Det er åpenbart noe ironisk over at et sykkelløp i Norge-Norge er det som brøyter vei for utslippsfrie biler i sykkelritt. For vi snakker om landsdelen som forsatt venter på den norske elbil-bølgen, noe som skyldes flere forhold. Bilistene lengst nord slipper i større grad unna både bomstasjoner
og parkeringsavgifter ‒ to ting som har gitt elbilene ekstra drahjelp.
en dårlig utbygd lade-infrastruktur, to ting som passer særdeles dårlig sammen
når det kommer til elbiler. En annen ironisk ting er at sykkel er fremmet som det
ultimate fremkomstmiddelet når det kommer til klima, men bak et sykkelfelt
følger det vanligvis over 100 eksos-utslippene biler. Alt dette kan det som var et bittelite nordnorsk sykkelløp
nå forandre på. Etter at Ytre Andørja idrettslag arrangerte NM i 2006, var det
noen ildsjeler i klubben som turte å drømme stort. De arrangerte også et årlig lokalt ritt kalt Tour de Andørja, så hvorfor ikke lage en slags nordnorsk miniversjon av Tour de France? Og da også verdensstjernen Thor Hushovd kastet seg på, ble
Arctic Race of Norway en realitet. Det første rittet ble arrangert i 2013, passende nok med
Hushovd som vinner, og siden har blant annet Tour de France-arrangørene ASO og Equinor
blitt med på eventyret.
seg i kategorien under Tour de France og de andre verdenskjente rittene, noe
som gjør at de store lagene er på plass og at TV-bildene sendes ut til resten
av verden. Alle som ser disse bildene kan nå være vitne til noe historisk
når rittet tar til med idylliske Lofoten som ramme. For en annen av partner er nemlig Hyundai, og de står for de
offisielle bilene som brukes i rittet som starter i morgen (15. august). De har som kjent flere elbilmodeller, og ønsket å bruke
disse. ‒ Det syntes vi var en god ide. Det gir mindre utslipp, og
vi har nok av ren elektrisk kraft i Nord-Norge, sier daglig leder i Knut-Eirik
Dybdal i Arctic Race of Norway. Hyundai Norge er stolte over å bidra til at rittet blir verdens første som skal bruke elbiler.
resten av bilbehovet dekkes av nye Tucson hybrid og Ioniq plug-in. Altså er det
allerede nå et rent miljøbilarrangement fra vår side, sier produkt- og PR-sjef
Øyvind Lillestrøm Knudsen i Hyundai Norge. Ambisjonen er at alle de rundt 120 bilene i tilknytning til
rittet skal være elbiler om tre år. ‒ Vi har en ambisjon om nullutslipp i vår bilpark fremover i
Norge. Derfor er det flott å få muligheten til å være med på å utvikle
infrastrukturen for dette i Nord-Norge gjennom Arctic Race of Norway, samtidig
som vi bidrar til et miljøvennlig arrangement, sier markedsdirektør Christian
Stenbo i Hyundai. Årets fire etapper er mellom 164- og 181 kilometer, og det
bør ikke by på noen problemer for elbilene. Men disse må lades mellom etappene, noe som ikke er like
enkelt i Nord-Norge. Et resultat av Arctic Race er at mobildekningen blir bedre langs
ruten til etappene, ettersom Telenor må oppgradere senderne slik at det er
mulig å produsere direkte TV-bilder. Og et annen blir nå at lade-infrastrukturen for elbilene blir
oppgradert. Flere nordnorske kraftselskap går sammen om å finansiere
ladestasjoner som skal brukes under Arctic Race of Norway. ‒ Vi ligger langt etter med elektrifisering av bilparken i
Nord-Norge, først og fremst fordi det ikke er gode nok lademuligheter. Gjennom
initiativet fra Arctic Race of Norway har vi funnet en mobil løsning for årets
ritt, og vi jobber videre med å utvikle permanente løsninger, sier Arnt Winther
i Lofotkraft. Årets Arctic Race starter helt nederst i alfabetet, nemlig i
vakre Å helt på spissen av Lofoten. Det hele avsluttes i Narvik søndag, og vi
satser på at alle syklistene og de 46 elbilene får en flott tur i det flotte
landskapet. Les også: