Ny bensin- og dieselteknologi snill mot miljøet

Green NCAP har kjørt tre nye biler gjennom testkverna, en elbil, en bensinhybrid og en dieselhybrid. Og trioen imponerte.


Green NCAP er den grønne søsteren til Euro NCAP, den europeiske uavhengige organisasjonen som kollisjonstester nye biler.

Som navnet sier handler det om utslipp når Green NCAP tester biler, og systemet er det samme som hos Euro NCAP. De deler altså testen opp i flere områder, og kommer til slutt med en stjerne-rangering hvor toppscoren er 5 stjerner.

De startet opp så sent som i fjor, men har på den korte tiden rukket å teste en masse biler. Ikke overraskende er det kun de såkalte nullutslippsbilene som har klart 5 stjerner, og det inkluderer Hyundai Kona, Renault Zoe, Volkswagen ID.3 og hydrogenbilen Hyundai Nexo.

Og nå også Fiat 500.

Det lille italienske ikoniske har nå kommet som en ren elbil, og grunnet et manglende eksosanlegg nådde den toppscoren på 10 poeng i alle de tre hovedområdene ‒ ren luft, energieffekt og drivhusgasser.

Det ble altså uslåelige 5 stjerner på nye Fiat 500, men Green NCAP retter også en pekefinger mot det italienske merket.

De bemerker nemlig at ladingen med standard lader var treg i forhold til andre biler som den kan sammenlignes med, og at i det lange løp vil 500-kundene betale mer for strømmen enn andre.

For tiden tar ikke Green NCAP høyde for lading og ladetid, så det spilte dermed ikke inn på testresultatet til Fiat 500.

Elbilene skal naturligvis få 5 stjerner, så da er det mer spennende å se hva andre biltyper klarer. To slike er nå testet.

Honda Jazz 1.5 i-MMD Hybrid og Peugeot 208 1.5 BlueHDi 100 representerer det siste innen bensinhybrid og dieselhybrid, og er dermed spennende å sette opp mot hverandre.

Begge bilene scoret godt på energieffekt, og Hondaen klarte seg også meget bra i ren luft-kategorien.

Men begge slipper ut drivhusgasser, men dette var såpass lite at begge kan være svært fornøyd med sluttresultatet.

Honda-modellen kom fra testen med 3,5 stjerner, mens Peugeot oppnådde respektable 3 stjerner.

Det er dog et lite stykke opp til helelektriske Fiat 500, men den ville ikke klart 5 stjerner i framtidige Green NCAP-tester.

For bilprodusentenes enorme satsing på elbiler vil legge press på strømnettene, og de grønne testerne vil også fokusere på hvordan elbilene lader i framtiden som et ledd i å bidra til enda raskere lading.

Men det spiller altså ikke inn nå, så det er bare å gratulere lille Fiat 500 med full pott og 5 stjerner.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter