Tre år etter at Porsche viste fram en litt mer høyreist og plassvennlig Mission E Cross Turismo, har bilen endelig fått verdenspremiere. Sjekk ut «stasjonsvognen» Porsche Taycan Cross Turismo.
I 2019 tok Porsche et stort steg inn i framtid, og et langt et tilbake til fortiden. For Taycan viste vei inn i framtiden, men tok også merket tilbake til røttene.
Grunnlegger Ferdinand Porsche startet nemlig sin karriere som bilbygger med å lage en elbil tilbake i 1898, og denne var utstyrt med en åttekantet elmotor med tre/fem hestekrefter og hadde en toppfart på 25 km/t.
-->
Porsche rykket altså tilbake til start med Taycan i 2019, og nå er planen at halvparten av alle bilene de leverer ut i 2025 skal ha elektrisk drivverk ‒ enten som elbil eller som ladbar hybrid.
Og de er inspirert av Taycan, som i fjor bidro til at én av tre nye Porsche-biler i Europa faktisk hadde et elektrisk drivverk.
Dette mye takket være Norge, som bidro med i overkant av 1.000 Taycaner av de totalt 20.015 som Porsche leverte i fjor. Og nå får Porsche Norge en kanskje enda mer aktuell modell på menyen.
Allerede i 2018 viste Porsche fram et konsept kalt Mission E Cross Turismo under bilutstillingen i Genève, og ganske nøyaktig tre år senere har produksjonsmodellen endelig fått verdenspremiere.
Mission E har som kjent blitt til Taycan, og dermed heter den nye modellen Taycan Cross Turismo, og som vi kan se er den langt mer stasjonsvognaktig enn den mer sportsbillignende Taycan:
Taycan Cross Turismo haker rett og slett av flere bokser for nordmenn. Den er nemlig litt mer høyreist og passer dermed enda bedre på hytteveien og humpete norske veier, har fått 36 mm mer hodeplass bak og en maks lastekapasitet på mer enn 1.200 liter. Det er også mulig å få denne cross-versjonen med Off-Road-pakke som hever bilen opp til 30 mm fra bakken, og den er også utstyrt med firehjulstrekk.
Og ja, Porsche har til og med laget et sykkelstativ som det er mulig å hekte opptil tre sykler bakpå bilen.
Porsche har klar fire versjoner fra lanseringstart, og dette er de viktige dataene for disse utgavene:
Taycan 4 Cross Turismo: 380 hk, med Launch Control 476 hk. 0-100 km/t på 5,1 sekunder, toppfart 220 km/t. Rekkevidde (WLTP) 389-456 km. Strømforbruk kombinert 28,1 kWh/100 km. Pris: 848.00 kr.
Taycan 4S Cross Turismo: 490 hk, med Launch Control 571 hk. 0-100 km/t på 4,1 sekunder, toppfart 240 km/t. Rekkevidde (WLTP) 388-452 km. Strømforbruk kombinert 28,1 kWh/100 km. Pris: 1.021.900 kr.
Taycan Turbo Cross Turismo: 625 hk, med Launch Control 680 hk. 0-100 km/t på 3,3 sekunder, toppfart 250 km/t. Rekkevidde (WLTP) 395-452 km. Strømforbruk kombinert 28,7 kWh/100 km. Pris: 1.403.900 kr.
Taycan Turbo S Cross Turismo: 625 hk, med Launch Control 761 hk. 0-100 km/t på 2,9 sekunder, toppfart 250 km/t. Rekkevidde (WLTP) 388-419 km. Strømforbruk kombinert 29,4 kWh/100 km. Pris: 1.702.900 kr.
Dette er altså en nær søster av den originale Taycan-modellen med stort sett de samme løsningene, men dette er altså en CUV (Cross Utility Vehicle) som skal håndtere terrenget enda bedre. Så noen endringer foruten bakkeklaringen og større plass kan den selvsagt på by, for fleksibilitet er et nøkkelord. Dette kommer til syne rundt kjøreegenskapene med et aktivt chassis.
Porsche spanderer blant annet på PASM (Porsche Active Suspension Management) som standard på Taycan Cross Turismo. Fjæringsprogrammet inkluderer også en såkalt Smartlift-funksjon, hvor det er mulig å programmere bilen til å løfte seg enda mer fra bakkenivået automatisk om man for eksempel må kjøre over en høy kant når bilen skal parkeres. Ja, smart.
Porsche har også satt inn en grus-modus som styrer typiske Porsche-systemer som PASM, PTM (Porsche Traction Management), PTV+ (Porsche Torque Vectoring Plus) og PSM (Porsche Stability Management), så denne bilen bør være behagelig selv uten asfalt under dekkene.
At denne er laget litt med Norge i tankene viser også hovedmarkedene Porsche ser for seg for seg. Den skal nemlig prioriteres til Tyskland, USA, Storbritannia, Nederland ‒ og Norge.
Her hjemme er startprisen 848.000 kroner, mens topputgaven akkurat bikker 1,7 million kroner før ekstrautstyr hakes av.
Her er bilder av Porsche andre nye elbilmodell, og som tar merket ytterligere et skritt inn i framtiden ‒ og tilbake til 1898.
Les også: