel sier at målet er å fortsette den lange tradisjonen ved å levere mobilitet til et bredt spekter av kunder til en attraktiv pris, så får vi se hva Frontera vil by på.
For dagens annonsering er kun en liten forhåndstitt, og de skal vise mer av elbilen de kommende ukene. Vi skal selvsagt følge med på hva som kommer fra Opel.
Det tyske merket er allerede godt i gang med sin elbilsatsing, og kan tilby en lang rekke modeller:
Mopedbilen Rocks Electric og personbilene Corsa Electric, Mokka Electric, Astra Electric og Astra Sports Tourer Electric. Flerbruksbilene Combo Electric og Zafira Electric. Og nyttekjøretøy Combo Electric, Vivaro Electric og den helt nye Movano Electric.
Les også: