Nytt flaggskip endelig klar for Norge

Citroën C5 X har fått norske priser og er klar for bestilling.


I disse tider, med korona og mikrobrikke-mangel, tar det litt tid før nye biler kommer seg fra produktlansering til faktisk å være på plass.

Den nye Citroën C5 X er ikke et unntak, for denne viste franskmennene fram allerede i april i fjor. Men nå er den endelig klar for også markedslansering, noe som betyr at prisene er klare og det åpnes for bestillinger.

Her har Citroën brukt erstatteren til Xantia, C5 introdusert i 2001, som base, og laget seg en slags shooting brake-utgave med en X i navnet. Det betyr et litt fallende tak og stor innvendig plass, men også sportslige ytre linjer.

C5 X er inspirert av konseptet CXperience vist fram på bilutstillingen i Paris tilbake i 2017, og er enkelt og greit et nytt flaggskip fra Citroën.

‒ Vi gleder oss til å introdusere en bil som kombinerer alle kjerneverdiene til Citroën samlet i en bil, sier Ole S. Nedenes, merkesjef for Citroën hos Bertel O. Steen.

‒ C5 X er gjennom kombinasjonen av komfort, ny teknologi og design enda et bevis på retningen som merket har valgt å følge.

I motsetning til de ekte shooting brake-modellene som i utgangspunktet har en ganske så lav bakkeklaring, har Citroën valgt å gå for en mer SUV-lignende løsning med C5 X.

Den ruller altså mer i hjulsporene til modeller som ë-C4 og C5 Aircross, noe som gir noe mange setter pris på ‒ bedre utsikt og oversikt og enklere ut- og innstigning.

Citroën Norge beskriver også designet som en shooting brake, og sier at bilen kombinerer et langt panser og flytende aerodynamiske linjer med store hjul og andre designelementer.

Og som en relativ stor franskmann bør man ikke bekymre seg om plassen. C5 X har en akselavstand på 2,78 meter, en lengde på drøyt 4,80 og en høyde på 1,48. Den plasserer seg dermed midt i D-segmentet.

Produsenten har også utstyrt C5 X med store vindusflater og et stort glasstak som kan åpnes, og de har også jobbet med støydempingen med blant annet gjennom akustisk laminerte vinduer både foran og bak.

Bakerst er bagasjeplassen på 485 liter, men bikkes baksetene ned åpnes det for 1.580 liter. Og ja, bakluken kan åpnes elektrisk ved bruk av foten. Smart når man har handlet litt for mye.

Ettersom dette er et flaggskip er den selvsagt utstyrt med det meste av ny teknologi, og byr også på stemmestyring og et utvidet head up-display.

Og ja, det er støtte for trådløs tilkobling av både Apple CarPlay og Android Auto.

Den har også en del førerassistenter og 360 graders kamera, mens sensorer automatisk åpner og låser bilen når sjåføren nærmer seg.

Den første som kommer er en ladbar hybrid, og byr på 225 hestekrefter og en elektrisk rekkevidde på over 50 kilometer. Og den blir tilgjengelig i tre utstyrsnivåer ‒ Feel Pack, Shine og Shine Pack.

Feel Pack er innstegsutgaven og har fått en startpris på 459.900 kroner før levering, Shine befinner seg i midten og starter på 479.900 kroner, mens topputgaven Shine Pack begynner på 499.900 kroner.

Citroën Norge sier at de første C5 X skal leveres kundene til våren, så den er rett rundt hjørnet.

Her er flere bilder av det nye flaggskipet, Citroën C5 X:

Les også:

Les mer om:

Nyheter