Det er åpenbart ingen grenser på hvor mye politikerne mener at bilistene kan betale i bommene, selv i en tid hvor alt har blitt dyrere. Ja, de samme politikerne som sier at de gjør alt de kan for å begrense utgiftene til folket.
For nå kan Statens vegvesen melde at de har beregnet fjorårets bompengeinntekter til formidable 15,2 milliarder kroner.
‒ Dette er et rekordhøyt tall, og det er ventet ny bompengerekord i år, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Prognosen for 2024 sier 16 milliarder, så den ferske rekorden lever ikke veldig lenge. Handagard er oppgitt.
‒ Flere betaler mer i bompenger, og det er ingen tegn til at politikerne tar inn over seg hvor stor belastning dette utgjør i økonomien til folk, sier hun.
Pressesjefen viser til NAFs Trafikantbarometer, der folk oppgir hvor mye de betaler i bompenger i måneden.
‒ For to år siden hadde 60 prosent en bompengeregning på under 500 kroner i måneden. Dette synker til 51 prosent i år. Det er en utvikling som bekymrer oss, sier Handagard.
Late politikere har funnet ut at bompenger er en enkel måte å ta inn penger på, og de siste årene har det poppet opp stadig nye bompengeprosjekter som har startet innkreving.
Vegvesenet legger til grunn for en økning i bompengeinntektene i 2024 gjennom økte takster i Oslo-bomringen, i tillegg Bypakke Ålesund, Bypakke Tenk Tromsø, Bypakke Nedre Glomma fase 2 og flere riksveiprosjekter.
‒ Slik som det er nå kan vi vente at bompengeregningene bare øker og øker fremover, advarer Handagard.
‒ Vi etterlyser politisk vilje til å se på alternative måter å finansiere samferdsel på. I dag skyves regningen over på bilistene i mange år fram i tid. I bypakkene ligger det an til bompenger i all framtid.
Så det er bare å bli vant til synet under, for bompenger har blitt den nye melkekua til politikere.
Les også: