HjemElbilerNorske Noreen ble den første Xpeng-kunden i Europa

Norske Noreen ble den første Xpeng-kunden i Europa

Xpeng er formelt i gang med sin satsing i Europa, og den første og dermed historiske kunden ble en smilende og fornøyd norsk kvinne.

Sett med norske øyne er det som skjer i bilindustrien ganske så spesielt. Norge, Europas 28. største land målt etter innbyggere, er plutselig blitt det landet som får nye bilmodeller først.

- Annonse -

Grunnen er selvsagt at voldsom satsing på elbiler, og nå åpner det seg også muligheter for nye merker som ikke ville hatt veldig store muligheter til å få lykkes tidligere.

Et slik er kinesiske Xpeng, som vil utnytte nye krav og regler i det europeiske markedet. De retter dermed siktet inn mot det gamle kontinentet, og mer bestemt lille Norge helt oppe i nord.

‒ Ukens kundeleveranser i Norge representerer en viktig milepæl i Xpengs ambisjoner om å bli et virkelig internasjonalt smart elbilmerke, sier administrerende direktør i Xpeng, He Xiaopeng.

‒ Europa-lanseringen kommer nå som forbrukerne i stadig større grad går over til en mer bærekraftig personlig transport, og er på et vippepunkt der myndigheter over hele verden trapper opp sitt nullutslippsarbeid. Vi ser fram til å være en betydelig drivkraft for å akselerere denne overgangen.

- Annonse -

Sjefen over alle sjefer er altså svært så fornøyd med at den europeiske satsingen er i gang, og minst like fornøyd med å være i gang er den daglige sjefen i Zero Emission Mobility (ZEM), den norske importøren av Xpeng.

‒ Dette er en merkedag for både Xpeng og oss. Helt siden april i har vi gledet oss til å komme i gang. I forrige uke startet vi med å levere de første 100 bilene til kunder i hele Norge, sier Espen Strømme.

Alle gode ting er som kjent tre, og det er ytterligere en som kan smile bredt etter at Xpeng endelig får norsk asfalt under dekkene.

Noreen fra Asker ble nemlig den første norske, og dermed også europeiske, Xpeng-eieren, og fikk utlevert bilen forrige mandag. I tråd med strategien ble bilen levert på døren, denne gangen av Strømme personlig.

- Annonse -

Han stilte selvsagt opp med både blomster, bobler og konfetti.

‒ Dette er veldig stas! sier den lykkelige eieren.

‒ Vi gleder oss til veldig til å kunne ta i bruk vår nye Xpeng G3. Den passer perfekt til de behovene vi har: Det er en romslig og praktisk smart-SUV med alt tenkelig utstyr, det siste av ny teknologi og det til en særdeles konkurransedyktig pris.

Xiaopeng er altså særdeles fornøyd med at G3 nå har funnet veien til hele 28 norske byer, inkludert Bodø nord for polarsirkelen. Han gjør seg nå klar for å sende nok en elbilmodell over til Norge, den mer sportslige sedanen P7, og skal på samme tid sondere terrenget i andre europeiske land.

Her hjemme hadde ZEM fått en last med 100 biler, og disse er allerede levert ut.

Xpeng gjør som mange andre merker og produserer sitt eget operativsystem som er hjernen i infotainmentsystemet, og dette kommer kun med engelsk språk. Ellers er Xpeng på høyde med alle de andre nye elbilmodellene som har kommet, og har kanskje sin største styrke i det Noreen framhevet ‒ prisen.

Xpeng G3 starter nemlig på 358.000 kroner, og har en oppgitt rekkevidde på 451 kilometer. Og den er ganske realistisk, for da NAF gjennomførte en rekkeviddetest med alle dagens elbiler klarte den å rulle 506 kilometer. Det var for eksempel lengre enn både Porsche Taycan, Jaguar I-Pace, Nissan Leaf e+, Renault Zoe og Audi e-tron.

G3 bør i teorien også bli bedre jo lengre du har den, ettersom Xpeng fortløpende oppdaterer operativsystemet kalt Xmart OS. Bare i år har det kommet over 80 nye funksjoner, og flere er på vei.

‒ Xpeng G3 er mer enn bare en bil, det er en plattform bygget for fremtidens kjøring. I Xpeng Motors jobber mer enn 40 prosent av de ansatte innen forskning og utvikling. Dette gjør bilen alltid er oppdatert og våre kunder får tilgang til ny teknologi fortløpende. Nå ser vi frem til 2021 med overlevering av enda flere Xpeng G3 og mange spennende nyheter, sier Strømme.

Vi ønsker Noreen lykke til med sin Xpeng G3, og hvem vet ‒ kanskje den blir verdt en masse penger en gang i framtiden? Den er tross alt historisk.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Volvo gjør nå ladingen enklere, og det inkluderer også betalingen. (Foto: Volvo)

Volvo forenkler lade-betalingen

En app erstatter både andre apper og betalingssystemer når Volvos elbiler skal lades på ladestasjoner. Bilmerkene følger nøye med på...
BMW M slår til med en ny CSL-utgave, og det går blant annet utover baksetene. (Fotos: BMW)

BMW M feirer 50 år med M4 CSL

De tre bokstavene er kun forbeholdt de aller største anledningene, og at BMW M runder 50 år er åpenbart...
Prisen og rekkevidden er klare for både Volkswagen ID. Buzz og ID. Buzz Cargo. (Fotos: Volkswagen)

Prisen og rekkevidden for Volkswagen ID. Buzz er klare

Volkswagen Norge åpner for bestillinger av både ID. Buzz og ID. Buzz Cargo mandag. ‒ ID. Buzz er et nytt...
Denne elbilen gir oss en sniktitt på hva som kommer fra Renault. (Fotos: Renault)

Renault med elbil som har hydrogen som rekkevidde-forlenger

En elbil med et batteri på 40 kWh kan vel ikke ha en rekkevidde på 800 kilometer? Vel, hils...
Hva irriterer oss mest i trafikken? (Foto: Bil24)

Dette irriterer oss mest i trafikken

Frende har sjekket hva som irriterer mest når vi kjører bil, og en gammel slager troner fortsatt på toppen. De...
Det store indiske Mahindra-merket skal få MEB-komponenter fra Volkswagen. (Foto: Mahindra)

MEB skal gjøre Indias luft renere

Volkswagen-gruppen har signert en avtale med Indias største kjøretøyprodusent, Mahindra, om bruk av MEB-komponenter for kommende elbiler. For å illustrere...
Nå er interessen for brukte elbiler på Finn rekordhøy, og slike biler tar også klart kortest tid å selge. (Fotos: Finn.no)

Nå søker vi etter brukte elbiler

Endelig er ordet «elbil» inne på topplisten over populære søkeord hos Finn.no. Mens det i stor grad handler om elbiler...
BMW har oppdatert 3-serien, og det inkluderer både sedan- og touring-utgaven. (Fotos: BMW)

BMW med oppdatert 3-serie

Tyskerne har gitt den viktige 3-serien en aldri så liten oppdatering. For ganske nøyaktig 47 år siden skjedde det noe...
Stadig flere blir tatt for å kjøre i ruspåvirket tilstand. (Ill: Bil24)

30 blir tatt i ruskjøring ‒ hver dag

Trenden er bekymringsfull ‒ stadig flere blir tatt for ruskjøring. MA – Rusfri Trafikk er bekymret etter å ha sett...
Toyota skal nå fokusere på infrastruktur for hydrogenbilene her i Europa, slik som Mirai. (Fotos: Toyota)

Toyota vil bygge europeisk hydrogen-infrastruktur

Bilgiganten slår seg sammen med Air Liquide og Caetano Bus i et forsøk på å bygge infrastruktur for hydrogendrevne...
Cadillac Lyriq befinner seg nå i soloppgangen, og er snart på plass i USA. (Fotos: Cadillac)

Cadillac Lyriq har fått rekkevidde og pris

Muligens inspirert av den ekstreme interessen rundt Ford F-150 Lightning, har Cadillac trykket på gasspedalen såpass mye at Lyriq...
Rolls-Royce har gitt Phantom en midtlivs-oppdatering. (Fotos: RR)

Phantom ‒ ånden kjører videre

Rolls-Royce har gitt Phantom en ansiktsløfting, uten at de har endret altfor mye på generasjonen som kom i 2017. Vi...
For første gang har en robot lakkert et avanserte kunstverk på en bil. (Foto: ABB)

For første gang har en robot lakkert bilkunst

En robot lakkerte kunstverk på bare en halv time. Se bilder og video. Det er ABB Robotics som kan fortelle...
Renault trekker seg nå ut av Russland. (Foto: Renault)

Renault selger sin store Russland-virksomhet

45.000 ansatte i Russland får nye arbeidsgivere. Det franske Renault-konsernet gikk faktisk mot strømmen da Putin fant ut at han...
Bilia kjøper opp den norske Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. (Fotos: Bilia)

Oslo-forhandleren som ledet an I-Pace-salget er solgt

Bilia har kjøpt opp Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. Insignia, forhandler av Jaguar, Land Rover og ikoniske Morgan, levde et ganske...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her