Den nye bensinen 95 oktan E10 kan skape trøbbel for ATV og andre sesongbaserte kjøretøy. (Foto: Polaris/NBAS)

Ny bensin skaper trøbbel for ATV, båter og snøscootere

I miljøets navn blir nå 95 oktan bensin blandet med 10 prosent etanol (E10). Det kan skape trøbbel for kjøretøy som parkeres over lang tid om gangen.


I overgangen til mer miljøvennlige løsninger trumfer ofte gevinstene eventuelle konsekvenser, og slik er det også med den nye 95 oktan bensinen kalt E10. For selv om nyere biler takler 10 prosent etanol, kan dette få konsekvenser for andre typer kjøretøy.

Og grunnen er enkel.

Ifølge Norsk Bransjeforening for ATV og Snøscooter (NBAS) fører nemlig den økte blandingen av etanol, som altså går fra 5 til 10 prosent for 95 oktan, til noe som er kalt for noe så kryptisk som hygroskopi. Dette betyr at E10 trekker til seg fuktighet og vann i større grad enn tidligere, og det er dårlig nytt.

For vann i bensinen kan føre til motorproblemer, og i verste fall at motoren rett og slett stopper.

Det er igjen veldig dårlig nytt for de som bruker sesongbaserte kjøretøy, som ATV, motoriserte båter og snøscootere. For alle disse befinner seg ofte langt unna hjelp, og blir de strandet kan det gå skikkelig dårlig.

– ATV og snøscooter står ofte parkert i lengre perioder og det skaper utfordringer med kondens og opphoping av tilsetningsstoffer. Det handler om sikkerheten for våre brukere, sier Thommas Fylling i NBAS.

I gamle dager måtte bilførere ofte helle litt kondensfjerner i tanken for å unngå problemer, og det er altså kondens over tid som er utfordringen for de sesongbaserte kjøretøyene.

‒ Problemene oppstår for kjøretøy som står parkert i perioder. Det gjelder spesielt ATV, snøscooter og båtmotorer, som gjerne benyttes sporadisk av både profesjonelle og private aktører, forklarer Fylling, som i tillegg til å være styremedlem i NBAS er produktsjef for terrengkjøretøy hos Erling Sande AS.

‒ Når disse kjøretøyene står ubrukt over uker eller måneder, oppstår det problemer. Jo lengre tid bensinen lagres, jo mer kondens dannes det i bensinen.

Han sier at ATV og snøscooter i stor grad brukes til brann og redning, og mange andre næringsvirksomheter, som for eksempel reindrift og jordbruk, er helt avhengige av pålitelige terrengkjøretøy som ikke stopper.

‒ Bransjeforeningen frykter at mange av disse kan få motorstopp i kritiske situasjoner på grunn av kondensproblemer, sier Fylling.

Å få motorproblemer er selvsagt aldri morsomt, men enda verre blir det om folk havner i livsfare.  

‒ Kondens skaper korrosjon og kan gi store problemer dersom det ikke oppdages tidlig. Det kan dessuten bli et sikkerhetsspørsmål. Motorstopp på ATV eller snøscooter, midt på vidda eller langt inne i skogen er noe alle vil unngå, påpeker Fylling.

‒ Dette er kjøretøy som i stor grad benyttes av profesjonelle aktører, og gjerne på steder som er langt unna allfarvei. Både bransjen og de profesjonelle brukerne vektlegger sikkerhet høyt.

Thommas Fylling er bekymret for den nye 95 oktan E10. (Foto: Erling Sande AS)

Den gode nyheten er at det fortsatt finnes løsninger.

Mange stasjoner har nemlig to bensinalternativer ‒ 95 oktan E10 og 98 oktan E5. Mengden bioetanol er økt i 95 oktan, mens det er utelatt i 98 oktan i Norge. Det klare rådet er dermed å benytte 98 oktan.

Utfordringen er at en god del stasjoner ikke tilbyr 98 oktan.

‒ Et alternativ til 98 oktan er alkylatbensin, sier Fylling.

Alkylatbensin anbefales spesielt til motorsager, gressklippere og andre mindre motorer. Fylling mener denne typen bensin også kan være et fornuftig alternativ til ATV og snøscooter, dersom de ikke skal brukes i en lengre periode.

‒ Vi ser mindre sot og avleiringer på motorer som er kjørt på alkylatbensin. Denne bensinen koster riktig nok noe mer, men det kan være en god investering på sikt, sier eksperten.

‒ Det mener vi også 98 oktan er, fremfor 95 oktan. Du betaler mer, men på sikt kan det lønne seg dersom alternativet er motorproblemer.

Ifølge NBAS utgjør bensin 24 prosent av drivstoffet som selges på norske bensinstasjoner, og resten er diesel i ulike former. Av dette utgjør 98 oktan kun 3 prosent av bensinen som selges.

‒ Den lave andelen 98 oktan som selges har nok sammenheng med at mange stasjoner ikke tilbyr denne varianten. Vi håper alle bensinstasjoner vil tilby 98 oktan i framtiden. 95 oktan E10 er mer miljøvennlig, men det er jo ikke så veldig bærekraftig dersom mange kjøretøy må bytte motorer på grunn av bensinvalget, sier Fylling.

Han sier at bruk av 95 oktan E10 også kan påvirke gummislanger i bensinsystemet, og i de verste tilfellene har det oppstått brann på grunn av lekkasjer.

‒ Mer bioetanol i bensinen vil i mange tilfeller øke behovet for vedlikehold. Våre forhandlere vil ta hyppigere bensinprøver fra kjøretøy som kommer inn med problemer som kan være relatert til dårlig bensin. Slike prøver vil fortelle mer om årsaken til motorproblemene, forteller Fylling.

Så hvorfor er det et problem at kjøretøyene står parkert i store perioder kontra at de brukes jevnlig over hele året?

‒ Tilsetningsstoffene i bensinen skiller seg ut fra bensinen og synker etter en tid ned til bunnen av bensintanken. Når man da starter opp kjøretøyet etter en viss periode er det fare for at disse «slamstoffene» trekkes først inn i bensintilførselen til motoren. Dette kan tette igjen blant annet innsprøytningsdyser, forklarer han.

‒ Virkningen kan forsterkes ved bruk av bensinkanner som har stått over tid. Dersom du har en kanne med bare litt bensin igjen, som har stått lenge, risikerer du å fylle på bensin som har uheldig konsistens.

5 bensin-råd fra NBAS om ATV og snøscooter:

  1. I all hovedsak anbefales 98 oktan (E5) fremfor 95 oktan (E10) på ATV og snøscooter. Det gir økt sikkerhet og lavere risiko for motorproblemer.
  2. NBAS anbefaler særlig å bruke 98 oktan dersom du vet at din ATV eller snøscooter står ubrukt i perioder.
  3. Alkylatbensin er også et godt alternativ dersom du ikke har tilgang til 98 oktan.
  4. Unngå å bruke 95 oktan E10 som har stått lenge på en bensinkanne. Da risikerer du å fylle på en stor andel slamstoffer på ditt kjøretøy.
  5. Tøm tanken for sesongen dersom du bruker 95 oktan E10. Da unngår du at slamstoffene samler seg i bunnen når neste sesong starter.

Les også:

Les mer om:

Nyheter