Det brukes mange titalls millioner liter spylervæske i året. Det fører til en masse plast, og det vil Vendanor gjøre noe med. Hils på spylervæske-automaten.
Plast er en av de store miljøutfordringene, og bilindustrien har for lengst tatt dette på alvor. Volvo, som er hovedsponsor for den globale regattaen Volvo Ocean Race, var for eksempel blant de første til å kvitte seg med all engangsplast.
Et stort problem er nemlig at mange millioner tonn plast hvert år finner veien både ut i havet og i naturen generelt, og plastforurensning er en av de største miljøutfordringene vi har.
-->
Ifølge Vendanor, et norsk selskap hjemmehørende i naturskjønne Stryn, er det også en stor utfordring knyttet til spylervæsken.
‒ Ifølge våre tall blir det solgt 50 millioner liter spylervæske årlig her i landet, sier daglig leder i Vendanor, Harold Wieldraaijer.
‒ Markedet er stort, og klarer vi å fjerne bruken av plast i dette markedet, vil det være et stort bidrag til miljøet.
Selskapet er til nå mest kjent for sine gassbeholder-automater. Det er plassert over 700 slike i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Estland, Belgia, Nederland og Luxembourg, og disse overvåkes gjennom bedriftens egen driftssentral.
Nå skal de nye spylervæske-automatene inn i det samme systemet.
‒ Det nye produktet passer godt inn i vår portefølje med automater, sier Ralf Bjarne Taraldset som er teknologisjef i Vendanor.
‒ Miljø er noe samfunnet er opptatt av. Markedsundersøkelser vi har gjort viser at de vi har spurt er opptatt av miljøgevinsten. Vi selger tilgjengelighet, og systemene våre sørger for at automatene aldri går tomme.
Det norske selskapet produsere altså automater, og utvikler selv ting som programvare og kretskort. De nye spylervæske-automatene selges videre til aktører som vil tilby denne ganske så unike fyllingen.
‒ Vi leverer alt verktøy for de som selger det videre. Markedene som etterspør de nye automatene så langt er elbilladestasjoner, bensinstasjoner, dagligvare- og varehandel, steder der du tradisjonelt venter å finne spylervæske, sier Wieldraaijer.
Prosjektet startet for drøye tre år siden, og tre pilotautomater er plassert ut i Bamble i Telemark, Søreidgrend i Bergen og i Stryn. Automatene er nå i produksjon og tilgjengelige for markedet.
– Vi har teknologi i bunnen etter moderne programvare-prinsipper, og stor frihet for tilpasning til kunde, sier Taraldset.
– Egenutvikling gjør at vi er konkurransedyktig på pris, det er avgjørende for å lykkes som miljøvennlig alternativ.
Tilbake hos Volvo er det ikke bare engangsplasten som skal bort.
Svenskene har innledet et prosjekt som i 2025 skal føre til at minst 25 prosent av plasten som brukes i en bil skal være laget av materialer som lar som resirkulere, og har vist fram flere løsninger.
En slik er matter laget av Econyl, et tekstil utviklet av 100 prosent resirkulert nylon. Dette inkludert forlatte fiskegarn og tau hentet opp fra havbunnen.
Volvo har også startet på overgangen til rene elbiler, og åpnet sin aller første klimanøytrale fabrikk tilbake i 2018.
Les også: