Annonse
Hjem Elbiler Hvor raskt er egentlig Porsches elbil?

Hvor raskt er egentlig Porsches elbil?

En britisk journalist har som den første utenfor Porsche fått testet den kommende Taycan, og ‒ 26 ganger på rad ‒ kjørte han den fra 0 til 200 km/t.

Tilbake i 2017 ble det bekreftet at Porsche skulle komme med sin første rene elbilmodell, og den gang var prosjektet døpt Mission E ‒ oppdrag elbil.

Da hadde Porsche allerede jobbet med bilen i rundt to år, og spoler vi to år framover er bilen er det elektriske oppdraget snart i mål.

Bilen har nå skiftet navn til Taycan, og skal vises fram for publikum under Frankfurt Motor Show i september.

Taycan har gjennomgått grundige tester, blant annet i vinterkulden ved polarsirkelen, og ettersom det er en sportsbil byr den også på krefter så det holder.

Saken fortsetter under Annonsen

Porsche har gitt den en elmotor på hver aksling, rundt et 90 kWh batteri, 800 volt, over 600 hestekrefter (rundt 200 hk foran og 400 hk bak), rundt 500 kilometers rekkevidde (eksakt tall ikke bekreftet) og 15 minutters ladetid opp til 80 prosent.

Denne skal bli en konkurrent til blant annet Tesla Model S, så den billigste vil mest sannsynlig starte en eller annen plass rundt 800.000 kroner. Hva lanseringsmodellen som kommer på markedet senere i år koster er dog ikke kjent.

Eksakte tall rundt 0-100 km/t er heller ikke bekreftet, men Porsche har gått så langt at de har bekreftet at den klarer det på under 3,5 sekunder. Grunnmodellen til den nye 911, Carrera, gjør samme øvelse på 4,2 sekunder, mens 911 Carrera S barberer denne tiden ned til 3,7 sekunder.

Taycan er altså raskere opp til 100 km/t enn de kommende 911-modellene, noe som ikke er spesielt overraskende ettersom elbiler har all kraft tilgjengelig hele tiden.

Toppfarten er satt til 250 km/t, og Porsche har nå fått testet den fra 0 til 200 km/t i tilknytning til Youtube-kanalen Fully Charged (se video lenger ned) fikk som de første journalistene testet den nå snart klare modellen.

Som noen vet kommer Model S P100D med en spesiell kjøremodus kalt Ludicrous, og aktiveres denne sprinter sedanen opp til 100 km/t på godt under 3 sekunder. Men Tesla anbefaler ikke at denne brukes for ofte, ettersom det sliter mye på bilens drivverk.

Porsche har også satt inn en launch-kontroll i Taycan, og Fully Charged ville teste om denne kunne brukes så ofte de bare ville ‒ og satte i gang en rekke forsøk fra 0-200 km/t.

Taycan kommer med synkroniserte motorer og et væskekjølt drivverk, noe som altså skal sørger for at den kan gjenta ville akselerasjoner gang på gang ‒ og dermed også fungere som en ekte racerbil rundt en bane uten at drivverket blir for varmt.

Journalist og testfører Jonny Smith bekreftet raskt at 0-100 km/t gikk unna på litt over 3 sekunder, altså ganske raskere enn 3,5 sekunder, men så var det 0-200 km/t da.

Engelskmannen testet dette ikke mindre enn 26 ganger på rad, og bilen leverte varene hver eneste gang.

Snittet ble faktisk rett under 10 sekunder, noe som er ganske så kjapt. Forskjellen mellom det raskeste og tregeste forsøket var kun på 0,8 sekunder, så den leverte også svært jevnt under testen som foregikk på en tysk flystripe i 28 graders varme.

Godt over 20.000 har allerede betalt et depositum på bilen, og skal vi måle etter videoen under så har de noe å glede seg til.

De, og andre som vurderer denne eller bare er interessert i hva en elbil kan klare i framtiden, bør sjekke ut den 16 minutter lange videoen.

For her får de mye informasjon, og ikke minst får dere se uttrykket til journalisten når han tramper gassen i bånn den aller første gangen. Da flyr nemlig brillene av han.

Her er videoen som Fully Charged har publisert på Youtube:

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,955FansLik
67FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker