Ny, billigere og forbedret Supra

Ok, dette høres en smule ironisk ut. Toyota kommer med en ny og billigere versjon av Supra med en mindre motor ‒ men bedre kjøreegenskaper.


Toyota slo virkelig på stortromma da de gjenintroduserte
Supra i fjor, og de meldte offensivt at «legenden returnerer».

Bilen er satt sammen i samarbeid med BMW, og mens tyskerne
lagde kabrioleten Z4 lagde Toyota modellen GR Supra.

Og Toyotas versjon har høstet stående applaus, og hanket inn
en rekke priser i løpet av 2019 ‒ deriblant det høythengende gullrattet (Goldenes
Lenkrad) i Tyskland.

Toyota valgte å utstyre GR Supra med en 3-liters rekkesekser
med 340 hestekrefter og et dreiemoment på 500 Nm, noe som gjør at den sprinter
opp til 100 km/t på 4,3 sekunder.

Det er raskt, men en så stor motor går ut over vekten og
vektfordelingen.

Og dette betyr mye for sportsbilene som skal raskt rundt en
bane.

Det fikser Toyota med en helt ny versjon av GR Supra.

Fra mars vil de nemlig tilby Supra også med en 2-liters turbomatet firesylindret motor.

Og Toyota innrømmer mer enn gjerne at det gir utslag på
kjøreegenskapene.

«En mindre størrelse og redusert vekt for den nye motoren gir
spesifikke dynamiske fordeler for GR Supra», melder de.

«Når det gjelder innstegsmodellen, er bilen 100 kilo lettere
enn 3-liters-versjonen. Og ettersom motoren er mer kompakt er den plassert nærmere
senter av bilen, noe som hjelper den til å få en ideal 50:50 vektfordeling.»

I sum gir dette umiddelbar respons, smidighet og
tillitsvekkende kjøreegenskaper.

‒ For å oppnå smidig styring og stabilitet i svingene,
jobbet vi hardt med å redusere vekten og samtidig oppnå 50:50 vektfordeling, sier
GR Supras sjefsingeniør, Tetsuya Tada.

‒ Det ga oss store utfordringer, men vi ville ikke gå på
akkord med målene våre.

Så der har du det, den billigste fungerer faktisk bedre rundt
svinger enn den dyre.

Og det ifølge Toyota selv.

2-literen kommer med en åttetrinns ZF automatisk girkasse,
og selv om den kanskje suger seg gjennom svingene er den ikke like rask rett
fram som storesøsteren.

Lillesøsteren har 258 hk og 400 Nm som sørger for at den
klarer 0-100 km/t på 5,2 sekunder, mens toppfarten er satt til 250 km/t.

Innstegsmodellen kommer med 18-tommers aluminiumsfelger, et
lydanlegg med fire høyttalere og en 8,8-tommers skjerm og sportsseter i svart
alcantara.

Den kommer også med Toyota Supra Safety som standard, slik
at den er toppmoderne også sett ut fra et sikkerhets-perspektiv.

Toyota gjør som mange andre og klinker til med en
lanseringsutgave i begrenset antall, og denne er kalt Fuji Speedway etter den
berømte racerbanen i Japan.

Denne skiller seg ut med en hvit metallic lakk, svarte 19-tommers aluminiumsfelger og røde speilhus.

På innsiden har den karbonfiber-dekor på dashbordet, og
interiøret er trukket i rød og svart alcantara. Dette er også fargene til Toyota
Gazoo Racing, hvor bokstavene GR i Supras modellnavn nettopp står for Gazoo Racing.

 

Men skal du ha Fuji Speedway-versjonen må du være kjapp, for
det kommer kun 200 slike til Europa.

Det er allerede solgt 1.150 GR Supra i det europeiske
markedet siden mars, og med en ny innstegsmodell på gang bør dette tallet øke
betraktelig utover 2020.

For nå kommer det en billigere og på noen områder forbedret
utgave. Det bør pirre mange.

Her er bilder av Toyota GR Supra Fuji Speedway-versjon:

 

Les også:

Bildeserie